Ga naar inhoud

Siemens wasmachine blijft op 1 minuut staan


Aanbevolen berichten

Mijn wasmachine (Siemens WM14E370NL/02) blijft op enig moment tijdens het programma op 1 minuut staan zonder dat hij gecentrifugeerd heeft.

Hier blijft hij dan een tijdje op staan om vervolgens opnieuw te beginnen met het programma.

De 2e ronde gaat hij wel centrifugeren en loopt de teller naar 0.

Het leek er op dat dit alleen bij het 40°C programma gebeurde, maar ik ben ook gaan twijfelen of de boel wel op temperatuur komt.

Ik heb inmiddels de machine open en heb het vervarmingselement en de NTC gecontroleerd.

Deze zijn in orde.

Daarnaast heb ik vanwege het vele koolborstelgruis op de bodem de koolborstels gecontroleerd, maar deze zijn nog minstens 2 cm.

Tot slot ook nog even de pressostaat gecontroleerd; het contact schakelt netjes dicht, als ik er in blaas.

Er zit wel een tweede stekkertje op de pressostaat waarvan ik geen idee heb wat dat doet.

Heeft er nog iemand tips wat te meten en waarnaar te kijken?

De symptomen lijken vaak voor te komen, maar de gouden oplossing heb ik nog niet kunnen vinden op internet.

Edit: als laatste optie toch nog even de printplaat vrijgemaakt, en daar lijkt het bingo te zijn.

Eén pootje van het relais relais naar het verwarmingselement lijkt zichzelf losgesoldeerd te hebben.

Ik zal deze gaan fixen en hoop dat daarmee het probleem opgelost is.

Link naar reactie

Dag Henkies, goed speurwerk.

Meestal is dit wel de oorzaak van deze storing.

Wel wil je aanraden het relais te vervangen ipv opnieuw solderen.

Ik heb zelf een print ook op deze manier gerepareerd en mevrouw meldde zich een jaar later weer bij me.

De was werd op elk programma gloeiend heet.

Bleek dat het schakelcontact in het relais vast zat aan elkaar.

Tijdens het programma stond het element dus de hele tijd aan.

En er gaat immers 2000 watt door dat kleine blokje.

Sindsdien, vervang ik relais altijd en soldeer nooit meer opnieuw.

Ik wil geen gekrompen kleren of brand, in het ergste geval, op m'n geweten hebben.

Dit wilde ik je even meegeven, succes met de reparatie.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie

Dank voor je advies Bennie.

Na nog wat doordenken was ik ook tot de conclusie gekomen dat het relais inderdaad versleten moet zijn.

Hij zal zich immer niet zomaar los gesoldeerd hebben.

Een vervangend relais is onderweg.

Keep you posted.

Overigens heb ik voor nu slechts één relais besteld, volgens mij is dit de enige, die zwaar belast en dus daardoor versleten zal zijn.

Link naar reactie
Dank heren. Het relais is inmiddels vervangen (met gebruik van vers tin) en de machine draait weer als vanouds. Met een avondje zoeken en een luttele € 2.50 flink wat monteurskosten uitgespaard! Hopen dat dit topic tot inspiratie kan leiden voor andere gebruikers die last hebben van deze symptonen. Ik heb voor de grap nog even het relais opgengemaakt, en daarbij bleek inderdaad dat het schakelcontact flink heet is geweest. Het vervangen was dus hoog nodig.
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Bennie, ik had het relais al weggegooid, voordat ik jouw reactie zag.

Het kwam er in ieder geval op neer dat de contactpunten wat putjes hadden en zwart geblakerd waren, en dat het contact naar het los gesoldeerde pootje blauw zag van de warmtesporen.

Het resultaat van het inzetten van een 10A relais voor een 2000 W verwarmingselement...

Link naar reactie
  • 9 maanden later...
  • Lampje wijzigde de titel naar Siemens wasmachine blijft op 1 minuut staan
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...