Ga naar inhoud

sorteerprobleem in excel


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb op het moment een werklad binnen excel waarin ik 1000 rijen aan gegevens kwijt kan. De rijen zelf zijn weer onderverdeeld in 20 kolommen. Nou is het over het algemeen zo dat er gemiddeld 300 rijen gebruikt worden om gegevens weer te geven. Nou ben ik aan het proberen om de sorteerfunctie van excel te gebruiken om op elke kolom de gegevens te kunnen sorteren. Excel doet dit wel, echter de cellen waarin formules staan welke een uitkomst 0 of een spatie hebben worden bovenaan de gesorteerde lijst gezet. Als ik dan maar 300 rijen gebruik zijn de eerste 700 rijen leeg waardoor ik helemaal naar beneden in m'n scherm moet scrollen om de informatie zichtbaar te maken. Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is. Ik vraag me af of het misschien mogelijk is om een soort van dynamische sorteermethode te maken binnen excel welke alleen sorteerd op de ingevulde cellen. Is dit mogelijk of is er misschien een andere manier? Met vriendelijk groeten, W.Tulp
Link naar reactie
[size=9:6b21f44288][i:6b21f44288]Standaardsorteervolgorden In Microsoft Excel worden specifieke sorteervolgorden gebruikt voor het rangschikken van gegevens op waarde. De gegevens worden niet gerangschikt op opmaak. Bij een oplopende sorteervolgorde wordt de volgende volgorde gehanteerd (bij een aflopende sorteervolgorde wordt deze volgorde omgedraaid, met uitzondering van lege cellen, die altijd onderaan komen te staan): Getallen Getallen worden gerangschikt van het kleinste negatieve getal tot het grootste positieve getal. Alfanumeriek sorteren Als u alfanumerieke tekst sorteert, wordt in Excel van links naar rechts gesorteerd, teken voor teken. Als een cel bijvoorbeeld de tekst 'A100' bevat, komt deze cel na de sorteerbewerking na een cel met de inhoud 'A1' en vóór een cel met de inhoud 'A11'. Tekst, en tekst met getallen, wordt in deze volgorde gerangschikt: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ' (spatie) ! " # $ % & ( ) * , . / : ; ? @ [ \ ] ^ _ ` { | } ~ + < = > A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Apostroffen (') en afbreekstreepjes (-) worden genegeerd, met één uitzondering: als twee tekenreeksen gelijk zijn op een afbreekstreepje na, komt de tekst met het streepje het laatst. Logische waarden De logische waarde ONWAAR komt voor WAAR. Foutwaarden Alle foutwaarden zijn gelijk. [b]Lege waarden Lege waarden worden altijd achteraan geplaatst.[b] [/i:6b21f44288][/size:6b21f44288] uitkomst is nul: in formule zetten '=ALS(formule=0;"";formule) spatie in cel -> spatie verwijderen :lol:
Link naar reactie
Hallo, Bedankt voor het antwoord. Ik heb het probleem als volgt opgelost: In de cellen waarin een formule staat heb ik een als-formule gezet waarbij, als de uitkomst niet waar is, geen uitkomst wordt neergezet. Dus zoals: =ALS(logische test;waarde als waar;waarde als onwaar) Ik heb dus geen waarde ingevuld bij "waarde als onwaar" De uitkomst van die cellen wordt dan "ONWAAR" en excel sorteerd deze cellen onderaan de kolommen. Dus opgelost. Bedankt voor zover. Met vriendelijke groeten, W.Tulp
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...