Ga naar inhoud

Geheugen raadsel


Aanbevolen berichten

Ik heb een Asus P5B mobo. Daar had ik 2x 1 GB Dane Elec geheugen in. Dat liep in dual channel en zonder problemen. Nu heb ik het geheugen vervangen door 2x 2 identieke Kingston modules. De 4 banken zijn nu vol. Het mobo is voorzien van het laatste bios en zou gewoon 4 GB RAM moeten ondersteunen. Echter, het bios zegt met het opstarten dat er maar 3 GB geheugen is. Ik heb het laten controleren met windows geheugen test en geen fouten gevonden. Het geheugen getest en alle plankjes werken 100% Vista start op en zegt dat er 4 GB geheugen is. CPUZ zegt ook 4 en leest keurig alle slots uit. Zegt ook dat ze in dual channal werken. Everest zegt echter weer 3 GB geheugen. 3dmark06 zegt 3 GB geheugen, maar laat verderop in het systeem overzicht zien dat er 4 slots bezet zijn. Internet via de wireless linksyskaartje is ook retetraag. Hoe kan dat nou? Wat is dit voor iets raars? edit: net 2 plankjes eruit gehaald en internet is weer zo snel al normaal. Snap er geen barst van.
Link naar reactie
[quote:0b98a046a2="topdude"]Ik heb een Asus P5B mobo. Daar had ik 2x 1 GB Dane Elec geheugen in. Dat liep in dual channel en zonder problemen. Nu heb ik het geheugen vervangen door 2x 2 identieke Kingston modules. De 4 banken zijn nu vol. Het mobo is voorzien van het laatste bios en zou gewoon 4 GB RAM moeten ondersteunen. Echter, het bios zegt met het opstarten dat er maar 3 GB geheugen is. Ik heb het laten controleren met windows geheugen test en geen fouten gevonden. Het geheugen getest en alle plankjes werken 100% Vista start op en zegt dat er 4 GB geheugen is. CPUZ zegt ook 4 en leest keurig alle slots uit. Zegt ook dat ze in dual channal werken. Everest zegt echter weer 3 GB geheugen. 3dmark06 zegt 3 GB geheugen, maar laat verderop in het systeem overzicht zien dat er 4 slots bezet zijn. Internet via de wireless linksyskaartje is ook retetraag. Hoe kan dat nou? Wat is dit voor iets raars? edit: net 2 plankjes eruit gehaald en internet is weer zo snel al normaal. Snap er geen barst van.[/quote:0b98a046a2] lees dit eens door . http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=138967
Link naar reactie
Weer zo'n topic. Je hebt dan waarschijnlijk een 32 bit Os. een 32 bit Os ondersteunt maar 3 tot 3,6 gb geheugen (ongeveer, Daar heeft iedereen weer een andere theorie over). Dus als je de volle 4 Gb wilt gebruiken moet je een 64 bit Os kopen. Die ondersteunt meer dan 100 Gb geheugen. Dat het Internet trager is geworden kan ook aan het Mobo zelf liggen. Sommige Mobo's slikken 4 geheugenbankjes nou eenmaal niet. Zelf vind ik het veel slimmer om 2x2 te doen, maarjaa...
Link naar reactie
je maakt gebruik van een 32bit OS. wat betekent dit? voor elke byte in een geheugen module is een sleutel die aangeeft waar dit zich bevind. met een 32 bit OS kan het OS een sleutel van 32bit maken, of te wel in totaal 2 tot de macht 32 verschillende sleutels om een positie te bepalen van een plek in het geheugen. 2 ^32 is ongeveer 4 miljard (en nog wat.....1024x1024x1024) waardoor een 32bit OS dus in totaal aan 4GB een locatie kan toekennen. waarom kan je dan geen 4GB geheugen gebruiken? windows heeft 4GB voor AL het geheugen. ook grafisch geheugen. Windows reserveert hier minimaal 500mb voor, ongeacht de hoeveelheid geheugen die een videokaart daadwerkelijk inneemt. Dus als je een 256MB videokaart hebt zal windows er alsnog 512 MB aan toewijzen ga je kijken naar de highend kaarten met 512+ MB geheugen zal je beschikbare geheugen in windows ook minder uitvallen. met bv een 1GB videokaart zal windows nor maar 3GB ram kunnen adresseren. Aangezien programmas als everest en 3dmark de info uit windows halen laat dat maar 3GB zien, terwijl CPU-Z de info uit het moederbord haalt oplossing: 64bit Dit geeft je geheugen adressen in de geest van 16PB (petabyte....1.000.000 gigabyte). dan kan je dus weer ff door Dat vista wel ziet dat er 4GB is is een truukje. Vista weet dat het er is, maar kan het alsnog niet gebruiken. en je probleem met wireless internet.....tja....raar. geen idee? je had indd beter 2x2GB kunnen nemen, maar ja, dat is nu pas. je kan wel 3x1GB gebruiken. het verschil in snelheid is vrij minimaal in echt gebruik
Link naar reactie
Ik heb enige malen gezien dat 2x 1GB in dual channel door de computer wordt vermeldt als 1x 1GB; hoe was die uitlezing in je oude situatie? Ook nog: weleens gezien dat alleen maar 2 van de bankjes dual channel gingen en de andere 2 niet. Hoe dat verder functioneert weet/begrijp/doorzie ik niet, maar misschien zaten ze de vorige keer als 2x1 in de niet-dual slots en leest-ie nu dual= samen 1, plus 2 aanvullende, samen 3 .... ?? O, wacht; Repr schijnt er meer kijk op te hebben en aangezien ook hij op 3 uitkomt zit ik hier wellicht een foute verklaring te bedenken; soms zijn de dingen niet wat ze op het oog lijken.
Link naar reactie
Tja, daar staat heel internet vol mee en dan te bedenken dat een windows 32 bits maximaal 2 gig. voor de applicaties reserveert en de rest voor het OS en de hardware en dit eigelijk nooit wordt gebruikt, maximaal gemeten geheugengebruik is 1,5 gig. bij recoderen en renderen, waarom er veel mensen 4 gig. in proppen? In Vista wordt het nog gebruikt door superfetch, waar je ook niet veel mee opschiet maar ja en in XP al helemaal niet.
Link naar reactie
Hoe bedoel je waar gezien en gemeten? Gewoon in taakbeheer zie ik het ook hoor. Ik wijs 1,2G toe aan adobe audition te gebruiken als buffer. In taakbeheer zie ik dan ook echt die 1,2G in gebruik/gereserveerd. Physical Memory (K) Total: 3144932 Available: 2765891 En na starten van Adobe audition Total: 3144932 Available: 1433861 En dan draaid er verder nog niets. Zet ik dan cubase erbij met een paar plugins dan is mijn PF Usage maar liefst 2.23GB. Tijd om 64bit te draaien zie ik :lol:
Link naar reactie
Sommige hardware (video-module zonder eigen RAM) maar ook sommige programma's, "jatten" een eigen "tegel" in het RAM-geheugen, wel eens "ramdisk" genoemd. Is iets weggepakt door hardware dan zal Windows dat brok meestal nergens meer zien/tonen maar als een prog dat doet zag ik het totnogtoe altijd gewoon in Windows wel staan als aandeel RAM (in gebruik), hoewel ik niet weet of dat altijd eender werkt.
Link naar reactie
Linux weet ik ff niet... (toch eens in verdiepen :D ) Maar 't komt er op neer dat windows 32B versie dus weldegelijk meer dan 1,5GB gebruikt, afhankelijk van de gebruiker. In normale omstandigheden zal het denk ik niet voor komen dat er meer dan 1,5GB gebruikt word. Dat zal ook wel een van de hoofdredenen zijn dat er een MAC aangeraden word met muziek/studio gebruik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...