Ga naar inhoud

FreeBSD ziet geen CDROM


Aanbevolen berichten

[quote:d3da9d3b66="MrLeeJohn"]Ha kijk... tis allemaal niet moeilijk... alleen wat onwennig....[/quote:d3da9d3b66]'t zal dan niet moeilijk zijn, onwennig is het zeker en dat niet alleen voor mij, want het bakje is er kennelijk ook niet aan gewend want hij meldt nu: "/mnt/usr: write failed, file system is full" Is de hd van 500 mb niet genoeg voor freebsd ? Of toch wat anders ? opamax
Link naar reactie
  • Reacties 148
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    149

Ik heb al eens kennis gemaakt met FreeBSD versie 4.3 Althans dat staat op een FreeBSD bootdisk. De CD die daarbij hoort kon ik uiteraard nergens terug vinden. Maar nu naar aanleiding van uw topic, besloot ik het maar eens opnieuw te proberen. Nu met FreeBSD 5.0 een setje van 4 CD's gekocht bij het computercollectief. Op de achterkant van dat doosje bij de system requirements staat 100MB disk space for a binary-only and 375MB for a ful development system. Ik heb op mijn harddisk een full install gedaan en 't neemt zo een 940MB. [code:1:b57d3a0dea] $ df -h Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on /dev/ad0s3a 252M 50M 182M 22% / devfs 1.0K 1.0K 0B 100% /dev /dev/ad0s3e 252M 4.0K 232M 0% /tmp /dev/ad0s3f 1.3G 888M 290M 75% /usr /dev/ad0s3d 252M 1.2M 230M 1% /var $ [/code:1:b57d3a0dea] Ik heb trouwens ook gekozen voor bootmanager None, want ik gebruik al GRUB van Redhat 9.0 In /etc/grub/menu.lst op de Redhat 9.0 partitie staat het volgende om FreeBSD mee op te starten [code:1:b57d3a0dea] title FreeBSD rootnoverify (hd0,a) chainloader +1 [/code:1:b57d3a0dea] :roll:
Link naar reactie
Heb FreeBSD op 4 cd's gebrand (staat elders in een nadere bak) en wil alleen de 1e gebruiken om op een 486 te zetten en zie dat die 1e cd ook al ruim 600 mb bevat. Dus de hd van de 486 te klein. Deze 486 heb ik gedacht om te gaan fungeren als firewall, router of dmz. Heb begrepen van experts in dit forum dat voor dergelijke bestemmingen een 486 prima werkbaar zou zijn. Wat zou nu de beste optie zijn ? -is er een kleinere/lichtere versie van freebsd (passend op 500 mb) ? -is openbsd minder omvangrijk ? -zal ik een dikkere hd in de 486 plaatsen (bios kent dat, meen ik, niet !) -is het beter een pentium te kiezen met ruime hd ? Mag de mening van ouwe rotten ? opamax
Link naar reactie
Je hebt met 500 MB genoeg ruimte om een firewall of NAT router te draaien. Natuurlijk is meer ruimte makkelijker, maar je hebt firewalls die van een floppy draaien. Het zal wel zaak zijn de installer van welk systeem je ook neemt, duidelijk te maken alleen essentiele onderdelen te installeren. Je hebt op een firewall geen OpenOffice of Mahjong nodig. Ik weet niet wat FreeBSD installeert als je "door entert". OpenBSD heeft niet meer dan 250-300MB nodig, denk ik zo. /usr is bij mij 227 MB, maar ik heb wat X-client spullen geinstalleerd en 50 MB in /usr/local. Een bare-bones systeem past dus makkelijk in die 500 MB. Ik weet niet of je van plan bent om van buitenaf in te loggen op je firewall. Uiteraard gebruik je dan ssh wat redelijk veeleisend is. Ik gebruik een oude Sun Sparcstation als firewall, die met een niet geoptimaliseerde libssl rustig 10 sec nodig heeft om mij toe te laten. Ik stel mij voor dat een 486 ook even de tijd neemt om dit soort encryptie-zaken te af te handelen. Voor de rest is een 486 krachtig genoeg om zijn werk naar behoren te doen. Bob
Link naar reactie
[quote:87d2ffbeb9="robian"]Je hebt met 500 MB genoeg ruimte om een firewall of NAT router te draaien.[/quote:87d2ffbeb9] Dat denk ik ook. Op FreeBSD CD1 staan bijvoorbeeld ook KDE, Gnome, windowsmaker, Games, Multimedia, Emulators enz. Daar kan vast wel iets van weggelaten worden. Een grotere harddisk dan 500MB zou ik niet aanbevelen in een 486.
Link naar reactie
//opamax Je zou FreeBDS op de volgende manier kunnen installeren. Sysinstall Main Menu Standard FDISK A (=hele HD) Install Boot Manager FreeBSD Disklabel Editor (Ik vind dat A van automatisch hier niet goed werkt.) [b:d02aed23ad] / [/b:d02aed23ad] 100MB [b:d02aed23ad] swap [/b:d02aed23ad] 64MB [b:d02aed23ad] /usr [/b:d02aed23ad] de rest [Enter] (ca 335 MB.) Choose Distributions Custom: Base distrubution , crypto en man (Met deze keuze hoef je het uiteraard niet eens zijn.) Choose Installation Media CD/DVD enz... Met deze keuze zonder X Windows System, past dit in ieder geval. :)
Link naar reactie
Heb de adviezen gevolgd; root 100 MB, swap 64MB en de rest naar /usr. (Overigens bleek dat de HD een capaciteit heeft van 2GB, maar bios kan, denk ik, toch niet meer dan 504MB trekken.) Als distri's heb ik gekozen voor bin, crypto n man. Tort nu lekker door en kan dan inloggen. Laatste deel heb ik voorlopig overal nee op gezegd. Zal daarover straks nog wel eens met vragen komen. Mag toch he ? Kreeg nog een melding: "Warning: using existing root partitions. Assumed appropriate device entry already in /dev" Kunnen daarvan straks nog problemen komen ? Dan nog een probleempje: De cd kan niet uit de drive. Reageert niet op indrukken van knopje. Mis ook dat kleine gaatje, dus een rechtgebogen paperclip help ook niet. Hoe dat te doen ? opamax
Link naar reactie
[quote:e1e4fdbce9="robian"]Ik weet niet of je van plan bent om van buitenaf in te loggen op je firewall. Uiteraard gebruik je dan ssh wat redelijk veeleisend is. Bob[/quote:e1e4fdbce9] Ja dat plan heb ik. Een kennis heeft me gevraagd om bij hem straks ook een veilig inet te realiseren. Dan wil ik niet telkens naar hem toefietsen, maar het van hier uit, via internet, oplossen (als er toch iets mocht gebeuren). Gaat dat met dit systeem lukken ? opamax
Link naar reactie
[quote:5529b8d89a="MrLeeJohn"]Wanneer gebruik je wat.... tja... lastig... Een DMZ zou ik met smoothwall (Linux) of OpenBSD/FreeBSD opzetten. Een goede/klassieke opzet zou ook zo kunnen: INET <--> OpenBSD-firewall <--> DMZ (smoothwall of FreeBSD) <--> LAN en inet-servers[/quote:5529b8d89a]Kunnen er ook 2 van die functies in 1 bak of voor elke functie een aparte ? opamax
Link naar reactie
[quote:bd783af4a4="opamax"] Gaat dat met dit systeem lukken ? [/quote:bd783af4a4] Ja, weet wel dat veiligheid meestal in strijd is met gebruikersgemak. Ik heb al eerder meegemaakt dat mensen graag veilig willen internetten, maar niet bereid zijn om extra of andere handelingen uit te voeren. Als ze wel willen luisteren, is het een perfecte manier om van afstand de zaak in de gaten te houden. De firewall/NAT gateway/email/imap-server van mijn ouders draait sinds de laatste stroomstoring meer dan een half jaar geleden. Al het onderhoud doe ik van huis af tenzij het een risicovolle actie met bijvoorbeeld een reboot betreft. Buitengesloten worden op een systeem op afstand is namelijk erg vervelend. [quote:bd783af4a4="opamax"]Kunnen er ook 2 van die functies in 1 bak of voor elke functie een aparte ?[/quote:bd783af4a4] Het heeft te maken met het aantal netwerkinterfaces dat je actief hebt op een systeem. Als je bijvoorbeeld een DMZ, een local en een internet zone wil maken, dan heb je drie netwerkkaarten nodig, Voor elke zone apart en onderling kun je dan regels definieren over welke communicatie tussen machines uit die zones mogelijk is.
Link naar reactie
Je kunt een firewall, dmz, mail-server, webserver en nog veel meer op 1 servertje knallen. En er past verbluffend veel op 500 Mb. Maar of dat slim is.... >Mag ik de reden weten van de overstap ? Stabiliteit ? Nieuwsgierigheid.... en mijn servertje is vrij basaal... dus wat FreeBSD voor mij deed, kan OpenBSD ook. >Mag toch he ? Denkutwel :wink: >Kreeg nog een melding: "Warning: using existing root partitions. Assumed appropriate device entry already in /dev" Kunnen daarvan straks nog problemen komen ? Nee hoor.... hij zegt alleen dat die partitie er al was en dat ie nu hergebruikt wordt. >Dan nog een probleempje: De cd kan niet uit de drive. Reageert niet op indrukken van knopje. Mis ook dat kleine gaatje, dus een rechtgebogen paperclip help ook niet. Hoe dat te doen ? Ik gok dat je um gemount hebt. Unmounten en dan kan ie er vast wel uit. Kijk eens met "mount" of ie gemount is.
Link naar reactie
[quote:53da7adfd2="MrLeeJohn"] >Dan nog een probleempje: De cd kan niet uit de drive. Reageert niet op indrukken van knopje. Mis ook dat kleine gaatje, dus een rechtgebogen paperclip help ook niet. Hoe dat te doen ? Ik gok dat je um gemount hebt. Unmounten en dan kan ie er vast wel uit. Kijk eens met "mount" of ie gemount is.[/quote:53da7adfd2]Begrijp nog steeds niet goed wat mounten is. Bij de start wordt er gemount. Bij de installatie moet je mounten etc. Afin, zal dat wel een keer gaan snappen. Met "mount" zegt mijn bakje: /dev/ad0s1a on / (ufs, local) /dev/ad0s1e on /usr (ufs, local, soft-updates) procfs on /proc (procfs, local) (en ook nog 'you have new mail' maar dat zegt ie steeds) Weet mr 'demon' hiervan wat te bakken ? opamax
Link naar reactie
Mounten van een filesystem is het "bestijgen" van een filesystem. Zeggen dat je bijvoorbeeld een hd of een cdrom wilt gebruiken. Deze dan locken zodat ie niet onverwacht weg kan zijn. Unmounten of unlocken kan dan als je je cdrom eruit wilt halen. Of je diskette of zo. Da's mounten kort gezegd.... Maar je cdrom-speler lijkt in dit lijsteje niet gemount... kweetutook nie...
Link naar reactie
[quote:a3c5e584a8="MrLeeJohn"] >Mag ik de reden weten van de overstap ? Stabiliteit ? Nieuwsgierigheid.... en mijn servertje is vrij basaal... dus wat FreeBSD voor mij deed, kan OpenBSD ook. [/quote:a3c5e584a8]Zou je dan kunnen concluderen dat FreeBSD breed/uitgebreid is en dat OpenBSD veel beknopter, en dus overzichtelijker is, en toch net zo stabiel ? opamax
Link naar reactie
Hoog-ge-eerde experts, Hartelijk dank voor opmerkingen en adviezen. Het bakje start nu supersnel op (vanaf de hd) Heb de cd-rom eruit gehaald en het ding met een koevoet(je) open gemaakt. Toe kon de cd er echt wel uit. Begrijp nu ook ze ongeveer wat mounten is. Goede uitleg. In het bakje heb ik nu 3 nic's geplaatst. Wil er toch voor gaan om verschillende functies samen te voegen (vanwege de plaatsing bij een kennis en dan lijkt me 1 bak beter dan 2) Het zal best wel gaan lukken met de kennis op/in dit forum. Ja toch ? opamax
Link naar reactie
[quote:a79297e006="MrLeeJohn"]Succes... we horen wel hoe het gaat he...[/quote:a79297e006]Uiteraard (natuurlijk). En nu 'al'. Wat geklooid met opgedane ervaring en bezig geweest met documenteren en daarom diverse keren opnieuw gestart en wordt nu geconfronteerd met de melding: "/dev/ad0s1e CANNOT READ: BLK 16" "/dev/ad0s1e UNEXPECTED INCONSYSTENCY; RUN fsck MANUALLY." "THE FOLLOWING FILE SYSTEM HAD AN UNEXPECTED INSONSYSTENCY:" " /dev/ad0s1e (/usr)" "Automatic file system check failed . . . help !" "Enter full pathname of shell or RETURN for /bin/sh:" Heb met disklabel ingesteld: / 100MB swap 64 MB /usr rest Wat kan er waar fout zijn gegaan enne.. wat te doen ? opamax
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...