Ga naar inhoud

Leren programmeren???


Aanbevolen berichten

Hoi, ik wil eens iets heel anders met de computer gaan doen en dus leek programmeren wel leuk. Ik weet inmiddels dat het niet erg simpel is (nog maar zacht uitgedrukt) maar hoe kan ik het het beste leren? Welke programmeertaal is het makkelijkst of is er ergens iets over te lezen of een cursus of iets dergelijks? Ik ben dus echt een beginneling.

Michel.

Link naar reactie
ik ben een stuntelende beginneling en lees dit stukje van het forum al 2 jaar. deze vraag komt gemiddeld eens per maand terug schat ik. de antwoorden zijn divers. de 1 is gek van VB de andere weer c,c++ enz. kortom dit zal je zelf moeten beslissen. wat andere ook zeggen/schrijven programmeren komt je niet aanwaaien. alles is wel te leren als je maar wilt. stel jezelf de vraag: WAT WIL IK PROGRAMMEREN? en ga dan eens verder kijken. ik begon met macro's in excel en dan rol je vanzelf naar visual basic. ik ga geen reclame maken voor visual basic, want ik kan geen vergelijkingen maken met andere talen. 1 ding heeft visual basic voor op alle andere talen: het is/zal de meest gebruikte taal (gaan) worden. of wij dat leuk vinden of niet. daarvoor is de marketingheerschappij van MS te groot. veel succes met je keuze en als je hier vragen stelt worden ze bijna altijd beantwoord. dat heb ik ook ondervonden. veel mensen helpen hier op een prachtige manier elkaar ga zo door.
Link naar reactie
quote:
Originally posted by hvkessel: 1 ding heeft visual basic voor op alle andere talen: het is/zal de meest gebruikte taal (gaan) worden. of wij dat leuk vinden of niet. daarvoor is de marketingheerschappij van MS te groot.
Andere onderzoeken geven aan dat Java de meest gebruikte taal zal worden...

------------------ Pieter78: Als de nood het hoogst is, is Bill nabij.

Link naar reactie
Ik denk niet dat het een kwestie is van wat jij wel en niet kan programmeren.

Het zal eerder een kwestie zijn van wat wil jij programmeren.

10/15 jaar geleden ben ik begonnen met de ZX Spectrum (Z80 Processor) Basic.

Mijn eerste programma zag er zo uit:

10 print "Hallo" 20 goto 20

Wou gaaf in kan programmeren en ik vind dit leuk.... Goed ik was 8 ofzo.

Een paar jaar later ben ik overgestapt naar de 80486 en ben toen begonnen in Borland Pascal Versie 7 geloof ik.

Op de 486 heb ik grafische "Demo's" gemaakt. Ik had wat van die dingen gezien van "The Future Crew". En het leek mij leuk om dat ook te doen.

Realtime berekende kubussen die draaide enzo. Later met licht en gousian effecten... En om het geheel sneller te maken heb ik ook nog was Assembly gedaan.

Nu werk ik fulltime in de telecom en programmeer ik bedrijf telefooncentrales (Niet die dingen van de KPN).

Om mijn werk een stuk makkelijker te maken schrijf ik nu allerlei programmaatjes in VB.

Ik begon simpel (Had al een paar jaar niet meer geprogrammeerd) met een tooltje om modems te programmeren. Paar simpele opties, buitenlijn/binnenlijn, wel/niet terugbellen.. Nu programmeren we modems in nog geen 30sec ipv 10 minuten.

Nu ben ik met een project bezig dat de telefooncentrale programmering, configuratie/kaarten/enz enz, netjes in een Excel sheet zet met alle grafische bla bla er omheen.

Mmmmm dit is eigenlijk wat meer bla bla dan dat ik had willen tikken maar waar het eigenlijk op neer komt is:

1. Het gaat er niet om wat jij wel/niet kan, maar wat jij wil. 2. Geen enkele programmeer taal is makkelijk, de ene is alleen makkelijker dan de andere. 3. Het maakt niet uit welke programmeer taal het meest gebruikt wordt, het maakt uit welke jij het lekkerst vind werken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt....

Link naar reactie
In ieder geval zijn de MSDN (Microsoft Developers Network) handig om te hebben (als het goed was zaten die bij VB). De Learning Edition van Visual Basic heeft een boek en een introductie CD-ROM (een interactieve cursus). Met de standaardmaterialen ben je al aardig op wel. Veel bibliotheken hebben ook goede VB boeken.
Link naar reactie
Ik zie niet meteen waarom VB de meest gebruikte taal zou gaan worden. Ik geef Java en C# toch meer kans. VB is een goede taal om te beginnen, tenminste in de huidige versie. De volgende versie (VB.NET) is een stuk lastiger, omdat VB.NET veel meer toegegroeid is in de richting van talen als C/C++, en die zijn niet echt leuk voor een beginner. Daar moet je je zeker niet op verkijken. VB heeft altijd de naam gehad makkelijk te zijn (en terecht denk ik), maar VB.NET is toch wat anders. Delphi heb ik ook altijd een goede taal gevonden om mee te beginnen.
Link naar reactie
quote:
Originally posted by Bigfoot: Delphi heb ik ook altijd een goede taal gevonden om mee te beginnen.

Ik ben nog steeds van mening dat op Pascal gebaseerde talen als Delphi beter is om programmeren te leren, maar ik ga niet nog een keer een religieuze talenoorlog houden :wink:. Kijk naar een aantal dingen en zie wat het beste voor je aanvoelt...

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Wiep Corbier: Kijk maar ff op mijn site. Daar staat een Nederlandstalige cursus VB5. http://members.home.nl/orweb

ik heb daar ook een forum, dus je kunt daar ook je vragen kwijt.


[inside message]Kijk Wiep, dit is nou postieve reclame voor jezelf maken, waar de vragensteller wat aan heeft :smile: Dat mag dus weer wel [/inside message]

------------------ Pieter78: Als de nood het hoogst is, is Bill nabij.

Link naar reactie
Als je er op meerdere OS'en wat aan wilt hebben is C/C++ wel veel beter, maar ook veeeel moeilijker. ik heb eerst BASIC gedaan toen ik begon met programmeren. BASIC is vrij snel te leren, en als je daarna grafisch wilt gaan kun je overstappen op VB. Het enige probleem is als je net zoals ik op een gegeven moment over wilt stappen naar een ander os (Linux), dan zul niets vinden wat op basic lijkt :smile:

Barry

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...