Ga naar inhoud

Te trage harddisk


Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe seagate 20 GB 5400 RPM harddisk verdeeld in twee partities hangend aan een MSI K7T moederbord met een Duron 800 en 128 MB. Tijdje geleden moest ik een oude harddisk voor iemand back-uppen, dus die er aan gehangen als slave. Sindsdien, ook na het verwijderen van de tweede harddisk, duurt het opstarten van windows (ME) een eeuwigheid, meer dan tien minuten is geen uitzondering. Het lijkt of de harddisk op minder dan halve snelheid draait. Verder wordt alle dat wel goed gelezen en weggeschreven. Moederbord detecteerd wel het juiste soort schijf. Wie weet raad? Herinstalleren windows leverde alvast niets op.

Wonko

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Captain_Kansloos: Kijk even in windows of DMA aanstaat. Dat scheelt een hoop. Daarnaast even in je BIOS kijken. Hoe staat je HD op dit ogenblik? In PIO4 of lager? >> Op UDMA/ATA zetten, dat gaat ook een stuk rapper...


Ik denk niet, met alle respect dat het hier in zal zitten, aangezien het voordat hij die andere harddisk erin deed wel normaal functioneerde. Dus ga ik ervanuit in eerste instantie dat zijn settings nog wel hetzelfde zijn.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by Hipapipa: Ik denk niet, met alle respect dat het hier in zal zitten, aangezien het voordat hij die andere harddisk erin deed wel normaal functioneerde. Dus ga ik ervanuit in eerste instantie dat zijn settings nog wel hetzelfde zijn.

Misschien heeft het installeren van die andere hd de BIOS instellingen om zeep geholpen...

Link naar reactie
Draait je systeem toevallig in 16 bits mode? Het gebeurt wel vaker dat Windows van slag raakt als er HD's opdezelfde controller zitten van een verschillend type. Meestal is dat te verhelpen door de IDE drivers opnieuw te installeren. Je kunt dit controleren door te kijken onder de tab Apparaatbeheer van Systeem op het Configuratie scherm. ALs er uitroeptekens o.i.d. staat bij je IDE controller dan is dat je probleem. Je kunt ook kijken onder de tab Prestaties van Systeem. Als hier 16 bit modes staat voor je HD dan weet je ook wat er aan de hand is.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
De technische support-dienst van Seagate deed me ook al een paar diagnostische programma's aan de hand en die leverden niets op. Dus na een paar keer heen en weer mailen kwamen zij tot dezelfde conclusie als Targeter hier: drive stuk. Nog ruim binnen de garantieperiode, dus ik kon hem terugsturen. En jawel: een week na wegzenden kreeg ik een andere thuis. Alles draait nu weer zoals het hoort, iedereen bedankt voor het medenken!

Wonko

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...