Ga naar inhoud

Windows games op Linux


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik ga (weer) experimenteren met Linux (FC7). Op mijn desktop wil ik FC7 installeren, en met VMware server onder andere een XP guest laten draaien, de XP guest is wat nu mijn huidige XP omgeving is. Het liefst wil ik ook mijn laptop (Dell Inspiron 6400) volledig omzetten naar linux, maar buiten internetten/emailen, speel ik hier nog wel eens een spelletje op. Het zijn wel de al wat oudere spelletjes zoals Settlers III, Emperor, Zuma etc etc..Nou begreep ik dat je met Cedega Windows spelletjes onder linux kan draaien, maar begrijp dat je hier voor moet betalen?? Dit vind ik op z'n zachts gezegd ietwat vreemd, iedereen roemt linux onder andere omdat het gratis is, maar als ik dan mijn spelletjes wil spelen, zou ik moeten gaan betalen om het te kunnen :S ... Klopt het dat je moet betalen voor Cedega, en/of zijn er alternatieven voor Cedega?
Link naar reactie
[quote:d1a13ce3ad="Venzent"]Dit vind ik op z'n zachts gezegd ietwat vreemd, iedereen roemt linux onder andere omdat het gratis is, maar als ik dan mijn spelletjes wil spelen, zou ik moeten gaan betalen om het te kunnen :S ...[/quote:d1a13ce3ad] Linux is inderdaad gratis, maar er is niemand die je verbiedt om geld te vragen voor een linux programma. Zo vreemd is het dus niet. Als je echt niet wilt betalen voor Cedega (en enigszins masochistisch bent aangelegd) zou je via CVS het open source gedeelte van Cedega kunnen downloaden en zelf compileren: http://www.cedega.com/license.php?source=1 Maar de kans dat een spel hiermee werkt is wel kleiner dan de kans dat het werkt met de betaalde versie van Cedega.
Link naar reactie
Uiteraard is het niet vreemd dat iemand geld vraagt voor een produkt en het mij vrij staat het al dan niet te betalen. ik doelde hier dan ook meer op het concept van linux...."in den beginne" heb ik al eens gewerkt met linux, en moest toen betalen voor een tool om mijn wireless nic aan de praat te krijgen....Het voelt een beetje aan als de reisaanbieders...in eerste instantie wordt je iets voorgehouden wat je voor een x-bedrag hebt, maar als je het daadwerkelijk gaat gebruiken komen er allerlei kosten bij.... En het is wat dat betreft voor mij nog niet eens die € 5,- die Cedega maandelijks kost, maar betalen is al niet eens mogelijk. Ze ondersteunen alleen Worldpay wat icm een creditcard werkt, welke ik niet heb.....En ik kan het natuurlijk wel weer aan iemand gaan vragen, maar dan is uiteindelijk de drang nou ook weer niet zo hoog om perse van XP af te stappen op mijn laptop....Uiteraard gaat mijn plannetje op de desktop gewoon door :-)
Link naar reactie
[quote:68fe272684="stee0036"]met de prijzen van harde schijven van nu zou ik een dual boot overwegen. [/b][/quote:68fe272684] Kan, maar loop dan toch tegen praktische "problemen" aan....Zit ik in Windows en haal ik bijv. email op staat het niet in linux, maak ik in 1 van de 2 omgevingen een document aan, dan kan je dat wel beschikbaar maken in beide omgevingen, maar het blijven "houtje-touwtje" oplossingen....
Link naar reactie
Simpele oplossing: gebruik Windows alleen voor spelen en Linux voor de rest. Windows gewoon afkoppelen van het internet: netwerkverbinding uitschakelen in het beheerdersaccount. Dat ding is net een virusmagneet, veel te lek voor het internet. Maar voor spelen is het nog wel een aardig besturingssysteem. Echter, niet voor het serieuze werk.
Link naar reactie
Of draai Linux in een virtual machine als VMWare Player op Windows. VMWare is flink rap, dus dat gaat prima als je niet al te absurde dingen wilt lezen. W.b.t. prijzen en gratis: je slaat hier een paar koppen mis. Wellicht kun je als je eens tijd hebt lezen wat vrije software is: http://www.fsf.org/licensing/essays/free-sw.html Een voorbeeld: als je Red Hat Enterprise Linux gebruikt, betaal je per jaar een bepaald bedrag. Daar krijg je support en de nieuwste versies voor. Maar de software, of je er nou 180 of 1500 Euro voor betaald, het is vrije software. Dat betekent dat je het mag aanpassen, gebruiken, verder verspreiden, etc. Dankzij de licenties die dit toestaan (waaronder de GPL) is het ook mogelijk voor andere projecten om de broncode van RHEL te hercompileren en een systeem ook weer vrij, en bijvoorbeeld gratis, te verspreiden. Dit doet bijv. het CentOS project. CentOS is vrij (net als Red Hat) en gratis. Maar in tegenstelling tot RHEL krijg je dan uiteraard geen telefoonsupport e.d. Uiteraard zijn er ook commercieele producten, zoals Softmaker Office, Cedega en VMWare. Ja, en daar moet je meestal voor betalen. En die software valt meestal niet onder een vrije licentie. De free software/opensource gemeenschap is altijd hard bezig alternatieven te schrijven voor dergelijke software. Zo kun je bijv. ipv VMWare qemu of VirtualBox gebruiken. Maar de essentie ligt bij vrije software, niet gratis. Gratis is vaak een leuke bijkomstigheid. Maar als je support e.d. wilt hebben zul je toch iemand aan de andere kant van de lijn moeten hebben zitten die ook moet eten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...