Ga naar inhoud

suse cd herkenning


anoniem

Aanbevolen berichten

ik heb suse 81 gedaan, omdat die goed uit de test kwam bij C!T helaas wordt niks verteld van allerlei rare dingen zoals hoe je je dvd-speler terugvindt en je CDRW. alles wordt scsi gekoppeld én werkt dan niet meer. en filmpjes (dvdmovies = legaal!!!) en avi werkt ook helemaal niet. waarom staat zoiets simpels niet in het testverslag? was ik tenminste gewaarschuwd. wie heeft nog meer zulke 'grappige' zaken te melden? misschien kunnen de heren/dames testpiloten hier wat rekening mee houden met wat ze opschrijven?
Link naar reactie
Je DVD en je CDRW staan als het goed is gewoon op je bureaublad bij de normale user. De DVD wordt helemaal niet SCSI gemaakt, alleen de CDRW omdat dat beter werkt met brander. Afhankelijk van het aantal HDD's: DVD: /dev/hdx (x is afhankelijk van het aantal hardeschijven: a, b, c, d enz) CDRW: /dev/srx (x is afhankelijk van het aantal SCSI devices 0, 1, 2, 3 enz) SuSE maakt daar gewoon symlinks heen, namelijk gewoon /dev/cdrom en /dev/dvd naar /dev/hdx en /dev/cdrecorder naar /dev/srx Er komen vervolgens gewoon icoontjes op je bureaublad te staan die deze devices mounten en umounten. Wat werkt er bij jou dan precies niet? Bij mij liep het als een trein in 1 keer. (SuSE 8.0) Het was idd oersimpel zoals de testvliegers al schreven. // Filmpjes speel je af met Xine of met MPlayer, dat werkt prima. DVD's kunnen ook met Xine en MPlayer afgespeeld worden, die moet je dan wel ff installeren natuurlijk. In Windows gebruik je daar toch ook Mediaplayer voor en heb je voor bepaalde avi files aparte codecs nodig.
Link naar reactie
Bij mij werkte de cdrw wel, maar m'n cdrom niet. Het volgende was voldoende om 'm aan de praat te krijgen. [code:1:cda735239c] rm /dev/cdrom ln -s /dev/scd0 /dev/cdrom [/code:1:cda735239c] Ik neem aan dat je verder weet hoe je een snelkoppeling naar een device op je desktop maakt. Voor divx/avi moet je hier ff kijken en even divx4linux en de win32 codecs downloaden :) http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/17/dept/2/idg/Misc edit: ah iemand was me al voor.. had de reply al een beetje lang open staan :)
Link naar reactie
[quote="Marcel de Reus"]Wat werkt er bij jou dan precies niet? Bij mij liep het als een trein in 1 keer. (SuSE 8.0) sorry, ik heb geen 8.0 ik bedoel 8.1. e dat alles in 1x liep, het meeste deed dat ook wel alleen met die dvd en cdrw krijg ik dit gezeur en daarbij heb ik een palm m5xxx die via usb zou moeten werken, krijg ik ook niet aan de gang.
Link naar reactie
Klopt wel hoor voor 8.1. in grub of lilo zet SuSe netjes /dev/hdx = ide-scsi en vervolgens maakt je kernel van al je ATAPI devices een scsi device :( Haal ide-scsi weg en helemal niets doet het dan :( dus idd ff je link aanpassen zoals hierboven beschreven staat. Het betrefd hier dus een misser in de kernel en niet voor SuSE <edit> Trouwens ... Het klopt voot de meeste dvd-rom's wel dat de kernel ze als scsi-device ziet, en vervolgens maakt SuSe er vrolijk /dev/cdrecorder van omdat er veel dvdspelers alleen goed werken als master en SuSe ds WEL een dvd speler ziet en dus voor de slave automatisch /dev/cdrecorder maakt ) Wij gebruiken toch meestal de cd R/RW als master :D </edit>
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...