Ga naar inhoud

Gék wordt ik van opgerekte foto's bij het maken van (s)vcd


Aanbevolen berichten

Ik heb met diverse programma's geëxperimenteerd om foto's in *.jpeg-formaat op (s)vcd te zetten. Bij de meeste programma's worden de foto's echter in de breedte opgerekt waardoor de verhoudingen niet meer kloppen. Bij Ulead PictureShow heb ik daar geen last van. De beeldkwaliteit bij dat programma is echter matig. Bij het maken van een VCD via Nero ook geen probleem. Bij het maken van een SVCD met Nero treedt het probleem wel weer op, evenals bij bijv. Ulead Studio 6. Nu heb ik een DAEWOO breedbeeldtelevisie met diverse beeldformaten. Wat opvalt is dat het standaardbeeldformaat van 4:3 niet meer in te stellen valt bij het afspelen van mijn (s)vcd's. De DVD-speler is van het merk CAT. Misschien dat de TV of de DVD-speler de boosdoener is? Als iemand ervaring heeft met soortgelijke problemen verneem ik dat graag.
Link naar reactie
Ik weet niet hoe je de fotos bereid die je op de svcd zet maar let op het volgende: een svcd heeft voor video het formaat 480x576. Dit formaat is te lang maar bij het afspelen wordt svcd herkend en wordt de ar (aspectratio) automatisch gecorrigeerd zodat 480x576 weer 768x576 wordt. Als je dus materiaal toevoerd aan een encoder dan moet dit gewoon in het 4:3 formaat zijn, het komt dan samengeperst op de svcd te staan maar wordt dus bij afspelen weer automatisch terug geschaald naar 4:3 formaat. Een andere optie is om stills toe te voegen aan een svcd deze moeten in het formaat 704x576 zijn. Hoe eea verloopt hangt van de locatie af waar de fotos worden opgeslagen, het fijne weet ik hier ook niet van maar ik vermoed dat bij jouw wellicht de fotos ok zijn maar dat ze in de verkeerde directory belanden waardoor ze bij het afspelen worden opgeschaald met te lange fotos als gevolg. meer info vind je ook hier: http://www.vcdhelp.com/author
Link naar reactie
Klopt als een bus! Desnoods gebruik je bij kleinere foto's een masker. Ik gebruik (meestal alleen voor de menu's) een zwarte "afbeelding" in de juiste resolutie daar plak ik dan een afbeelding op die niet geschaald mag worden als je dan bij het opslaan kiest voor het maken van een laag heb je een nette foto in de juiste resolutie alleen wel met een zwarte rand (of een kleur naar keuze natuurlijk) er zijn zat programma'die netjes de foto's een goede resolutie geven maar dat komt natuurlijk letterlijk uit de lengte of de breedte en dus zal de foto altijd zijn verhouding verliezen.Of je kiest voor een bronbestand met een hogere resolutie en die knip je op maat of je geeft hem in elke geval de zelfde verhouding mee, dan wordt hij alleen maar vergroot of kleiner gemaakt en blijft de verhouding zoals het orgineel was.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...