Ga naar inhoud

Titel van dit forum


Aanbevolen berichten

  • Reacties 260
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    261

[quote:06c98cad4e="maximilaan"]Ok, we maken hem korter: [b:06c98cad4e]vragen over linux en linux-software ? De experts helpen u uit de brand[/b:06c98cad4e] Kort genoeg? Rinse[/quote:06c98cad4e] Nee, want de inzet van de discussie was namelijk dat het GNU/Linux zou worden. Ik vind het overigens een beetje vreemd en flauw dat je een goedgekeurde regel die je al maanden terug zou doorgeven nu opeens weer wilt aanpassen. Er is niets mis met de regel zoals die in mijn bericht staat en dat vonden destijds alle mensen die deelnamen aan de discussie dus waarom nu weer moelijk doen? Ook de term linux software is in die discussie aan bod geweest, dus ik snap het hele probleem niet.
Link naar reactie
[quote:07715f5531="Marcel de Reus"] Nee, want de inzet van de discussie was namelijk dat het GNU/Linux zou worden. [/quote:07715f5531] Ow, ik dacht dat de omschrijving van het forum beter moest aansluiten op de inhoud. [quote:07715f5531] Ik vind het overigens een beetje vreemd en flauw dat je een goedgekeurde regel die je al maanden terug zou doorgeven nu opeens weer wilt aanpassen. [/quote:07715f5531] Ach, ik plaag je aleen maar :P
Link naar reactie
[quote:b6d6caad43]De titel van het subforum is aangepast. Ik heb GNU weggelaten. Dat zou verwarring geven en in onze artikelen (en velen met ons) hebben we het over Linux.[/quote:b6d6caad43] Huh? Waarom als jullie over GNU/Linux schrijven moeten je moeten jullie het ook goed schrijven. GNU is de licentie, en Linux is de kernel...... Tja iemand moet beginnen hoor met het correctief optreden ;)
Link naar reactie
[quote:9b4d659b89="d!rk"] Huh? Waarom als jullie over GNU/Linux schrijven moeten je moeten jullie het ook goed schrijven. GNU is de licentie, en Linux is de kernel......[/quote:9b4d659b89] Windows wordt toch ook gewoon "windows" genoemd, en niet "betaal je rot/windows"? De licentie waaronder een besturingssysteem valt hoeft niet in de naam te worden opgenomen.
Link naar reactie
[quote:ee761bb1e7="Jeroen de Jager"]De titel van het subforum is aangepast. Ik heb GNU weggelaten. Dat zou verwarring geven.[/quote:ee761bb1e7] Hoezo verwarrend ?? verklaar waarom het verwarrend is? zo heet het OS eenmaal. [quote:ee761bb1e7]en in onze artikelen (en velen met ons) hebben we het over Linux [/quote:ee761bb1e7] Misschien eens tijd om voortaan Gnu/Linux te gaan gebruiken in de artikelen? :)
Link naar reactie
[quote:16283fda29="d!rk"][ Huh? Waarom als jullie over GNU/Linux schrijven moeten je moeten jullie het ook goed schrijven. GNU is de licentie, en Linux is de kernel......[/quote:16283fda29] Kijk, daar begint de verwarring al, GNU isniet de licentie, GPL is de licentie. Linux gebruikt onderdelen uit het GNU-project om een volwaardit OS te vormen. Vandaar dat FSF graag ziet dat het OS GNU/Linux heet (dus het besturingssysteem GNU, met als kernel Linux) Max
Link naar reactie
[quote:88aa77c28c="KayJay"]Hoezo verwarrend ?? verklaar waarom het verwarrend is? zo heet het OS eenmaal. [/quote:88aa77c28c] Tja, en dat is dus niet waar ;) Het OS wordt door de maker ervan (linus) Linux genoemd, pas toen het populair werd vond oa RMS dat het OS eigenlijk GNU zou moeten heten, en om verwarring met de officiele GNU moest het dan maar GNU/Linux heten (dus een variant van het GNU-besturingssysteem met als kernel Linux) [quote:88aa77c28c] [quote:88aa77c28c]en in onze artikelen (en velen met ons) hebben we het over Linux [/quote:88aa77c28c] Misschien eens tijd om voortaan Gnu/Linux te gaan gebruiken in de artikelen? :)[/quote:88aa77c28c] Ik heb er al voor gepleit dat bijv. nedlinux voortaan nedGNUlinux moet gaan heten, (zelfde geldt voor nl.linux.org etc..),maar dat hoefde neit
Link naar reactie
[quote:ad3b6d090d="maximilaan"][quote:ad3b6d090d="d!rk"][ Huh? Waarom als jullie over GNU/Linux schrijven moeten je moeten jullie het ook goed schrijven. GNU is de licentie, en Linux is de kernel......[/quote:ad3b6d090d] Kijk, daar begint de verwarring al, GNU isniet de licentie, GPL is de licentie. Linux gebruikt onderdelen uit het GNU-project om een volwaardit OS te vormen. Vandaar dat FSF graag ziet dat het OS GNU/Linux heet (dus het besturingssysteem GNU, met als kernel Linux) Max[/quote:ad3b6d090d] Ja OK maar dan rijst de vraag: Kan het dan niet beter GPL/Linux noemen? Juist om dat de meeste programma' s vrijgeven worden onder de GPL ? Of snap ik er geen biet van? :(
Link naar reactie
Ik draai een linux kernel onder de GPL licentie. Verder heb ik GNU software, closed source, programma's onder de perl artistic license, bsd licentie en zo nog meer. Wat voor licentie interesseert mij bar weinig. Als 't goed draait en ik heb de mogelijkheid om de source aan te passen, indien nodig, vind ik 't best. Denkt dat 't probleem is dat je linux niet moet zien als de linux-kernel, maar als distributie (welke dat dan ook mag wezen) inclusief programma's die 't een volwaardig os maken.
Link naar reactie
[quote:e9d4eed7a0="d!rk"] Ja OK maar dan rijst de vraag: Kan het dan niet beter GPL/Linux noemen? Juist om dat de meeste programma' s vrijgeven worden onder de GPL ? [/quote:e9d4eed7a0] Tja, je noemt XP toch ook geen MS EULA/WindowsXP?? [quote:e9d4eed7a0] Of snap ik er geen biet van? :([/quote:e9d4eed7a0] Ik denk het ;) kijk het zit zo: GNU is een project dat begin jaren '80 is begonnen met het schrijven van een UNIX-vervanger. Dit OS moest GNU heten (GNU is Not Unix). Begin jaren '90 was dit OS bijna af, op de kernel na. Voordat het project met een kernel op de proppen kwam was er een Finse student die een uit de hand gelopen terminal voor Minix had geschreven. Om die terminal om te vormen tot een OS heeft hij daar software bijgevoegd uit het GNU-besturingssysteem. Anderen hebben hem daarbij geholpen, waardoor er een volwaardig OS ontstond. Dit OS wordt door Linus Linux genoemd, terwijl FSF (de organisatie achter het GNU-besturingssysteem) liever ziet dat het GNU wordt genoemd, omdat Linux in feite alleen voor een klein gedeelte van het systeem staat, de verdere meuk is uit het GNU-systeem. Om verwarring te voorkomen met het 'echte' GNU-besturingssysteem en de variant die wij allemaal gebruiken noemen zij het dus GNU/Linux (het GNU-besturingssysteem met als kernel Linux). Deze naamsuggestie kwam echter te laat, iedereen noemde het al gewoon Linux. Verder is de naam Linux veel pakkender en maketing-technisch beter dan het onuitspreekbare Gee-En-UU-Slash-Linux Max
Link naar reactie
Ik verzoek alle mensen om gewoon de discussie die hieraan vooraf ging te _lezen_. Daarin is uitgebreid beargumenteerd waarom het besturingssysteem GNU/Linux heet en het ook zo in de subtitel omschreven moet worden. Ook is daarin al gezegd dat het voor websites in URL's vaak niet handig is en zelfs ik ben het daar mee eens, om GNU/Linux te schrijven. Vandaar ook gewoon OS Linux als titel van het subforum. Echter in normale zinnen zoals de subtitel moet imho gewoon de correcte naam, imho GNU/Linux, geschreven worden. De hele discussie ging uiteindelijk hierom en toen ook al is alles uitgebreid uitgelegd en beargumenteerd en als ik het wel heb was toen ook al computerbacterie het er idd niet mee eens, maar we gaan een discussie geen twee keer voeren dus gewoon eerst _lezen_. Ik ben het helemaal met KayJay eens dat dus gewoon alle moeite voor niets is geweest. Dat de C!T in zijn artikelen spreekt van linux is al erg genoeg en dat dit wordt door getrokken naar het forum is nog veel erger. Altijd wordt er aangevoerd dat als er commentaar of vragen zijn dat je dan een mail moet sturen naar de redactie en topics hierover op het forum krijgen een slotje, maar in de tegenovergestelde richting kan het blijkbaar wel? :? Neem een voorbeeld aan de c't. Zij laten de keuze gewoon aan de auteur over, daardoor zie je soms artikelen waar consequent Linux staat en somst artikelen waarin consequent over GNU/Linux wordt gesproken. Ik ben van mening dat de zin met GNU/Linux erin die uiteindelijk is goedgekeurd dus gewoon de keuze is van de mensen die actief bijdragen aan dit subforum en vind het vreemd dat dit vervolgens niet wordt gehonoreerd. Als er dan toch een consequente lijn getrokken moet worden tussen het forum en het blad, doe dat dan iig met de benaming GNU/Linux voor het OS en Linux voor de kernel, zoals het hoort. Verwarring wordt pas veroorzaakt door het feit dat alles maar gewoon Linux wordt genoemd. Veel mensen noemen alle distro's gewoon Linux en weten helemaal niets van verschillenden Linux smaakjes, vervolgens heet de kernel Linux en wordt het OS in het algemeen ook nog eens voor Linux uitgescholden. Op het forum wordt er meer dan waar dan ook altijd gehamerd op duidelijkheid en nu is daar een goede mogelijkheid voor door de beesjes bij de juiste naam te noemen en dan gaan we alles op een hoop mikken, dat noem ik dus niet consequent.
Link naar reactie
[quote:0a417192a7="Marcel de Reus"]Ik verzoek alle mensen om gewoon de discussie die hieraan vooraf ging te _lezen_. Daarin is uitgebreid beargumenteerd waarom het besturingssysteem GNU/Linux heet en het ook zo in de subtitel omschreven moet worden. [/quote:0a417192a7] is inderdaad een goed idee :) [quote:0a417192a7] Ook is daarin al gezegd dat het voor websites in URL's vaak niet handig is en zelfs ik ben het daar mee eens, om GNU/Linux te schrijven. [/quote:0a417192a7] Klopt, maar noem het systeem dan GNU, aangezien dat de hoofdmoot is van het OS. Dus geen nedlinux of nl.linux.org, maar nedGNU of nl.gnu.org [quote:0a417192a7] Vandaar ook gewoon OS Linux als titel van het subforum. Echter in normale zinnen zoals de subtitel moet imho gewoon de correcte naam, imho GNU/Linux, geschreven worden. [/quote:0a417192a7] Tja, daar is zoals ik eerder heb gesteld de rest van de Linux-sites het niet mee eens, ik ken eigenlijk geen enkele site die consequent over Linux spreekt. IMHO dienen pure Linux-sites eerst consequent te zijn, en daarna pas fora zoals deze. [quote:0a417192a7] Ik ben het helemaal met KayJay eens dat dus gewoon alle moeite voor niets is geweest. [/quote:0a417192a7] Van te voren was bekend dat de discussie zou worden voorgelegd aan de admin, en dus was op voorhand bekend dat de admin het advies naast zich neer kan leggen. [quote:0a417192a7] Dat de C!T in zijn artikelen spreekt van linux is al erg genoeg en dat dit wordt door getrokken naar het forum is nog veel erger. [/quote:0a417192a7] Tja, als je voor een bepaalde schrijfwijze kiest moet je daarin consequent zijn. [quote:0a417192a7] Altijd wordt er aangevoerd dat als er commentaar of vragen zijn dat je dan een mail moet sturen naar de redactie en topics hierover op het forum krijgen een slotje, maar in de tegenovergestelde richting kan het blijkbaar wel? :? [/quote:0a417192a7] Raar, nu laat ik een thread met commentaar en vragen gewoon lopen zonder slotje, en is het weer niet goed? Heb je liever dat ik in de toekomst dergelijke threads van slotjes voorzie? Je weet best dat ik soms water bi j de wijn wil doen tav Forumregels, maar ga dat niet tegen me gebruiken. [quote:0a417192a7] Neem een voorbeeld aan de c't. Zij laten de keuze gewoon aan de auteur over, daardoor zie je soms artikelen waar consequent Linux staat en somst artikelen waarin consequent over GNU/Linux wordt gesproken. [/quote:0a417192a7] tja, dat is eigenlijk niet consequent, eerder verwarrend, want waarom wordt in het ene artikel van Linux gesproken en in het andere GNU/Linux, is er dan onderscheid? [quote:0a417192a7] Ik ben van mening dat de zin met GNU/Linux erin die uiteindelijk is goedgekeurd dus gewoon de keuze is van de mensen die actief bijdragen aan dit subforum en vind het vreemd dat dit vervolgens niet wordt gehonoreerd. [/quote:0a417192a7] Die reden is uitgelegd door jeroen. [quote:0a417192a7] Als er dan toch een consequente lijn getrokken moet worden tussen het forum en het blad, doe dat dan iig met de benaming GNU/Linux voor het OS en Linux voor de kernel, zoals het hoort. [/quote:0a417192a7] zoals uit de discussie blijkt zijn de meningen daarover verdeeld. Zo vindt RMS dat het systeem GNU/Linux moet heten, en Linus spreekt gewoon van Linux.. [quote:0a417192a7] Verwarring wordt pas veroorzaakt door het feit dat alles maar gewoon Linux wordt genoemd. Veel mensen noemen alle distro's gewoon Linux en weten helemaal niets van verschillenden Linux smaakjes, [/quote:0a417192a7] Verwarring tussen distributies los je niet op door linux gnu/linux te noemen. Verwarring rond GNU los je met de naam GNU/Linux ook niet op, onlangs trof ik nog iemand die dacht dat KDE GNU was (want het is toch GNU/Linux??) Max
Link naar reactie
Als het GNU/Linux is , waarom noemt geen enkele distro zich dan met GNU er in? Fedora GNU/Linux, Suse GNU/LInux Enterprise Edition? Ik snap niet waar je je druk om maakt..als het je zo een pijn doet om alleen Linux te lezen en je vindt dat mensen onrecht wordt aangedaan begin je toch een rechtzaak? Blijkbaar passen ze het niet aan na X pagina's over deze thread. Leg je er bij neer of klaag ze aan..ik zie iig niet wat voor schade er wordt berokkend :roll: Doen jullie dit elke keer bij elke post/comment/titel die jullie zien en er staat Linux ipv Gnu/Linux? True..je moet ergens beginnen..maar begin dan niet bij een Forum waar veel beginners komen en die het geen ruk kan interesseren maar begin bij grote namen die de naam verkeerd gebruiken zoals Red Hat... M.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...