Ga naar inhoud

Linux dual boot?


anoniem

Aanbevolen berichten

Een beetje "vaag" topic ... Opeens merkte ik dat ik op mijn Windows Xp / Red Hat linux 8.0 dual boot eigenlijk nooit meer Windows XP boot (de spreekwoordelijke druppel was een vastlopend Service Pack 1 ...). Sindsdien ben ik een beetje aan het peinzen over een dual boot Linux. Mijn idee is namelijk: 1) enerzijds iets braafs: bijvoorbeeld Red Hat linux en dan gewoon patches en updates bijhouden. Dat zou het altijd moeten doen, want alles is "officieel"; 2) anderzijds iets spannends: een distributie waarmee je makkelijk de nieuwste mode kan volgen (zoals straks bijv. KDE 3.1). Maar waar moet ik dan aan denken? Debian-unstable? Gentoo? Een korte scan van mijn topics zal leren dat de Linux-lat bij mij laag ligt. LFs en dat soort dingen zal me nog niet lukken ... Enfin, is er iemand die iets soortgelijks doet?
Link naar reactie
Ik heb dit wel gedaan, op een partitie mijn dagelijkse SuSe, en op een andere experimenteren met Mandrake etc. Is best te doen, en zolang je er voor zorgt dat je hoofd-distributie baas blijft over het mbr, en je niet per ongeluk de verkeerde partitie voor een installatie uitkiest kan het eigenlijk niet fout gaan. Voor het testen van software, zoals KDE, zou je overigens ook een nieuw account kunnen aanmaken, en de testsoftware binnen diens persoonlijke map installeren. De omgevingsvariabelen als PATH nog even goed zetten, en experimenteren maar ;) Max
Link naar reactie
ik heb altijd eigenlijk drie grote partities: een voor mijn "stable" systeem, dat moet gewoon werken. een voor prutsen met de opvolger van dat stable systeem. een voor /home. (en daarnaast natuurlijk een kleintje voor het booten en een swap) Tijdens het prutsen mount ik /home nog niet natuurlijk, maar als de opvolger genoeg stabiel is dan stap ik over. Na een halfjaar ofzo begint dan het prutsen weer op die andere partitie. Ik heb nu Gentoo, en KDE 3.1rc6 op m'n *stabiele* systeem. Het beviel zo goed! Gentoo is op zich erg leuk, als je van wat prutsen zo nu en dan houdt, anders zou ik misschien voor Debian gaan. Bij Gentoo moet je ook vaak lang wachten op het compilen.
Link naar reactie
Dank voor de gedachten.[quote:87193c62cd="maximilaan"] Voor het testen van software, zoals KDE, zou je overigens ook een nieuw account kunnen aanmaken, en de testsoftware binnen diens persoonlijke map installeren. De omgevingsvariabelen als PATH nog even goed zetten, en experimenteren maar ;)[/quote:87193c62cd]Klinkt als dingen die je alleen lukt als je de boel zelf compileert ... dat is vast niet zo moeilijk, maar ik ben eigenlijk wel erg tevreden over rpm. Klopt dat? Rpm geeft ook zo'n overzichtelijk gevoel (... dus mijn opmerking dat ik ook aan Gentoo dacht is misschien niet helemaal logisch ...) Of wil ik dan van twee walletjes eten: enerzijds een stabiel en een "onstabiel" systeem en anderzijds het gemak van rpm?[quote:87193c62cd="wbsoft"]Tijdens het prutsen mount ik /home nog niet natuurlijk, maar als de opvolger genoeg stabiel is dan stap ik over.[/quote:87193c62cd]Maar hoe werk je dan met je pruts systeem, zonder /home?
Link naar reactie
nou ik maak wel even mijn account aan (met het juiste uid) en er komen dan gewoon een zooi nieuwe defaults in, maar pas als ik tevreden ben dan mount ik mijn oude /home dir en dan ben ik dus in principe overgestapt. ik vind dat prettiger dan een lopend systeem dratisch upgraden. (ik gebruikte altijd LFS, maar met Gentoo geldt dat eigenlijk nog wel een beetje, hoewel je een Gentoo systeem altijd kunt door-upgraden net als Debian)
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik kom er weer op terug, het wordt vandaag namelijk wellicht weer actueel, want ik overweeg om eens [url=http://konsole.kde.org/konstruct/]Konstruct[/url] uit te proberen, om met KDE 3.1 te kunnen rommelen.[quote:952256f1b5="maximilaan"]Voor het testen van software, zoals KDE, zou je overigens ook een nieuw account kunnen aanmaken, en de testsoftware binnen diens persoonlijke map installeren. De omgevingsvariabelen als PATH nog even goed zetten, en experimenteren maar ;)[/quote:952256f1b5]Als ik in een testaccount bijvoorbeeld dingen invoer als[code:1:952256f1b5]export PATH=~/kde3.1/bin:$PATH[/code:1:952256f1b5]dan heeft dat toch alleen gevolgen voor die testaccount? Een dag later weet ik inmiddels: dat is zeker zo als je die wijzigingen tenminste aanbrengt in het ~/.bash_profile van die account. Meer info vond ik [url=http://www.troubleshooters.com/linux/prepostpath.htm]hier[/url].
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...