Ga naar inhoud

Kapot relais in afwasmachine: waar te ko


Vanlier

Aanbevolen berichten

Wij hebben een tijdje geleden voor ons vakantiehuisje een tweedehands keuken gekocht. Compleet met apparatuur waaronder een afwasmachine. Nu hebben we onlangs ook de afwasmachine kunnen aansluiten. Bij de eerste keer draaien, zonder afwas, werkte hij perfect. Daarna hebben we de machine met zo'n reiniger gereinigd. De derde keer hebben we er afwas in gezet. Helaas is tijdens het draaien toen de stroom uitgevallen. Zodra de stroom weer aanging ging de afwasmachine verder. Enkel vanaf toen ging het mis; de pomp bleef maar pompen, zonder water in de bak of in de onderste tray waar alle onderdelen zitten. Zelfs met de deur open blijft hij pompen. Googlen leverde al snel op dat dit geen onbekend probleem bij deze afwasmachines is (Siemens/Bosch). Het zou komen door water in de onderste bak waardoor een vlotter de pomp activeert. Deze bak is droog en de vlotter staat omlaag. Een ander punt zou vervuiling in het zgn. labyrint kunnen zijn en in het geversysteem. Dit hebben we gereinigd en is weer als nieuw. Helaas heeft dit het probleem van de pomp niet verholpen. Daarop concludeerden wij dat het in de besturing moet zitten. We hebben de deur geopend en daar de printplaat (waar ook de knopjes en het display zitten) uitgebouwd. We zagen dat soldeerpunten niet super waren en dat er een relais enigszins bol staat in vergelijking met de andere drie. Alle relais zijn exact dezelfde. De printplaat is vrij grof en we hebben het fout relais er al af kunnen solderen. Helaas kunnen we nergens het relais online vinden. Vandaar dus mijn vraag: kan iemand ons helpen waar we dit relais kunnen krijgen? Zie de foto. Het gaat om een relais van Song Chuan, nummer 899B-1C-F-C E 6VDC. [url]https://drive.google.com/open?id=0B-sqrpnvc4h4c0paVUwtOWdxTnliRGUzRmRGWHNtamI3WlJ3[img]https://drive.google.com/open?id=0B-sqrpnvc4h4c0paVUwtOWdxTnliRGUzRmRGWHNtamI3WlJ3[/img][/url] We vinden wel deze, maar dit is niet exact dezelfe. Als je naar deze datasheet kijkt is het gezochte nummer voor ons ook daadwerkelijk anders (vanwege toevoeving B en E). Dit lijkt de goede, enkel is deze 12VDC. Mij lijkt dat een vergelijkbaar relais van een andere fabrikant ook zou moeten kunnen, alleen weet ik niet goed waar ik op moet zoeken, of waar. Bij Mouser kost verzending bijvoorbeeld al 20 euro, terwijl één relais net 1 euro kost. Daarbij is het ook nog de vraag of dit het probleem oplost met de pomp. Als er meer informatie nodig is, dan hoor ik het graag.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...