Ga naar inhoud

software matige printer


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik gebruik het programma pcleden voor windows om ledenlijsten bij te houden. Vanuit dit programma zou ik graag een bestand maken met alle leden voor gebruik in bijvoorbeeld Word dat ik dan via de e-mail kan versturen. Helaas heb ik alleen de mogelijkheid om data naar de printer of naar het scherm te sturen. Is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld een soort softwarematige printer aan te maken waardoor de printopdracht als een bestand wordt opgeslagen?? W. van 't Veer
Link naar reactie
Installeer een nieuwe printer, en kies dan bijvoorbeeld één die alleen tekst print (iets van generic/text only). Geef bij de instellingen aan dat niet naar een poort (LPT1) geprint moet worden maar naar file/bestand. Als je dan deze printer selecteert,zal het systeem vragen naar welk bestand er geprint moet worden. Geef dan een bestandsnaam op en voila je hebt alles geprint naar een bestand, welke je vervolgens weer kunt inlezen in Word. Om er een mailmerge bestand van te kunnen maken is het wel noodzakelijk dat alle gegevens op een vaste afstand van elkaar worden afgedrukt, of van elkaar worden gescheiden door een bepaald teken (bijvoorbeeld een komma)
Link naar reactie
Dat probeerde ik met mijn antwoord aan te geven. Als bijvoorbeeld naam adres woonplaats op steeds dezelfde positie op een regel beginnen, zou je het tekstbestand kunnen inlezen als een database waarbij de velden binnen de records op een vaste positie beginnen. Een truc die ik nog wel eens toepas als een programma geen records kan/wil exporteren Nu ik de vraag nog eens doorlees zie ik dat de vraagsteller alleen de bedoeling had een ledenlijst te versturen, en de lijst niet te willen gebruiken als een soort mailmerge bestand. Dus een pdf bestand is hier inderdaad ook een goede oplossing.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...