Ga naar inhoud

Koel/vries combinatie Samsung RB29HSR2DWW toch ijsvorming


Aanbevolen berichten

Ondanks mijn koelkast een No Frost is, en ik haalde gisteren de onderste lade eruit, zie ik toch nog behoorlijke ijsvorming (er lag water voor en onder de koelkast).

Gisteren heb ik dit goed schoongemaakt, en tot mijn verbazing zat er van morgen weer ijsvorming (foto)

Dit lijkt me niet normaal voor een koelkast met No Frost, wat kan hier de oorzaak van zijn?
Is dit nog de moeite om er een monteur bij te laten komen, zelf ben ik totaal niet technisch aangelegd op dit gebeid.

Deze koelkast koste in april 2018         369,- euro

Alvast hartelijk bedankt.

 

 

Samsung RB29HSR2DWW.jpg

Ijsvorming.jpg

Link naar reactie

Ik zou als eerste eens kijken of de condenswaterafvoer achter in de kast niet verstopt is, want dat mag er niet aan de voorkant uitlopen.

zie: Probleem Koel/vries RB31FEJNBSA NO-frost

Als dat het geval is dan heeft het condenswater geen weg naar buiten gevonden en is al ijs in de kast achtergebleven en zit er een grote klomp ijs verscholen achter de beplating.

Ook kan het zijn dat door bepaalde oorzaken, zoals bijv. een lekkende- of lang openstaande deur tot overmatige ijsvorming heeft gezorgd.

En het verwarmingselement het niet meer weg kan smelten.

No frost betekent niet dat je nooit meer hoeft te ontdooien.

Dat is alleen maar commerciële blah blah.

Zie dat je bij de buren je diepvriesspullen kunt stallen en laat de kast 48 uur ontdooien en droog hem goed uit.
Als er geen defect is in de ontdooi thermostaat en/of het verwarmingselement, dan gaat hij weer een tijd mee.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Gebruiksaanwijzing voor verstopte afvoer gevonden in vorige link

Bron: https://eu.community.samsung.com/t5/huishoudelijke-apparatuur/probleem-koel-vries-rb31fejnbsa/td-p/224819/page/5

Ik ben er nu achter gekomen dat het probleem van de lekkage bij de afvoer naar het lekbakje zat.

Dit kun je makkelijk zelf oplossen door de vriezer leeg te halen (lades eruit) en de achterwand met een kruiskop/ster schroevendraaier, open te draaien (3 schroeven).

De plaat kan je dan VOORZICHTIG iets naar voren trekken waardoor je kijk hebt op de electronica en de koelinstallatie.

Als je de stekkertjes van de bekabeling van bovenuit loshaalt, kan je de plaat even aan de kanten zetten.

Vervolgens zie je op de achterwand een gootje waar in het midden een gat zit.

Hier zat bij mij het probleem dat de goot omhoog geduwd was door het opbouwende ijs.

Ik heb eerst al het ijs verwijderd dat mogelijk was, daarna het gaatje gevonden in het midden en hier met een kleine schroevendraaier weer een gaatje in geprikt zodat er een doorloop naar het opvang reservoir werd gecreëerd.

Vervolgens een klein beetje heet water erdoor en hij is weer open.

Vermoedelijk zou je dit 1x per jaar moeten doen maar ben je wel van het probleem verholpen.

Let op! Het metalen plaatje op de boden is enorm scherp, trek eventueel een goede handschoen aan als je hier wat mee wil doen.

Sluit vervolgens alles weer aan en het probleem is weg (voor mij dan).

Succes.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Hallo Lampje.

Heel hartelijk bedankt voor het uitzoeken, ik ben al een paar dagen aan het lezen geweest op de community, ik wist helemaal niet van het bestaan af, tot ik ging zoeken naar de oorzaak van de ijsvorming.

De koel/vries combinatie heeft mijn vader in april 2018 gekocht.

Mijn vader is in februari overleden, en heb ik de koel/vries combinatie uit het ouderlijk huis meegenomen.

De stekker uit de koel/vries combinatie gehaald, en de deuren open gezet zo heeft hij 3 dagen open gestaan.

De koel/vries combinatie is rechtstandig op een aanhanger vervoert, en op een steekwagen naar binnen gebracht.
De koel/vries combinatie hebben wij nu ongeveer 4 weken.

Ik heb altijd mijn vader zijn boodschappen in de koel/vries combinatie gezet, en ik heb er nooit water voor zien liggen.

Ik weet 100% zeker dat bij ons de deur nooit op een kier of open heeft gestaan, wij hebben ook geen kinderen.

Ik zou het raar vinden als de condenswaterafvoer verstopt zou zijn, maar zou altijd kunnen natuurlijk.
Maar als ik het goed begrijp kan dus ook de ontdooi thermostaat en/of het verwarmingselement stuk zijn.

Het gaat wel even duren voordat ik hier op terug kom, ik heb van het weekeind mijn hele bijkeuken moeten veranderen om mijn witgoed kwijt te kunnen.
Het staat eindelijk allemaal, maar dat was me nogal een klus, het gaat nog wel even duren voordat ik ernaar ga kijken.

Maar ik kom hierop terug, en ik laat het je weten of ik wat heb kunnen achterhalen.

Nogmaals bedankt voor het uitzoeken.

Groeten Knakworst.

Link naar reactie

Ik denk dat als de kast zolang open en afgeschakeld gestaan heeft, dan kan het haast niet anders als dat het probleem veroorzaakt wordt door een verstopt kanaal, want smeltwater komt er schijnbaar wel, maar kan niet weg.

Het is bij deze kasten een meer voorkomend verschijnsel.

Ice on Bottom of Freezer Repair! Samsung Fridge & Freezer (Complete Guide) Samsung RS261MDRS

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Klasse, ik heb de film eens bekeken (en ik vond nog andere filmpjes op YouTube), het blijkt dus een kwaal te zijn bij de Samsung koel en vries kasten.
 

Ik heb wel even gezocht naar die clips op de Nederlandse Amazon en vond ze hier:

https://www.amazon.nl/gp/product/B099QK4XRR/ref=ox_sc_act_title_2?smid=A2EKK5KK5JQZ6S&psc=1

Ik heb het hele gebeuren even overlegd met een kennis van mij, die veel meer ervaring heeft met dit spul dan ik, die wil mij daar wel bij helpen.
Ik had al gezegd dat het wel even gaat duren, ik heb net een nieuwe droger en vriezer aangeschaft, dus het wordt tegen eind mei dat ik een poging ga wagen. (zolang het ijs niet veel meer wordt dan nu) Over de droger heb ik nog een paar vragen, maar die stel ik in een nieuw topic.


Dit omdat, stel voor dat het niet lukt, ik de gelegenheid heb om gelijk een nieuwe aan te schaffen, want zonder koel/vries combinatie wordt hem niet.
Maar zoals ik al eerder zei, ik laat het wel even weten, dat is wel zo netjes, of het gelukt is of niet.

Bedankt tot zover voor alle info.
Groeten Knakworst.

Link naar reactie

Maar helaas zijn het vaak net wat andere types en wordt het toch uitkijken en zit het net even anders.

Vandaar dat ik ook altijd eis dat men alle gegevens van het typelaatje vermeld, want gedurende een serie wordt er nog al eens wat gewijzigd en zit je met zaken die bijv. net niet passen.

Want als er ergens stagnatie is in de onderdelenlevering gaat er bijv. gewoon een week lang een ander onderdeel in.

En ik heb in de loop der jaren op Youtube ook al heel wat gepruts gezien, maar ja het kan een goed hulpmiddel zijn, maar voor mij lang niet heilig.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Tja sorry, maar ik me heb me nooit bezig gehouden met repareren van dergelijke machines.
Maar dit is het proberen wel waard, dat zijn de kosten niet, en wie weet.
Ik wacht ermee tot in mei, mocht het fout gaan om wat voor reden dan ook, kan ik een andere koelkast bestellen.
Het gaat nog even een tijdje duren voor ik dit ga proberen, kan ik in de tussentijd de spullen bestellen.

Klopt ook wat je zegt, niet alles op YouTube klopt (ik heb al wat miskopen gedaan wat er zo goed uit zag, en achteraf voor geen meter werkte), maar in mijn geval gaat dat over houtbewerking.

Maar zoals ik al zei, ik laat het zeker weten of dit gelukt is.
Bedankt voor alle hulp.

Groeten Knakworst.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...