Ga naar inhoud

Opzetten multi-boot


Aanbevolen berichten

Krijg binnenkort een nieuwe bak met 2x 40GB HD. Deze gaat gebruikt worden voor SW-ontwikkeling voor Windows (een beetje) en Linux (een hoop). Besturingssystemen: W2K diverse smaken Linux (RH versie 7.1 .. 7.3 en misschien nog wat anderen) Vraag 1: Tijdens het installeren kun je een aantal mount-points maken (/, /boot, /home, /tmp, /usr, /var) met diskdruid. Voor zover ik weet is het voldoende om een root-partitie te maken, een swap en een home (misschien niet eens nodig). Wat zijn de voordelen om ook de anderen aan te maken? Vraag 2: Hoe bepaal je de benodigde grootte van de partities voor Linux? * Swap is redelijk logisch (2x mem), maar wat als je weet dat je in de toekomst meer geheugen gaat installeren. Meteen maar 4x maken (ik heb weinig zin om achteraf te her-partitioneren)? * /home ook (zoveel mogelijk dataruimte vrij) * en dan de anderen (als ik die wil aanmaken) Vraag 3: Wat is verstandiger, 1 HD voor alle OS'en en 1 voor de data of 1 HD voor W2K en 1 voor Linux-achtigen. Ik neig naar het eerste, maar weet het niet zeker.
Link naar reactie
Andwoord 1: Voor zo ver ik weet is het enige na deel van vershillende partieite's voor /usr, /home, /tmp en /var dat ze een vaste grootte hebben, dus als je meer in /tmp hebt staan en ff wat minder in /var bijvoorbeeld, kun je problemen krijgen. Als ze in één partitie zitten, hebben ze dus een variabele grootte. Volgens mij maakt het niet uit met access time of zo. andwoord 2: En voor /home heb je ook geen apparte partitie nodig. voor de groote van de vershillende verplichte partities heb ik hier een boekje over het instaleren van RedHat 7.0: <Swap>: minimaal 16 MB en hier wordt geadviseerd om het minimaal evengroot te houden, of groter (dus 2x is ook goed, mischien wel beter) /boot: maximaal 16 MB citaat uit boekje: A /boot partition (16MB, maximum) -- The partition mounted on /boot contains the operating system kernel (which allows your system to boot Red Hat Linux), along with files used during the bootstrap process. [b:16d6948808]Due to the limitations of most PC BIOSes, creating a small partition to hold these files is a good idea. This partition shoiuld be no larger than 16MB.[/b:16d6948808] Op vraag 3 weet ik geen andwoord, Veel suc6 met instaleren en het gebruiken van Linux, Pieter
Link naar reactie
Vraag 1: Ikzelf kies er altijd voor om alle schijven aan te maken, daar je dan allereerst alles lekker apart hebt en het wel degelijk sneller is! Als je die kleine snelheidswinst niet nodig vindt kun je ook voor de makkelijke weg gaan en een / maken en een swap. Ikzelf zou altijd een /tmp van 300MB ofzo maken, dat is de enige partitie die wel erg belangrijk is. Vraag 2: Ligt eraan wat je erop wilt hebben (logisch) Maar algemeen kun je voor een / van 5GB gaan en een /tmp van 300MB. Als je meer met Linux wilt doen kun je die 5GB ook 8 maken of 12. Bij 12 heb je altijd genoeg... De swap. 2x de memory is allang verleden tijd. Aan 256MB geheugen heb je bijna altijd genoeg, als je een normale gebruiker bent is 128MB meer dan genoeg en als je een veeleiser bent zou ik 512MB nemen. Bij is is meestal niet meer dan 2 of 3 MB gebruikt van de swap! Vraag 3: Ik zou voor 1 HD gaan. Je kan gewoon EERST WINDHOOS installeren en dan later RedHat erbij zetten. (versie 7.3, inmiddels is versie 9 uit. Die is een stuk recenter en dus zou ik altijd daarvoor gaan. Hij is te downloaden vanaf [url]www.linuxiso.org[/url] In de setup van RedHat kies je de bootloader configuratie en die herkent automatisch windows. Na installatie bij eerste reboot kan je kiezen tussen Linux en Windows. Je hebt dus maar een HD nodig om 2 besturingssystemen te installeren. Succes...:P
Link naar reactie
[quote:398a4b55ec="Wim Sturkenboom"] Vraag 1: Tijdens het installeren kun je een aantal mount-points maken (/, /boot, /home, /tmp, /usr, /var) met diskdruid. Voor zover ik weet is het voldoende om een root-partitie te maken, een swap en een home (misschien niet eens nodig). Wat zijn de voordelen om ook de anderen aan te maken?[/quote:398a4b55ec] Zijn er niet, als je de enige gebruiker van je pc bent. De home-partitie is handig voor als een systeembeheerder een hele hoop gebruikers van zijn server heeft en daar dan een paar aparte schijven voor gebruikt, zoals bijv. op een universiteit. [quote:398a4b55ec] Vraag 2: Hoe bepaal je de benodigde grootte van de partities voor Linux? * Swap is redelijk logisch (2x mem), maar wat als je weet dat je in de toekomst meer geheugen gaat installeren. Meteen maar 4x maken (ik heb weinig zin om achteraf te her-partitioneren)? * /home ook (zoveel mogelijk dataruimte vrij) * en dan de anderen (als ik die wil aanmaken)[/quote:398a4b55ec] Swap zet ik altijd op ong. 500 meg, dat werkt sowieso wel goed. Als je een aparte boot-partitie wil kun je die op iets van 10-15 MB zetten of zo. Voor de andere zou ik sowieso geen aparte partitie nemen. [quote:398a4b55ec]Vraag 3: Wat is verstandiger, 1 HD voor alle OS'en en 1 voor de data of 1 HD voor W2K en 1 voor Linux-achtigen. [/quote:398a4b55ec] Ligt er aan of je windows af en toe opnieuw gaat installeren, of je het vervelend vind om een bootmanager te gebruiken en of je er zin in hebt om een aparte boot-partitie te gebruiken. Ik heb thuis in elk geval windows xp en linux op dezelfde harddisk staan, en de tweede harddisk gebruik ik voor data en voor backup-doeleinden.
Link naar reactie
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal mijn conclusies trekken. Blijft er nog een vraag over. Heeft de swap bij iedere Linux distributie (RH/Suse etc) hetzelfde filesystem type/formaat? Oftewel, kan ik de swap delen tussen alle distributies? Of is het verstandiger / meer toekomst gericht om een swap voor iedere distributie aan te maken.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:8ec1042569="Wim Sturkenboom"]Ik zal mijn conclusies trekken.[/quote:8ec1042569] Mijn nieuwe baby is er. Helaas waren de antwoorden niet helemaal voldoende. De indeling van hdb is nu: hdb1 512MB /boot hdb2 6GB / (root-partitie) hdb3 20GB /home hdb4 extended met 1GB swap Of dit gaat werken weet ik niet (dit is de derde poging aangezien Diskdruid perse de 20GB voor de 6GB wilde plaatsen en Lilo dit niet fijn lijkt te vinden (8GB limiet?)). Dit overigens terzijde De vraag is: hoe groot maak je de root-partitie? De reden om nu voor 6GB te kiezen is dat een volledige installatie (en dat betekent ALLES) ongeveer 4.2GB vergt. Echter dit levert ook problemen op als ik een tweede distributie wil installeren vanwege de 8GB limiet (de RH site vermeldt voor zowel Grub als Lilo deze limiet). Hoe los ik dit op? Moet ik een kleinere root-partitie aanmaken en dan ook /usr en /var aanmaken? Zo ja, wat zijn de functies van deze partities en hoe groot moet elk zijn?
Link naar reactie
512 MB voor een boot-partitie is wel erg groot. In principe zou 20 MB of minder voldoende moeten zijn, omdat er voor zover ik weet de kernel in wordt gezet en misschien nog wat bestanden. Van een 8GB-limiet heb ik nog nooit gehoord. Je kunt een opstartdiskette maken, dan is het probleem sowieso opgelost, omdat lilo of grub dan op de diskette staat.
Link naar reactie
[quote:9468e24a34="computerbacterie"]512 MB voor een boot-partitie is wel erg groot. In principe zou 20 MB of minder voldoende moeten zijn, omdat er voor zover ik weet de kernel in wordt gezet en misschien nog wat bestanden. [/quote:9468e24a34]Tijdens de installatie van RH7.3 wordt je geadviseerd om minimaal 20MB te nemen (ik had 16MB gespec'ed). Na installatie is /boot ongeveer 22MB groot (maar dan staan er wel 5 kernels in). Overigens heb ik de 512 er nu uitgegooid. [quote:9468e24a34="computerbacterie"]Van een 8GB-limiet heb ik nog nooit gehoord. Je kunt een opstartdiskette maken, dan is het probleem sowieso opgelost, omdat lilo of grub dan op de diskette staat.[/quote:9468e24a34]Lilo en Grub hebben problemen als ze de HD moeten benaderen boven de 1023ste cylinder; dit geldt zeker voor de oudere versies, misschien bij nieuwere versies niet meer.
Link naar reactie
[i:164fc9ca56]hdb1 512MB /boot[/i:164fc9ca56] veel te groot, 50 MB is zat. [i:164fc9ca56]hdb2 6GB / (root-partitie)[/i:164fc9ca56] Is op zich ok. maar mag meer zijn als je dat wilt. [i:164fc9ca56]hdb3 20GB /home[/i:164fc9ca56] Is vrij groot, weet niet wat voor documenten je zoal wilt opslaan :) [i:164fc9ca56] hdb4 extended met 1GB swap[/i:164fc9ca56] ook veeeeeeeeeel te groot, als je veel ramgeheugen hebt (meer dan 256 MB), dan heb je mazzel als linux hiervan 20 mb gebruikt. ik zou hooguit 128 mb swap instellen. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...