Ga naar inhoud

Registratie WindowsXP


anoniem

Aanbevolen berichten

  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Klopt, MS laat je slechts wennen aan het idee dat software voor slechts 1 pc kan worden gebruikt. Nu is dat, als je mazzel hebt met de hulp van MS zelf, vaak nog te omzeilen, maar dat wordt langzaamaan steeds moeilijker gemaakt, totdat het vrijwel onmogelijk is (dan zitten we bij de TCPA). En dan is iedereen inmiddels er zo an gewend dan met vanzelf zwicht voor de beperkingen die TCPA met zich meebrengt. Max
Link naar reactie
Vind deze interpretatie wel wat vrijblijvend. MS laat je niet 'wennen' aan die gedachte, MS is gewoon een bedrijf dat een product ontwikkelt en dat tegen geld wil verkopen. Zij doet er terecht alles aan illegaal gebruik van haar producten tegen te gaan en met het voortschreiden van de techniek zal zij dat steeds beter doen. Ik wil dus niet het gebruik van een gekraakte versie doen voorkomen alsof Microsoft het 'in deze fase van haar werelddominantie' nog door de vingers ziet. Dat is namelijk niet zo. Max jij hebt toch ook het afgelopen jaar met lede ogen moeten zien hoe meerdere firma's die actief aan verschillende Linux-distributies ontwikkelen en die Linux ook een backoffice willen geven, ondanks hun goede werk in de financiele problemen zijn gekomen doordat iedereen alleen maar hun distro's downloadt en nooit iets financieels of in code bijdraagt. Ik ken Penguinista bij mij op het werk die zowel daar als thuis (bijna) alles met Linux doen en die toch nog nooit één regel Open Source code hebben geschreven of ook maar één Euro aan Linux hebben besteed anders dan voor de meestal drie blanco cd-rommetjes waar een download op past. Zo zit onze wereld gewoon niet in elkaar en ik vind het terecht dat Microsoft daar tegen vecht. Dat de manier waarop zij dat altijd doet niet altijd even mooi is of klantvriendelijk, daar ben ik het mee eens, dat men zeker voor niet-commercieel-gebruik iets vriendelijker kan prijzen vind ik ook, maar dat pleit nogmaals niemand vrij het zomaar gratis te gebruiken en 33.000 Microsoft medewerkers die er gewoon hun brood mee verdienen willen te bestelen. Ik klink als een schooljuf, so be it. groetjes Edmond
Link naar reactie
[quote:cd954b3fc1="Edmond Varwijk"]Vind deze interpretatie wel wat vrijblijvend. MS laat je niet 'wennen' aan die gedachte, MS is gewoon een bedrijf dat een product ontwikkelt en dat tegen geld wil verkopen. Zij doet er terecht alles aan illegaal gebruik van haar producten tegen te gaan en met het voortschreiden van de techniek zal zij dat steeds beter doen. Ik wil dus niet het gebruik van een gekraakte versie doen voorkomen alsof Microsoft het 'in deze fase van haar werelddominantie' nog door de vingers ziet. Dat is namelijk niet zo. [/quote:cd954b3fc1] Ok. Kijk: dat MS vereist dat je per licentie slechts 1 installatie toestaat is eigenlijk sinds mensenheugenis zo. Dat gebruikers hier lak aan hebben eigenlijk ook. En dat MS dit een doorn in het oog is, eigenlijk ook en terecht, het ontwikkelen van bijv. Win2000 heeft MS 5 miljard dollar gekost, en dat geld moet uiteraard terugverdiend worden. Voor wat betreft de thuisgebruiker heeft MS eigenlijk nooit een middel gehad om te voorkomen dat individuele gebruikers cd-rom´s lenen van bijv. de buurman om zo Windows op hun systeem te installeren. Enige strijdmiddel was het verplichten van OEM-builders om op elke pc een Windows-installatie te zetten. Met TCPA heeft MS eindelijk een techniek in handen die het mogelijk maakt om een softwareproduct te koppelen aan de hardware van 1 pc. Da´s mooi, eindelijk geen illegale kopieen meer :D Maar probleem is, gebruikers die gewend zijn de gebruikersovereenkomst met voeten te treden (al dan niet onwetend, je zult versteld staan hoeveel gebruikers denken dat wanneer je een softwareproduct legaal koopt, je deze op meerdere computers mag installeren en gebruiken - de erg lange, en deels ongeldige gebruikersovereenkomst maakt het niet bepaald duidelijker en wordt bovendien vaak ongezien weggeklikt) worden opeens geconfronteerd met het feit dat ze moeten betalen voor elk exemplaar dat ze installeren! Opeens merken ze wat software hun werkelijk kost. Die gebruikers zouden omzien naar een concurrerend product, of naar een mogelijkheid om toch het Microsoftproduct te gebruiken door de activering te omzeilen. Als we cracks e.d. even buiten beschouwing laten, dan kun je concluderen dat MS zelf de mogelijkheid biedt om de activering te omzeilen, bijv. door het vernieuwen van de de activatiedatabase, waardoor een tweede pc klaarblijkelijk zonder problemen kan worden geactiveerd, of door het verstrekken van een activatie voor de tweede pc, terwijl dit eigenlijk niet zou kunnen, zie ook het bewuste artikel in C!T. MS schiet dus zelf gaten in hun eigen beveiliging tegen het illegaal kopieren. Hierdoor zie ik de activatiepolitiek van MS als een poging de gebruiker te laten wennen aan het idee. Immers, gebruikers die getrouw zijn aan de licentiepolitiek zullen voor elke pc een andere licentie aanschaffen, degene die dit nog niet gewend zijn krijgen uiteindelijk toch nog een 2e of 3e activatie. Verder moet ook de OEM-versie van XP worden geactiveerd. Ook dat zie ik als een poging om de gebruiker hieraan te laten wennen, immers OEM-versies zijn tegenwoordig zowiezo al verbonden aan de hardware, er wordt hooguit een dongle meegeleverd of de XP-installatie staat slechts op een onzichtbare partitie en is via een recovery diskette te installeren op de huidige pc. Er is dus geen reden om de software ook nog eens te activeren. De activeringspolitiek wordt door velen gezien als een voorbode op het TCPA-gebeuren, waarbij je niet alleen toestemming nodig hebt voor het gebruiken van de software (in feite is de activatie een vraag om toestemming van MS om het te gebruiken - raar als je bedenkt dat je daar net enkele honderden euro´s voor hebt neergeteld..), maar ook voor het afspelen van cd´s, dvd´s, online media, documenten, etc.. Dergelijke beperking kun je niet in 1 x invoeren, dat accepteert het publiek niet. Door het zoetjes aan steeds verder in te voeren went het publiek aan het wegsmelten van de (al dan niet illegaal verworven) vrijheid die het gebruik van de computer en Internet tot nu toe geboden heeft. Max
Link naar reactie
[quote:b32b5988be="pietjg"]Jullie hebben helemaal gelijk,zal mijn leven proberen te beteren is soms toch moeilijk als je via via een cd,tje krijgt met wat software en je hebt niet de ping ping om het in de winkel te kopen. [/quote:b32b5988be] Probleem is dat gebruikers door het illegaal gebruik de software niet meer op waarde kunnen schatten. Voorbeeldje: Ik heb eerder aangegeven dat ik graag boodschappen wil doen in een Bentley. Maar ja, daar heb ik het geld niet voor, illegaal eentje gebruiken is ook geen optie, dus heb ik een clio - rijd ook goed, en met een ingeklapte achterbank kunnen ook daar de boodschapjes in. En zonder al die luxe die een Bentley biedt kun je ook best autorijden. Bij software ligt dat anders. Voor tekstverwerking e.d. wil ik uiteraard het neusje van de zalm, dus OfficeXP pro met alle toeters en bellen. Dat kost iets van € 800,00 Veel te duur voor me, maar geen probleem, ik leen een kopie van de buurman en kan leuk officen. Dat mijn tekstverwerking niet boven het niveau van wordpad uitstijgt, ik de berekeningen die ik in Excel doe net zo goed in Works kan doen, en verder niks van het pakket gebruik, tja dat maakt niet uit, kost toch niks ;) Had ik de software net zoals met auto´s op waarde geschat, dan had ik kunnen concluderen dat ik net zo goed MS Works had kunnen aanschaffen, of die leuke homesuite, waarbij je MS Word er zowat gratis bij krijgt. Zelfde zie je in deze thread, iemand klaagt dat 2 licenties van WindowsXP pro te duur voor thuis zijn. Vraag ik me af, wat moet je in hemelsnaam thuis met 2 WindowsXP-Pro-computers. Dat is niet omdat je het per se nodig hebt, dat is gewoon voor de heb ;) Max
Link naar reactie
Zit een kern van waarheid in. Ik ben opgegroeid met de PC d.mv. PC-prive projekten in een groot bedrijf in Amsterdam. Toen had je alleen nog MS-Dos en later Windows 3.11. Het was de normaalste zaak v/d wereld om deze programma,s te kopieren en onderling te verspreiden. Niemand had ooit van licenties gehoord in die dagen en dat is jaren lang zo doorgegaan. De floppy,s en later de cd-roms vlogen je om de oren en alle nieuwe software ( en bijbehorende cracks) werden gretig door iedereen gebruikt. Ook door de Hogere chefs uit het bedrijf (terwijl die het in mijn ogen wel konden betalen). Elke 3 jaar een nieuw PC-prive projekt, steeds zwaardere computers en de daarbij behorende software Win95 , 98 etc.etc. niet te spreken over MS-Office in al zijn uitvoeringen. Dus het is M.I een kwestie van tijd om aan het idee te wennen om overal voor te betalen. Mooi verhaal over de ontwikkelingskosten en dat is ook wel zo,maar iedereen wordt gek gemaakt om maar een computer aan te schaffen en op het net te gaan terwijl in mijn ogen net als het downloaden van MP3,s ,filmpjes etc. te wijten is aan de te hoge prijzen van de software en muziek cd,s. Daarom blijft de verleiding bij de minder draagkrachtigen onder ons nog steeds groot. ( trouwens, wat ben je nog laat op)
Link naar reactie
Blijft wat mij betreft dan nog steeds de vraag of MS, wellicht in combinatie met de activatie codes een wat andere prijsstelling had kunnen inzetten als wapen tegen de illegaliteit. Juist door aan de ene kant wat te geven (lagere prijs) en aan de andere kant wat te beperken (activatiecode/TCPA) blijft de schaal wat mooier in evenwicht. Helaas heeft MS, zoals hierboven al beschreven, een zo goed als monopolie positie verworven (door een kennelijk uitstekende marketing), waardoor je bijna niet meer hoeft te vragen wat je klant wil. Je kunt dat onderhand zelf bepalen en het "enge" vind ik ook, dat ze dit bijna binnen de gehele softwaremarkt doen, eerst het OS, vervolgens de Office Suite, de internet browser, chat programma 's. Het enige wat nu nog ontbreekt is een dikke vinger in de hardware (al hoewel.....?)
Link naar reactie
Klopt, MS zou zich coulanter kunnen opstellen in de richting van haar klanten. Sterker nog, toen MS WindowsNT net opkwam, toen spring MS op de bres van de kleine ondernemers die zich geen dure UNIX-licenties konden veroorloven. MS heeft er toen naar eigen zeggen voor gezorgd dat software goedkoper werd en computernetwerken ook voor kleinere bedrijven weggelegd was. Verder heeft MS in die tijd er voor gevochten dat Internet een open en vrij toegankelijk systeem zou blijven.. Nu zijn we zo´n 7 jaar verder, en nu kun je constateren dat MS de plek van UNIX heeft ingenomen. MS beweegt zich naar het hogere marksegment, maakt haar producten duurder via andere licentiemodellen, stringentere controle op gebruikersovereenkomsten etc. Ook is MS via TCPA, Palladium, DRM en het vervuilen van open Internetprotocollen/standaarden druk bezig met het aan banden leggen van Internet. Wat je nu ziet is dat Linux aan het opkomen is, in de bres springt voor de kleine ondernemers en lagere overheden die zich geen dure MS-licenties kunnen veroorloven. Linux zorgt er voor dat software goedkoper wordt en dat ook kleinere bedrijven en thuisgebruikers een betaalbaar netwerk kunnen aanleggen Verder strijdt Linux ervoor dat Iternet een open en vrij toegankelijk systeem blijft. De vraag is dus, slaagt MS erin om het hogere marktsegment van UNIX te veroveren zonder dat ze daarmee de onderkant van de markt verliezen. Zodra ze nmlk die greep op de onderkant kwijt zijn, verspelen ze mogelijkerwijs op later termijn hun monopoliepositie. Op het gebied van kleine webservers zijn ze de monopolie al bijna kwijt, Linux is op dat front (bijna) marktleider... MS is een bedrijf dat, ondanks het vele illegaal gebruik, veel winst maakt. Om het illegaal gebruik tegen te gaan zouden ze inderdaad coulanter kunnen worden naar haar klanten toe, door aan de ene kant het illegaal gebruik te bestrijden, en aan de andere kant de licentiekosten te verlagen en de gebruikersovereenkomsten te versoepelen. Helaas doen ze dat niet, de gebruikersovereenkomsten worden steeds stringenter, de licentiekosten gaan omhoog, en de strijd tegen illegaal gebruik gaat ten koste van de legale gebruiker. Wie overigens verwacht MS een hak te kunnen zetten door haar software illegaal te gebruiken heeft het mis: je speelt MS juist in de kaart!! MS heeft nmlk liever dat je haar product illegaal gebruikt, dan een concurrerend product. Hierdoor druk je nmlk voor MS de concurrentie de markt uit, en zodra die is verdwenen maakt MS handig gebruik van de vendor lock-in in haar software, waardoor een overstap duurder is dan de aanschaf van MS-licenties, en dwingt MS je via campagnes en activatieprocedures om het illegale product legaal te gaan gebruiken. Max
Link naar reactie
Dat klopt helemaal. Er zit echter ook een keerzijde aan de politiek van MS. Als in een volgende versie illegaal gebruik helemaal over is, dan zal er toch een groot aantal gebruikers kiezen om met het oude systeem door te gaan in plaats van een nieuwe versie te kopen. Je hebt gelijk, dat de positie van windows bereikt is door de tolerantie van MS in het verleden. Als er dus in de toekomst meer mensen blijven hangen bij oudere versies, zal daar wellicht meer ondersteuning voor komen in de vorm van allerlei hulp programma 's, die door derden ontwikkeld worden. Dat wordt dan weer interessant, want laten we eerlijk zijn en het is hierboven ook al gezegd, we hoeven niet altijd de modernste programma 's te gebruiken. Als je met win98Se werkt, zijn er zat share- en freeware programma 's te vinden, die de funktionaliteit van XP in grote lijnen benaderen, maar we willen allemaal de "Bently" hebben (en liefst voor weinig). Misschien wordt er in de toekomst een soort licentie geboden, net zoals bij virusscanners. Je betaalt per jaar een bedrag en kunt daardoor weer een jaar voorruit inclusief updates. Het grootste voordeel hiervan is, dat je niet in één keer een smak geld moet neertellen voor een OS. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de ontwikkelingen in de toekomst.
Link naar reactie
Ik snap werkelijk niet waarom mensen zich over zoiets zo druk maken. 1.) Wil je geen 2e pakket aanschaffen omdat je het geld niet heb of er met het hele licentie beleid niet mee eens bent. -----> koop het dan niet. Gebruik dan Linux of bv Windows98 (mag trouwens ook maar op 1 PC) 2.) Ben je op zoek naar een crack of een andere illegale manier om het te omzeilen -----> zoek dan niet hier, maar op een andere site. 3.) TCPA ?? :lol: :lol: :lol: Laat me niet lachen. Is iedereen nu echt zo dom om te denken dat dit er uberhaupt kom. En al zou het er komen; de hackers/crackers zitten met smart te wachten. Ik geef het een paar dagen en dan kunnen we Bill weer uitlachen. Er zijn al zo veel heel goed beveiligde producten geweest waarvan de makers dachten dat het niet te kraken was. 1 voorbeeld; de videoband die maar 2 keer bekeken kon worden en zichzelf daarna delete. :lol: :lol: :lol: Met een elastiekje en een paperclip was het probleem opgelost en daarmee ook het product. Nu is een stuk geintergreerde hardware natuurlijk geen videotape, maar wat door mensen gemaakt is.............................. En wat dachten jullie van de playstations; er zijn notabene mensen die er hun brood mee verdienen (en vermoord worden) om die dingen om te bouwen !!!!!!!!! Tenslotte nog even dit. Ik ga hier niet vertellen of ik ill. software gebruik, maar als ik zeg dat Microsoft 80% winst maakt op elke licentie van WindowsXP, dan vind ik het niet erg dat mensen dat kopieren en/of kraken. En ga het nu niet vergelijken met winkels waarvan je ook niet moet stelen, want die moeten elke dag weer hun eigen brood verdienen en dat hoeft Bill niet meer te doen. Sterker nog; die geeft jaarlijks miljoenen aan liefdadigheidsdoelen uit. Nobel zegt u? Welnee, wat moet hij anders met zijn geld en het is nog aftrekbaar ook.
Link naar reactie
[quote:3cc5246180="spiderned"] Tenslotte nog even dit. Ik ga hier niet vertellen of ik ill. software gebruik, maar als ik zeg dat Microsoft 80% winst maakt op elke licentie van WindowsXP, dan vind ik het niet erg dat mensen dat kopieren en/of kraken. En ga het nu niet vergelijken met winkels waarvan je ook niet moet stelen, want die moeten elke dag weer hun eigen brood verdienen en dat hoeft Bill niet meer te doen.[/quote:3cc5246180] Dus je mag wel van rijke winkeliers jatten :P Verder benadeel je niet alleen MS met het gebruik van illegale software, maar ook de tussenhandel. Wat TCPA betreft, de eerste pc's met DRM liggen al in de winkels in Amerika.. Max
Link naar reactie
Even genoeg theorie, Voor de duidelijkheid, wat zijn nu eigenlijk de "consequenties" van het xp pro shoppen in de winkel. ik ben het er overigens totaal mee eens dat je als je 1 licentie hebt, deze maar op 1 systeem kan gebruiken, hun goed recht om dat te eisen En ook dat als je iets qua prijs niet waard vindt, het simpelweg niet moet kopen. (laat staan dat je anders in principe gewoon aan het shopliften zou zijn, en dat doe je in het echte leven ook niet (neem ik aan :wink: )) Maar...... Waar ik pertinent geen trek in heb is dat als je de winkel versie heb, en als ik deze thread goed begrepen heb (laat het vooral weten als datniet zo is), je extra moeite en tijd kwijt blijft zijn i.v.m het steeds heractiveren als je vaak hardware veranderd. Ik wil gewoonweg niet steeds aan de telefoon moeten hangen als ik besluit mijn zuurverdiende geld uit te geven aan een nieuwer systeem! Ook als zou dat "maar" om de zoveel maanden zijn. Dat gaat gewoon te ver! "Mij" een beetje verplichten "hun" op te moeten bellen als "ik" iets zou willen veranderen in "mijn eigen" system waardoor "hun" software het op z'n heupen krijgt! En dat nog zonder te weten wat het eigenlijk veroorzaakt hardwaregewijs en wanneer het weer kan voorkomen. Ben trouwens geen fanatieke microsoft-hater of zo, heb totaal geen problemen met hun als bedrijf of hun software, en alle window versies, inclusief wat ik van xp gezien heb, is me tot nu toe uitstekend bevallen. In vindt alleen dat als ik in de winkel heb afgerekend en het produkt heb geinstaleerd het wat betreft extra moeite van mijn kant voor blijvend gebruik van het produkt afgelopen moet zijn! Maar nogmaals ik kan het hier echt totaal verkeerd hebben.
Link naar reactie
als dat TCPA er echt doorkomt, zou dat een kleine ramp zijn voor vrijwel alle "gewone" burgers. en toch begrijp ik het niet, is er geen wet die dat verbied? ik bedoel, als ik een pc koop, en de toestemming om een besturingssysteem te gebruiken, mag toch niemand anders zich meer met mijn systeem bemoeien? zou mooi worden. over een paar jaar moet iedereen verplicht zijn pc 's middags om 3 uur aanzetten, zodat microsoft en zijn vriendjes even alle pc's in de wereld kunnen controleren op illegale software, muziek, "foute" documenten, documenten met verkeerde woorden, "foute" plaatjes en weet ik wat nog meer. ze weten dan je mail adres, en ook naar welke sites je precies allemaal bent geweest, wat je interesses zijn enz. gevolg: nog meer reclame. lang leve linux en de rest van de alternatieve software en besturingssystemen.
Link naar reactie
[quote:e486fa8597="Peter Vooges"]Voor degene die niet (precies) weten wat TCPA gaat betekenen, waaronder ikzelf, op [url]http://home.wanadoo.nl/squell/tcpa-faq.html[/url] vind je er een heel uitgebreid verhaal over. Het geeft je wel te denken.[/quote:e486fa8597] Ik weet cker dat ik een grote linux fan ga worden :lol: als die fritz dat niet blokkeert :evil:
Link naar reactie
[quote:cbe66363da="juleswijers"]zou mooi worden. over een paar jaar moet iedereen verplicht zijn pc 's middags om 3 uur aanzetten, zodat microsoft en zijn vriendjes even alle pc's in de wereld kunnen controleren op illegale software, muziek, "foute" documenten, documenten met verkeerde woorden, "foute" plaatjes en weet ik wat nog meer.[/quote:cbe66363da]Ik wil hem best om 3 uur aan zetten, maar dan niet met internet verbinden, kunnen ze lekker niets doen. [quote:cbe66363da="juleswijers"]ze weten dan je mail adres, en ook naar welke sites je precies allemaal bent geweest, wat je interesses zijn enz. gevolg: nog meer reclame.[/quote:cbe66363da]Blokkeer je toch gewoon @microsoft.com.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...