Ga naar inhoud

Moet je vliegtuigmodus aan in het vliegtuig?


Kieskeurig.nl

3119 weergaven

Elke smartphone heeft een zogenaamde vliegtuigmodus, veelal in de vorm van een schakelaar. Moet je deze modus echt altijd aanzetten in een vliegtuig?

iStock-905866028.thumb.jpg.fa314517063aafa573a24eb66768be2c.jpgHet antwoord daarop is heel simpel: tenzij heel expliciet wordt aangegeven dat mobiel telefoonverkeer (waaronder ook mobiele data vallen) is toegestaan moet vliegtuigmodus op je toestel ingeschakeld worden. Of zet gewoon je telefoon of tablet helemaal uit. Volg je deze regels niet, dan bega je een misdrijf met mogelijk ernstige consequenties. De reden dat je mobiel uit moet is heel simpel: in diverse toestellen veroorzaken de mobieltjes storing op sommige (meet)instrumenten aan boord. Nu zal één enkel mobieltje niet echt problemen veroorzaken. Maar als er tientallen of honderden toestellen aan staan wordt het wel een probleem. Waarbij er nog een extra probleem meespeelt. De ‘buis’ waarin jij als passagier zit is vaak gemaakt van aluminium (of kunststof met allerlei verweven metalen constructies). Daardoor ontstaat een kooi van Faraday die radiostraling niet tot zeer moeilijk doorlaat. Het zendvermogen van je toestel moet dus verhoogd worden om überhaupt verbinding met een zendmast op de grond te kunnen maken (om het nog maar helemaal niet te hebben over vluchten midden boven de oceaan, dat levert continu zoekende telefoons op die niets vinden). Kortom: een kind kan begrijpen dat dit een chaos aan radiosignalen veroorzaakt waar een piloot liever niet mee geconfronteerd wordt.

Bluetooth en GPS wel

Er zijn experimenten gaande met het toestaan van telefoongebruik aan boord. Zoals gezegd moet dat dan heel expliciet worden aangegeven. Verder geldt, dat dingen als Bluetooth tegenwoordig wel worden toegestaan, maar alleen ná start en landing. Dat zijn de meest kritieke momenten waarbij – zeker in geval van mist, slecht zicht of nachtlandingen veel vertrouwd wordt op instrumenten. Vandaar dat je daar dus geen enkel probleem mee wilt hebben als piloot. Moderne smartphones voorzien van de meest recente updates voor de besturingssoftware houden rekening met die nieuwe regels. Vroeger mocht je bijvoorbeeld ook geen GPS aan boord gebruiken, uit angst voor interferentie. Dat mag – samen met Bluetooth – tegenwoordig wel. Vliegtuigmodus zal beide zaken op een (wederom: moderne en bij-de-tijdse) smartphone aan laten.

270E8054-83C8-4AEF-B660-E46E480C12D6.png.2baa1d07e633f6bb62306c0f9b65284f.png

Zoals je ziet blijft Bluetooth aan staan bij eveneens ingeschakelde Vliegtuigmodus; wifi kan naar keuze (weer) ingeschakeld worden als daar expliciet toestemming voor is gegeven aan boord.

Wifi?

Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden wifi aan boord. Vanzelfsprekend mag je dan ook wifi op je toestel aanzetten zodra aangegeven wordt dat dit mag. Daarbij heb je áltijd naar de instructies van de piloot te luisteren. Als hij of zij meldt dat alles uit moet, dan vraag je niet naar het waarom maar doe je dat gewoon. Daar is dan een reden voor.

iStock-1307217970.thumb.jpg.ff2a3453b55728afccfa70932cd46883.jpgVoorkom boetes en juridische problemen

Tot slot een sociaal probleem dat maar al te vaak tot irritaties leidt. De wielen van je toestel hebben het asfalt nog maar net geraakt, of de eerste telefoonverslaafden schakelen hun toestel al in. Je zult de eerste niet zijn die – terecht – apart genomen wordt door de crew aan boord en een ernstig probleem krijgt. Pas als gemeld wordt dat toestellen weer aan mogen mag dat, niet eerder. Meestal is dat als het Fasten Seatbelts-lampje uit is. Wacht gewoon even tot je in de terminal bent, daar kun je bellen en communiceren wat je wilt. Voorkomt niet alleen irritaties van passagiers die zich wel aan de regels houden, maar voorkomt mogelijk ook ernstige ongevallen. En dat laatste wil je toch niet op je geweten hebben?

1 reactie


Aanbevolen reacties

Er staat helaas een pertinente onjuistheid in.

Een toestel kan een dusdanige storing veroorzaken, dat een bepaald systeem volkomen disfunctioneert.

Je hoort het nog wel eens in de praatprogramma's op TV, dat ondanks de dure afscherming van de studioapparatuur, toch de zend signalen van 1 toestel duidelijk te horen zijn in de uitzending.

En denk niet, ik zet mijn geluid uit, dat helpt niet, want het zoeken gaat gewoon door.

Dus in vliegtuigen altijd de vliegtuigmode aan, waardoor de zender en de ontvanger uitgeschakeld worden.
Het is al weer jaren geleden, reed ik met een Mercedes touringcar in Amsterdam.

En in de IJtunnel ging de automatische versnelling in stand 2, wat zo staat voor een km of 8.

En zo ben ik de tunnel uit gekropen. Op de vluchtstrook uiteindelijk alles geprobeerd, ook de motor afzetten en het contact af. Het hielp allemaal niets.

Ik moest de hoofdschakelaar van de accu af zetten om de zaak weer aan de praat te krijgen.

Dus die stoorsignalen kunnen heel gevaarlijk zijn.

Link naar reactie
Gast
Voeg een reactie toe...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...