Ga naar inhoud

Waar blijft dat artikel in ComputerTotaal?


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 88
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

C!T (en ook PCM) besteden nauwelijks aandacht aan Linux. Wel te begrijpen als hun doelgroep (abo's) nauwelijks Linux gebruikt of er in geinteresseerd is. Telkens een oppervlakkige vergelijking van een aantal distributies of incidenteel een stukje Linux zet geen zoden aan de dijk. Wat mij betreft mogen ze Linux geheel negeren. Maar welk tijdschrift dan? Ik beschouw mezelf geen newbee meer (hoewel ik in Windows nog steeds veel beter uit de voeten kan en veel meer programma's en ondersteunde hardware heb), maar ik heb nog geen favoriet blad. LinuxFormat (UK) komt het dichts in de buurt. Is het probleem ook niet een beetje dat 'beginners' al blij zijn met een werkende pc en niet ziten te wachten op systeemconfiguratie issues? En dan een kritische noot voor de echte Linux freaks. Toen ik aan Linux begon een aantal jaren geleden schrok ik echt van het hautaine gedrag als er van newbees (zoals ik toen) beginners vragen kwamen. Werken met X-windows was vies, want je deed toch zeker alles via de command line. Nou ik niet! Ik ben opgegroeid met DOS dus ik kan nog wel een beetje commandlinen (even een batch filetje maken), maar een CD'tje branden gaat toch heel wat eenvoudiger en leuker met CD Roast of ander Toasters. En dan het leuke van Linux; (bijna) gratis, veel variatie in software en (maar dat moet je wel liggen) leuk om na wat inspanning een programma aan de praat te krijgen. :wink:
Link naar reactie
[quote:9fbc686518="RvP"] Is het probleem ook niet een beetje dat 'beginners' al blij zijn met een werkende pc en niet ziten te wachten op systeemconfiguratie issues? [/quote:9fbc686518] Ja en mensen die er "verstand van hebben", zitten wellicht niet meer te wachten op omgehakte bomen. Ik zag dat het laatste nummer van een bekend tijdschrift een redelijk recente versie van Knoppix meeleverde. Spijtig genoeg bestaan er al tenminste twee updates en een nieuwe release. Goede stukken zullen altijd worden geschreven en sommige daarvan zullen in een tijdschrift worden gepubliceerd. Echter het fabriekmatige proces van tijdschriften uitbrengen (hebben we al een stukkie voor het tweede katern voor het nieuwe nummer), wordt steeds meer overbodig. Macht aan de kritische lezer! [quote:9fbc686518] En dan een kritische noot voor de echte Linux freaks. Toen ik aan Linux begon een aantal jaren geleden schrok ik echt van het hautaine gedrag als er van newbees (zoals ik toen) beginners vragen kwamen. [/quote:9fbc686518] Je moet oppassen niet een mythe (helpen) te verspreiden. Ik zal niet ontkennen dat je de kans loopt om op hufterigheid te stuiten, maar dat kan ook gebeuren als je de deur uitgaat voor een halfje bruin en een pak melk. Niemand is verplicht om iemand anders van een antwoord te voorzien. Als je op straat de weg vraagt, vraag je normaliter ook niet de eerste de beste, maar je stelt de vraag aan die persoon waarvan je hoopt dat ie het weet en er bovendien vriendelijk uitziet (niet aan de Japanner op de Dam vragen hoe je bij het Rijksmuseum komt, en in een grote boog om de harde kern heen). Bovendien kan een RTFM, hoewel onplezierig, soms meer informatie in zich hebben dan je zou denken. Immers datgene wat jij wil, ligt blijkbaar binnen handbereik. In mijn ervaring volgt op een goede vraag of een antwoord of stilte (blijkbaar weet niemand het antwoord). Slechte vragen lopen de kans minder verheffende discussies op te leveren, maar aan de scheldpartijen die erop volgen zijn twee groepen schuldig (de newbies cq lusers vs de arrogante (wannabe-)guru's). Voor mensen die informatie zoeken is alle ruimte om verder te komen als ze hun doel voor ogen houden.
Link naar reactie
[quote:74dce16ec8="RvP"] Maar welk tijdschrift dan?[/quote:74dce16ec8] De c't natuurlijk. Besteed elke maand ook weer veel aandacht aan GNU/Linux met interessante artikelen en benched de hardware ook onder GNU/Linux met oa een kernelbench. Verder is het een zeer goed blad ook op het gebied van hardware met ook goede technische stukken erin, verplicht leesvoer ;)
Link naar reactie
Ik vind computertotaal wel een goed blad, en het is ook iets goedkoper dan bijv. PCM en pc-active. En er zullen procentueel niet veel gebruikers van linux zijn onder computertotaal lezers lijkt me. Paar procent of zo misschien. Behalve ik zelf ken ik voor de rest niemand die linux gebruikt. Dat ze in computertotaal geen diepe kennis over linux lopen te vertellen begrijp ik wel, vroeger werd linux alleen door netwerkfreaks en universiteiten gebruikt. Tegenwoordig zijn er enkele thuisgebruikers gek genoeg om het besturingssysteem op de harde schijf te zetten. Maar ik vind wel dat ze wat uitgebreidere benchmarks over grafische kaarten en processoren in hun blad kunnen zetten, overigens vind ik dat ook van de c't. Het is alweer lang geleden dat ik een lekkere benchmarktest van een hele hoop grafische kaarten en cpu's mijn kop heb zien langs gaan. :-) Vroeger had je vergelijkingen van TNT,TNT2,Geforce2MX etcetera. Tegenwoordig lijkt het wel alsog er alleen hele dure grafische kaarten worden vergeleken en dat men bijv. de geforce4mx links laat liggen, terwijl het wat mij betreft toch wel interessant is om te weten hoe goed een radeon9700 presteert t.o.v. een geforce4mx als je er eentje wil kopen.
Link naar reactie
[quote:a51129f2c3="RvP"] En dan een kritische noot voor de echte Linux freaks. Toen ik aan Linux begon een aantal jaren geleden schrok ik echt van het hautaine gedrag als er van newbees (zoals ik toen) beginners vragen kwamen. Werken met X-windows was vies, want je deed toch zeker alles via de command line. Nou ik niet![/quote:a51129f2c3] Inderdaad, maar tegenwoordig lijkt men in de linux-wereld ook gedeeltelijk te beseffen dat je zonder X geen serieus desktopsysteem hebt. En wat een beetje wereldvreemd op me overkomt is als ik in bijv. linux-magazine tegenkom dat iemand vindt dat de opensource wereld een 'warme en hartelijke omgeving' is en dergelijke. Dan vraag ik me af van welke planeet zo iemand komt. Linux is een uitstekend besturingssysteem maar om te gaan roepen "dat ze je willen inleiden in deze vriendelijke en warme omgeving" vind ik wel erg ver gaan. Opensource heeft succes omdat het financiele voordelen heeft voor een grote groep gebruikers, niet omdat het zo'n briljante ideologie is.
Link naar reactie
[quote:ae1c95f734="Marcel de Reus"][quote:ae1c95f734="RvP"] Maar welk tijdschrift dan?[/quote:ae1c95f734] De c't natuurlijk. Besteed elke maand ook weer veel aandacht aan GNU/Linux met interessante artikelen en benched de hardware ook onder GNU/Linux met oa een kernelbench. Verder is het een zeer goed blad ook op het gebied van hardware met ook goede technische stukken erin, verplicht leesvoer ;)[/quote:ae1c95f734] Het kan aan mij liggen maar ik vond dat de c't vroeger veel moeilijker leesbaar was dan tegenwoordig omdat het tegenwoordig minder extreem technisch was dan vroeger. Ik las eerst nog bijv. dat 'de lengte van de verbindingen op de printplaten in de toekomst problemen zou gaan opleveren omdat de klok van het systeem zo hoog zou komen te liggen dat de elektronen te langzaam door de verbindingen heen gaan' en een heel technisch verhaal er omheen wat ik maar half begreep. Tegenwoordig zie ik dat veel minder. Niet dat dat zo erg is, het waren vaak toch triviale zaken die erg werden uitgediept. Voor de rest is c't inderdaad een goed blad.
Link naar reactie
Tijdje terug werd een router, usb/firewire, apic etc nog helemaal uitgelegd en er staan altijd wel weer andere goede technische stukken in. PDF met XML, supergeleiders, .NET, clean lijken me allemaal toch goede technische artikelen met diepte. De test in de c't zijn prima. Je kan wel duizend verschillende dingen benchen maar dat heeft echt geen zin. Paar verschillende games en benches op verschillende resoluties en andere FSAA en aniso ratings lijken mij toch heel net getest.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...