Ga naar inhoud

Registratie WindowsXP


anoniem

Aanbevolen berichten

[quote:a940977d2f="mhijma"]die activatie via een shared internet connectie op een 'standalone' werkt (uiteraard) niet. Heb het even uitgeprobeerd met een test pc'tje, met XP home met SP1.[/quote:a940977d2f] Waarom zou je op een stand alone pc een connectie sharen? Ik wil wel zover gaan dat als je dat doet het ook terecht is dat je niet zou kunnen activeren :) Niet dat er een verband is hoor, ook via een gedeelde internet connectie kun je prima activeren. Activatie vereist geen speciale internetverbinding alleen een pc met een unieke installatiecode en een road to the web. [quote:a940977d2f="mhijma"]ik denk dat als Microsoft simpelweg 1 licentie over 2 to 3 pc's zou toestaan, er veel meer verkocht zouden worden !!! - simpelweg omdat de meeste thuis netwerkjes ongeveer van die grootte zijn en er echt bijna niemand is die meer dan 1 (keurige) licentie neemt .[/quote:a940977d2f] Ouwe koek. Uit en te na tot in den treure en way over de hill allemaal besproken hier. mvrgroet Edmond
Link naar reactie
  • Reacties 91
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Iemand in dit draadje zegt dat je kunt 2 x kunt activeren (met zelfde licentie, op 2 pc's / dus zet je bril eens op of lees dit eens fatsoenlijk, voordat je van die wijsneus opmerkingen maakt. En het interesseert me geen reet dat jij loopt te bleren of dit legaal / illegaal is; daar gaat het niet om. Het gaat erom of dit technisch lukt of niet.
Link naar reactie
En ga je wel voor de tweede maal rond de 2000 Euro uitgeven voor een tweede pc in je netwerkje of neem je die ook gewoon zo mee bij de hardwarewinkel onder het motto dat je de eerste ook al betaald hebt van je modale salaris? Ik verzoek iedereen even goed te kijken naar waar deze discussie over gaat en ging en niet weer in dit randgebeuren vol non-argumenten te verzanden. mvrgroet Edmond Varwijk
Link naar reactie
Bedankt peter, Ik wil niet het illegale gebruik van software aanmoedigen maar we worden door de software en hardware ontwikkelaars wel aangemoedigd om maar te updaten en updaten maar vergeten dat we allemaal (????) maar en modaal salaris hebben. Daarom gebruik ik wel eens een programma van een vriend of kennis om uit te proberen voordat ik het orgineel aanschaf. Maar eerlijk gezegd vergeet ik meestal om daarna het orgineel aan te schaffen. En al de Moderators ten spijt,zij krijgen hun software op een simpelere manier als de meeste van ons forum-bezoekers en kunnen dan makkelijk over een ander oordelen. Net wat ik in een ander topic al meedeelde, als ik van iedere forum-bezoeker 10 Euro kreeg voor de (Legale ?????) software op hun PC kan ik volgende maand lekker op wintersprt.
Link naar reactie
Het is ook niet mijn bedoeling om illegaal gebruik van software aan te moedigen, maar het blijft een vast staand feit, dat als software goedkoper, deze sneller gekocht wordt en dat heeft weer tot gevolg, dat leveranciers niet allerlei beveiligingen hoeven te bedenken om illegaal gebruik tegen te gaan en dan zijn we weer bij deze topic, het probleem met de activatiecode.
Link naar reactie
[quote:5fd81d82c1="pietjg"]En al de Moderators ten spijt, zij krijgen hun software op een simpelere manier als de meeste van ons forum-bezoekers en kunnen dan makkelijk over een ander oordelen.[/quote:5fd81d82c1] Misverstand. Ik ben denk ik de enige Mod die wel eens een testpakket gratis krijgt, dat geldt niet voor de andere mods. Bovendien, prive koop ik regelmatis software maar ik ben daarbij wel heel kieskeurig in wat ik wel en niet nodig heb en laat me niet constant tot nieuwe versies verleiden. Ik werkte bijvoorbeeld jarenlang naar tevredenheid met WS_FTPro maar ontdekte voor een 2 jaar SmartFTP en die is gratis en kan bijna hetzelfde en zeker die dingen die ik van WS_FTPro gebruikte. En dan is het bij mij snel bekeken! En om het even helemaal op mij te betrekken, in de Computer!Totaal van mei 2001 staat een groot artikel van mij over Product Activatie. Het is zover ik ze gezien heb (en ik zie bijna alles ;) ) het meest kritische stuk over deze techniek die ik in de Nederlandse pers heb gezien. Er is echter een verschil met veel anderen hier, ik ben het niet met Product Activering eens omdat het gebruiksrecht dat Microsoft aan haar producten gekoppeld heeft naar mijn mening voor privegebruikers onredelijk strak is, maar, ik ga vervolgens niet mijn eigen invulling aan die regels geven. Ik ga dus niet bewust cracks en zo zoeken en gebruiken, ik zoek een andere oplossing. En die zijn er dus genoeg. Er is zoveel waardevolle software die vaak vele malen avontuurlijker is om mee te werken dan de onderhand wel erg gebruiksvriendelijke software uit Redmond, en die kun je vaak tegen veel geringere kosten en vaak zelfs gratis gebruiken. Ik kan alleen maar zeggen dat door die Product Activering ik thuis geen all-XP netwerk heb maar een heel divers computerparkje en dat is vele malen leuker ook nog. Dus eigenlijk ben ik toch wel heel blij met die Prodcut Activering.... groetjes Edmond ----------------- Hier het artikel: [b:5fd81d82c1]Het onderste uit de kan?[/b:5fd81d82c1] Microsoft verplicht gebruikers nieuwe producten te activeren Het kopiëren en illegaal gebruiken van haar producten is Microsoft al vele jaren een doorn in het oog. Verschillende manieren om dit tegen te gaan werden al geprobeerd, maar tot heden zonder het gewenste resultaat. Met de nieuwe Product Activerings-techniek claimt Microsoft nu het ultieme middel gevonden te hebben om de gebruikers te dwingen zich aan de licentiebepalingen te houden. Als eerste zullen de komende releases van Windows, Office en Visio er mee worden uitgerust. Wat is het, hoe werkt het en wie komen er door in de problemen? Wat is Product Activering? De kern van Product Activering is dat ieder product na de installatie ook nog moet worden geactiveerd. Daartoe wordt contact gemaakt met een centrale database waarin van iedere installatie wereldwijd is bijgehouden met welk licentienummer dat is gebeurd én op welke computer. De eerste keer wordt alleen het licentienummer gecontroleerd en gekoppeld aan de hardware van de gebruiker, bij latere installaties wordt de licentie dan alleen nog geactiveerd in combinatie met dezelfde computer. Wordt het product op een andere computer geïnstalleerd, dan wordt de activering geweigerd en zijn Windows en Office slechts beperkt te gebruiken. Voor Windows geldt dat de activering binnen 30 dagen moet gebeuren, terwijl er 50 maal een Office-applicatie kan worden gestart zonder dat de activeringscode hoeft te zijn ingevoerd. Daarna is het einde oefening! Hoe werkt Product Activering? Product Activering is vooral bedoeld om het ‘terloops’ kopiëren van software tegen te gaan. Het stelt daarom een limiet aan het aantal keren dat een product op een individuele computer geïnstalleerd kan worden. Bij Windows is dit éénmaal, bij Office tweemaal. Bij het activeren spelen straks drie ‘sleutels’ een rol. De eerste is de Product-ID. Dit is de reeks cijfers en letters die ook nu al nodig is om een Microsoft-product te kunnen installeren. Anders dan tot nu gebruikelijk is deze sleutel echter niet meer voldoende om het product daarna onbeperkt te kunnen gebruiken. Tijdens de installatie wordt namelijk een tweede sleutel gegenereerd, de Hardware-ID, en dat is een afspiegeling van de hardware in de computer. Microsoft weigert vooralsnog bekend te maken welke onderdelen van de computer hierbij een rol spelen, maar het gaat om tien hardwarecomponenten waarvan de hoeveelheid geheugen, het BIOS, en de serienummers van de harde schijf en cd-romspeler er enkele zijn. Product Activering koppelt de unieke Product-ID aan de Hardware-ID, en slaat deze samen op in de database. Slechts als de Software-ID in combinatie met de Hardware-ID uniek is, komt er een code terug die het product voor verder gebruik vrijschakelt. Is dit niet het geval dan zal Windows of Office niet geactiveerd worden en na enige tijd niet meer werken. Bescherming van de privacy Het activeren van een product kan zowel via het internet als via de telefoon. In het eerste geval vindt een korte gegevensuitwisseling plaats via het internet terwijl bij de telefonische activering contact opgenomen moet worden met een helpdesk. In beide gevallen is echter niet meer informatie nodig dan het land waarin het product gebruikt wordt, de Product-ID en de Hardware-ID. Activering verschilt dan ook van registratie in de zin dat het volkomen anoniem kan gebeuren en er geen persoonlijke gegevens nodig zijn. De privacy is volgens Microsoft dan ook niet in het geding. Of dit ook daadwerkelijk zo is valt te bezien. Activering en registratie kan in één sessie gebeuren, en het is maar afwachten in hoeverre Microsoft deze beide gegevensstromen scheidt. Wat kan er mis gaan? Microsoft gebruikt de Product Activering al sinds 1998 in ondermeer de Verenigde Staten en Canada in combinatie met Microsoft Office 2000. Het illegale gebruik zou er drastisch door zijn verminderd en de verkoop toegenomen, terwijl er van problemen met het systeem nauwelijks sprake zou zijn. Toch vraagt het weinig fantasie om de knelpunten van Product Activering te benoemen. Het belangrijkste probleempunt is de hardware-identificatie. Doordat de Hardware-ID wordt bepaald door een tiental componenten in de computer, kan een verandering van de configuratie tot gevolg hebben dat bijvoorbeeld Windows niet meer wil starten. Volgens Microsoft zit er enige tolerantie in het syteem ingebouwd waardoor tot vier van de tien componenten zonder dat een reactivering nodig is, kunnen worden vervangen. Voor de gebruiker is echter niet in te schatten wanneer hij over de grens gaat en dat menig computergebruiker hierdoor gefrustreerd zal worden leidt geen twijfel. Belangrijk is bovendien dat in een dergelijke situatie het noodzakelijk is contact op te nemen met de telefonische helpdesk, waarna de operator moet beoordelen of u wel recht heeft op een nieuwe activering. De bewijslast in deze ligt geheel bij de consument die in noodgevallen met bewijzen over de brug zal moeten komen. “Dat iemand een keer moet bellen en aanvullende informatie geven over wat hij allemaal met zijn pc en onze software doet, is voor ons all in the game”, aldus Paulus Gunterman, Product Manager Office bij Microsoft Nederland. Een ander knelpunt zijn de gebruikers die door het wisselen van een harde schijf meerdere computers gebruiken, bijvoorbeeld één thuis en één op de zaak. Dit zal niet meer mogelijk zijn doordat bij iedere keer opstarten in de andere configuratie het alarm zal afgaan. Of Microsoft hiermee niet haar eigen regels overtreedt is nog onduidelijk, immers de licentiebepaling zegt weliswaar dat bijvoorbeeld Windows op slechts één pc geinstalleerd mag worden maar dat zou bij het wisselen met harde schijven ook wel eens het geval kunnen zijn. Het beperken van het gebruik tot één pc, exact wat Microsoft altijd al in haar licentiebepalingen had opgenomen, pakt ook erg ongunstig uit voor gezinnen die steeds vaker over meer dan één computer beschikken. Met één upgrade-licentie alle computers in het huis bijwerken is er voortaan niet meer bij. Volgens Microsoft zal dan voor iedere pc apart een upgrade moeten worden gekocht, maar getuige de prijzen van software is dat geen waarschijnlijk scenario. Even zoeken naar een patch op het internet ligt dan meer voor de hand, zelfs bij mensen die verder van goede wil zijn. Dat Microsoft juist deze groep geen handreiking doet in de vorm van een voor particulieren aangepaste licentieovereenkomt voor bijvoorbeeld de consumentenversies van haar software mag ronduit teleurstellend worden genoemd. Behalve aan de gebruikerskant kan er ook aan de zijde van Microsoft van alles mis gaan. Nog begin dit jaar was het hele Microsoft domein via het internet dagenlang onbereikbaar door een fout op het interne Microsoft netwerk. Herhaalt zich een dergelijke situatie nog eens, dan zijn de gevolgen voor hen die hun product moeten activeren niet te overzien. De rekening Het lijdt geen twijfel, Microsoft heeft alle recht om haar producten te beschermen tegen diefstal, maar de gekozen methode is verre van ideaal. Erger nog, voor het eerst is straks de illegale gebruiker beter af dan de bezitter van een officiële licentie omdat alleen de laatste de risico’s loopt die voor de eindgebruiker verbonden zijn met Product Activering. Het had Microsoft gesierd een meer eigentijds antwoord op de genoemde problemen te formuleren of toch minstens voor particulieren niet langer vast te houden aan de koppeling van één licentie aan één pc. In een tijd waarin Open Source het toverwoord is, is protectionisme zoals Microsoft het nu invoert zeker een vloek. Product Activering zal Microsoft er dan ook niet populairder op maken, en de komende maanden zullen leren of de magische betovering die Microsoft Windows en Office op de gebruikers hebben, hiertegen bestand is.
Link naar reactie
[quote:f1f47cb973]En ga je wel voor de tweede maal rond de 2000 Euro uitgeven voor een tweede pc in je netwerkje of neem je die ook gewoon zo mee bij de hardwarewinkel onder het motto dat je de eerste ook al betaald hebt van je modale salaris? [/quote:f1f47cb973] Daar heb je gelijkmin, maar ik wil ook niet drie maal betalen voor de PC 's in mijn netwerk. Ik heb dus ook win98SE en Linux en dat gaat ook wel, maar veel mensen willden gewoon overal het zelfde. Als je die tweede PC voor een scherpe prijs er bij kan kopen (zo iets als twee voor de prijs van één), dan wordt de keus om twee P4 's te kopen in plaats van een "oude" pentium 2 en een nieuwe P4 iets makkelijker en zo is het ook met software. Het is mij overigens volkomen duidelijk, laat daar geen twijfel over bestaan. Microsoft wil het niet en heeft het onmogelijk gemaakt.
Link naar reactie
[quote:cfb8ae6558="mhijma"]ik denk dat als Microsoft simpelweg 1 licentie over 2 to 3 pc's zou toestaan, er veel meer verkocht zouden worden !!! - simpelweg omdat de meeste thuis netwerkjes ongeveer van die grootte zijn en er echt bijna niemand is die meer dan 1 (keurige) licentie neemt .[/quote:cfb8ae6558] Het probleem voor MS is dat de Nederlandse softwaremarkt veel te klein is voor Microsoft voor het maken van dergelijke licentiemodellen. Kijk, het meot wel interessant blijven voor het bedrijf, en een land met hooguit 6 miljoen huishoudens is niet interessant, dat is gewoon te weinig.. Max
Link naar reactie
[quote:7e943f6a14="pietjg"]Als je eenmaal 445 Euro hebt uitgegeven voor XP prof. ga je toch niet nog eens dat bedrag uitgeven voor een 2e PC in je netwerkeje!!! Ik heb maar een modaal salaris! Of ziijn de bezoekers van dit forum allemaal financieel draagkrachtig genoeg om dit te kunnen betalen ??????[/quote:7e943f6a14] Tja, mijn partner wil graag een Bentley als boodschappenwagentje, maar dat kan ik van mijn modaal salaris ook niet betalen ;) Kijk, dat jij graag het "neusje van de zalm" wilt, en niet tevreden bent over de OEM die je met de pc hebt meegeleverd gekregen, wiens probleem is dat,? Van Microsoft of van jouw? Ik wil ook wel de nieuwste Pentium4 met 3 GHZ hebben, en dan het liefst ook eentje voor mijn partner. Maar omdat dit niet voor mijn modaal salaris weggelegd is, wil dat niet zeggen dat ik gerechtigd ben om via de achterdeur van de pc-winkel dit even snel zonder te betalen in de kofferbak van mijn auto te gooien. Kort samengevat: jij wilt graag 2 pc´s met Windows XP Professional? Geen enkel probleem, dan koop je 2 doosjes met dit OS ;) Heb je daar het geld niet voor? Jouw probleem, er zijn genoeg andere Windows-smaken of andere merken OS die wel binnen je financiele budget liggen.. Max
Link naar reactie
[quote:2d07122ef6="pietjg"]Heb het nu wel begrepen, Zal altijd wel een doorn in het oog blijven van thuis-gebruikers.[/quote:2d07122ef6] Yep, en nu weet je meteen waarom de concurrentie zo veel mogelijk om zeep is geholpen, om te voorkomen dat je als gebruiker enige macht hebt om MS te dwingen goedkoper te worden. Max
Link naar reactie
[quote:a8da9240c6="mhijma"] ...Ik denk dat als Microsoft simpelweg 1 licentie over 2 to 3 pc's zou toestaan, er veel meer verkocht zouden worden !!![/quote:a8da9240c6] beetje simpel he? is wel zo, maar ja, het gaat tegenwoordig om $$ en €€. dat is met zoveel dingen. maak alle cd's 3 euro, wedden dat ze dan verkopen? maar ja, dat is een risico op minder poen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...