Ga naar inhoud

PDF tekeningen markeren


Aanbevolen berichten

Goedemiddag mede forummers, Ik heb voor mijn werk als calculator regelmatig te maken met bouwtekeningen in PDF formaat. De tijd van papieren tekeningen is duidelijk voorbij. Het grote voordeel van papier was wel dat ik met een markeerstift door de tekening kon lopen om bijv. kozijnen af te vinken. Dit om dubbeltellingen en vergissingen te voorkomen. Voor de PDF tekeningen ben ik meestal niet bevoegd om wijzigingen aan te brengen, dat zijn alleen de architekten. Is het mogelijk om vrij op een PDF tekening (dus geen tekst) markeringen aan te brengen? Wie weet hier een prog. voor? Ik gebruik nu Adobe reader, maar volgens mij voorziet dit programma hier niet in.
Link naar reactie
Leve de vooruitgang :D in dit geval dus niet echt.... Het enige dat ik zo kan bedenken is om een convertor programma aan te schaffen dat PDF naar een grafisch formaat omzet, bijv JPEG of PNG. (zoek bijv eens in google op "PDF naar PNG") Als je dan een grafisch bestand hebt, dan kun je dat in een grafisch programma (bijv Irfanview (freeware) ) laden en het dan met behulp van een van de tekengereedschappen (bijv. potlood) de diverse onderdelen afvinken/bewerken. Het is wat omslachtig doordat je eerst moet converteren, maar de kosten zijn eigenlijk nihil doordat er in het freeware gebeuren geschikte programma's zijn te vinden.
Link naar reactie
[quote:ed78f8cbd8="Eddy1971"]Ik gebruik nu Adobe reader, maar volgens mij voorziet dit programma hier niet in.[/quote:ed78f8cbd8]Adobe [u:ed78f8cbd8]reader[/u:ed78f8cbd8] doet gewoon wat het zegt: lezen. En lezen is niet bewerken (tekst, tekens toevoegen of verwijderen) Wil je er vb dingen in gaan doorstrepen dan moet je een pdf-bewerker voor gebruiken. Adobe Acrobat kan dit, maar is nogal prijselijk ( over de 300 ¤ - tenzij je firma al licenties zou hebben - zelf heb ik het voor een 85 ¤ kunnen aanschaffen - enfin 'ik': de instelling waarvoor ik het nodig heb) Maar er zijn er ook goedkopere: Nitro bv, Phoxit Phantom of Sumatra en nog andere. (deze zijn betalend, maar de prijs ligt een stuk lager dan het professionele Acrobat) 'k vond net nog dit: http://www.tracker-software.com/ - (ik ken het zelf niet ) -er zou een freewareversie van te vinden zijn op die pagina (niet gecontroleerd). Als je dus gewoon maar dingen wil doorstrepen zou het hiermee kunnen (het kan natuurlijk nog wel iets meer dan doorstrepen :D )
Link naar reactie
@ Marc H: het steeds uitprinten op A1 en A0 formaat werd ik een beetje zat. Vroeger kreeg je in de bouwwereld pakketten tekeningen opgestuurd, op kosten van de aanvrager. Nu gewoon een we transfer linkje per e mail, kost de aanvrager natuurlijk niets. Zelfs nu speciaal een 30" monitor aangeschaft, dat scheelt wel een stuk. Maar bedankt allemaal voor de aanwijzingen, ik ga eens jullie opties na. \Ed
Link naar reactie
Probeer de gratis versie van PDF-XChange Editor eens. De mogelijkheden zijn beperkt, maar pijlen zetten, lijnen trekken en notities toevoegen is er gewoon mee mogelijk. http://www.tracker-software.com/product/downloads/ Verder schijnt PDFedit ook goed te zijn, maar die kon ik niet proberen. Ik krijg een foutmelding bij het opstarten. Waarschijnlijk omdat ik een 64 bits OS gebruik en dit voor 32 bit is: http://sourceforge.net/projects/pdfedit/files/
Link naar reactie
Ik probeer ook in een pdf (bijv. een bouwtek.) een markering aan te brengen. Het betreft dus geen tekst maar een deel van een tekening / plaatje wat gehighlight moet worden. Denk dat Eddy dat ook bedoeld. Bij een calculatie highlighten wat al meegenomen is. Krijg het niet voor elkaar met die hierboven genoemde programma's. Of is het al gelukt Eddy?
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Hi Eddy, Je zou eventueel ook Photoshop kunnen gebruiken. Je kunt PDF documenten namelijk ook in Photoshop openen en bewerken. Als je boft is de PDF ook nog eens `layered` opgemaakt, in dat geval kun je de layers ook nog eens uit elkaar halen. Tevens kun je hem dan vanuit PS ook weer opslaan als PDF. Succes!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...