Ga naar inhoud

Harde schijf, toerenaantal


anoniem

Aanbevolen berichten

quote:
Originally posted by knopper: Hoi allemaal,

Ik draai een Trustix server en nou maakt de harde schijf nogal wat herrie, niet de voeding wat ik eerst dacht :grin:

Weet er iemand hoe je je harde schijf na verloop van tijd op een lager toerenaantal kunt laten draaien? Zou erg fijn zijn.

Sander


Is dit niet mogelijk ???

Link naar reactie
Het is wel degelijk mogelijk, maar vraag me niet hoe :sad:

In C'T staat overigens een artikel over hoe je een videospeler maakt van een Linux-pc. Een van de vereisten is dat je het toerenaantal terugschroeft naar 5400 oid. Hoe je dat doet staat er niet bij, maar mogelijk wel op de sites waarnaar gerefereerd wordt.

Een niet al te vriendelijke/verstandige hardwarematige opslossing is door isolatieschuimrubber te monteren tussen de schijf en de behuizing. Doordat de stabiliteit van de schijf afneemt, neemt ook het toerenaantal af...

Max

Link naar reactie
quote:
Originally posted by maximilaan: Het is wel degelijk mogelijk, maar vraag me niet hoe :sad:

In C'T staat overigens een artikel over hoe je een videospeler maakt van een Linux-pc. Een van de vereisten is dat je het toerenaantal terugschroeft naar 5400 oid. Hoe je dat doet staat er niet bij, maar mogelijk wel op de sites waarnaar gerefereerd wordt.

Een niet al te vriendelijke/verstandige hardwarematige opslossing is door isolatieschuimrubber te monteren tussen de schijf en de behuizing. Doordat de stabiliteit van de schijf afneemt, neemt ook het toerenaantal af...

Max


Zal eens kijken, bedankt voor je antwoord!

Sander

Link naar reactie
quote:
Originally posted by wstolk: hdparm is volgens mij het proggie dat je hiervoor gebruik.

Heb toch maar eve RedHat eropgezet en wat gelezen over hdparm. Ik heb het zo ingesteld met hdparm dat de harde schijf minder RPM zou moeten maken als ie zo'n minuut niet is gebruikt. Helaas doet ie dit niet. Vraagje aan jullie: Moet je om dit te kunnen doen in het bios "Advanced Power Management" aan hebben staan en hetzelfde geldt voor de kernel???? Dit is namelijk het enige wat ik zou kunnen bedenken dat ie het niet doet... :sad:

Sander

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...