Bert Geplaatst: 8 september Delen Geplaatst: 8 september We hebben Bosch KGE36MI40 Koel-vries combi. Nadat ik deur open deed, hoorde ik TIK en alles uit. De temperatuur controller bovenin los gehaald en zie ik een ontplofte chip ( Lnk304gn) Kan iemand mij vertellen dat het voldoende is deze chip (omvormer) te vervangen? Voor de rest zie ik geen kapotte of vreemde ic's op moederbord? En wat kan ik ook nog meten voor de zekerheid? Voor foto zie link: https://www.kselectronic.cz/kg49eai40-ako-745-081/ Naast het spoeltje is gebroken. Alvast bedankt! Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 9 september Delen Geplaatst: 9 september Het zou handig zijn als je een foto van jouw print maakt en dan wel in close up met veel licht op de LNK en een grotere dikke weerstand, die daar ook ergens in de buurt moet zitten. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bert Geplaatst: 9 september Auteur Delen Geplaatst: 9 september Bedankt voor je reactie Lampje! Zie de foto's. Quote Link naar reactie
Bert Geplaatst: 9 september Auteur Delen Geplaatst: 9 september Ik heb de weerstand gemeten met multimeter van L1, komt om rond 0 Ohm Wat betekent dat? Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 9 september Delen Geplaatst: 9 september Dat is een inductor die mede voor de afvlakking van de geschakelde voeding zorgt. R36 moet je meten dat is de zekering van het circuit. Als de LNK stuk is dan is gegarandeerd deze ook stuk. Ik krijg de indruk dat de condensatoren C8 en C9 wat bol staan. Of is dit gezichtsbedrog? Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bert Geplaatst: 9 september Auteur Delen Geplaatst: 9 september (aangepast) Hi Lampje, C8 en C9 staan niet bol, lijkt idd zo op de foto. Als ik R36 meet, doet de meter helemaal niks, blijft op 1 staan, ongeacht welke ohm stand ik zet. Is dit een 23 Ohm>=> Volgens kleuren code tabel 9 september aangepast door Bert Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 10 september Delen Geplaatst: 10 september Ik zou hem dan vervangen door een van 47 ohm. Dat beperkt de grote klap die gemaakt wordt bij inschakelen als de grote elco's leeg zijn. En gaat hij niet meer stuk. Dit is het principe schema uit de datasheet van de LNK, ik zou ook de diodes even nameten Zie ook dit draadje waar we laten zien hoe je de chip kunt vervangen. LNK en weerstand vervangen, beugel maken voor los solderen Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bert Geplaatst: 10 september Auteur Delen Geplaatst: 10 september Prachtig jouw uitleg Lampje, mijn complimenten! Is er een verschil tussen metaal of koolstof weerstand? En welke moet ik hebben voor deze? Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 10 september Delen Geplaatst: 10 september Dit zijn draadgewonden veiligheidsweerstanden die minder brand veroorzaken bij ploffen. Dit is een compleet pakket en kost haast niets, bestel er gelijk 2 want als je niet ervaren bent in dit type soldeerwerk dan sneuvelt er nog wel eens een. https://www.maakmijnwitgoed.nl/ic/93-lnk304gn-47-ohm.html? Ook wil ik je aanraden een blikje flux mee te bestellen, als je dit gebruikt hebt wil je nooit iets anders meer. https://www.maakmijnwitgoed.nl/accessoires/83-fluxpasta-50gr.html Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bert Geplaatst: 26 september Auteur Delen Geplaatst: 26 september (aangepast) Daar ben ik weer... Vandaag 1 weerstand van 47 ohm, lnk chip en 2 condensatoren vervangen. Terug gemonteerd en stekker in stopcontact, 2 minuten gewacht en de aan/uit knop ingedrukt. Gebeurd niks. Printplaat weer losgehaald en zie ik de nieuwe weerstand door gebrand. 26 september aangepast door Bert Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 26 september Delen Geplaatst: 26 september Hoe ging het solderen van de LNK, ging dat vlot en snel? Want een chip bezwijkt al snel als het te heet wordt. Heb je wel een polsaarde gebruikt? Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bert Geplaatst: 27 september Auteur Delen Geplaatst: 27 september Geen idee, iemand had het voor mij gedaan. Ik ben er zelf niet bij geweest. Polsaarde is niet gebruikt. Wat een ellende. Nieuwe chip en weerstand erop solderen? Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 27 september Delen Geplaatst: 27 september Op 10-9-2024 om 17:33, Lampje zei: bestel er gelijk 2 want als je niet ervaren bent in dit type soldeerwerk dan sneuvelt er nog wel eens een Ja ik had je er al voor gewaarschuwd, dus er is een kans dat of de hitte of een statische lading de chip heeft opgeblazen. De chips zitten niet voor niets in een anti statische verpakking. Ik zou in ieder geval wel even de diodes, die in dit circuit zitten en de smoorspoel ook even controleren. En kijk ook de elco's even na op bolling. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 27 september Delen Geplaatst: 27 september Testen LNK 306 De beschrijving gaat over een LNK 306, maar de instellingen zijn in principe hetzelfde voor de 302 en de 304 De LNK ziet er van bovenaf gezien zo uit. Nummering van de pennen De pen telling begint bij de stip 1,2,3,4, naar beneden. En aan de andere kant is de 5,7 en 8 naar boven. Hij heeft geen pen 6. Gelijkrichter We zien aan de ingang een gelijkrichter met 2 diodes. De diodes D1 en D4 zijn de gelijkrichters die stroom gelijkrichten. De LNK kan alleen maar werken met gelijkstroom De 4 pennen 1,2,7, en 8 zijn onderling doorverbonden en zijn gemarkeerd met een S (source) We kunnen hier in een blokdiagram de interne samenstelling van de LNK 306 zien Maar zoals reeds gesteld, hebben LNK 302 en 304 dezelfde instellingen. Alleen werken deLNK 302 en 304 met een kleinere stroom De mosfet De Mosfet zit tussen pen 1 en 5 Bij de ohmse meting op deze pennen, ongeacht de polariteit van de meting is de weerstand zeer hoog. Tussen de pennen 3 en 5 zit de regelaar die zich gedraagt als een diode In de ene polariteit een doorverbinding en de andere polariteit een oneindige weerstand. De regelaar Omdat de regelaar zich gedraagt als een diode zijn de metingen hoog tussen pennen 1 en 5; 2 en 5; 7 en 5; 8 en 5 Metingen op pennen 1,2,7, en 8 in beide richtingen zal in de ene richting een ohmsewaarde geven en in de andere niet, omdat een zenerdiode dit blokkeert. We kunnen zeggen dat geïntegreerde schakelingen LNK kleine schakelbronnen zijn voor lage stroom Alle andere componenten in deze geïntegreerde schakeling ze zullen werken aan de goede werking van de Mosfet, stroombegrenzers, regelaars, overstroombeveiligingen, thermische beveiliging, alles zal werken voor de goede werking van de Mosfet voor uw perfecte schakeling Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bert Geplaatst: 28 september Auteur Delen Geplaatst: 28 september Hoi Lampje, hartelijk dank voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag, wordt vervolgd... Quote Link naar reactie
Bert Geplaatst: 28 september Auteur Delen Geplaatst: 28 september Hoi Lampje, Is opnieuw gesoldeerd, de weerstand en LNK En nieuw iets, de L1 is vervangen door een andere, niet draadgebonden weerstand. R36 weerstand en LNK zijn niet verbrand gelukkig. Ik zie alleen pootje 2 van de LNK beetje de andere component aanzit met soldeer. Volgens die man hoort dat zo. Nu doet de koelkast wel iets, alleen knippert er van alles heel snel, de lamp en de temperatuur led. Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 28 september Delen Geplaatst: 28 september Ik vraag me af wat voor vakman hier mee bezig is geweest. Want het soldeerwerk heeft niet de schoonheidsprijs en wie willekeurig maar een inductor vervangt door een weerstand vraagt om problemen en wordt een schakeling instabiel. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bert Geplaatst: 28 september Auteur Delen Geplaatst: 28 september (aangepast) Nee, idd zelfs ik zag het. Maar die man had blijkbaar weinig zin in. Het is een man van repair-cafe. Waar kan ik de originele inductor krijgen? dan probeer ik het zelf te solderen. ik heb even zitten google, heet het smoorspoel? Welke waarde moet ik zoeken? Die oude was gesmolten, dus moet een nieuwe bestellen Het is zo jammer van deze mensen die zeggen dat ze kunnen solderen, maar weinig van bakken. 28 september aangepast door Bert Quote Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 29 september Delen Geplaatst: 29 september Ja dat is het euvel bij het Repaircafe, dan zijn allemaal handige vrijwilligers. Vaak zijn het vakmensen, die gepensioneerd zijn, maar ook handige jongens, die niet in het vak gezeten hebben. En de kunst is voor een Repaircafe medewerker om het eigen kunnen te beoordelen en ook nee te durven zeggen, als je niet zeker weet of je een reparatie tot een goed einde kunt brengen. Of de relevante kennis niet bezit. Wat jij een weerstand noemt, is wel degelijk een inductor, maar wel met een veel te kleine waarde van 20 uH. In de datasheet wordt een L1 en L2 genoemd van 1000 uH, het 50 voudige van wat er nu inzit. Nou zijn die waardes niet heilig en maken fabrikanten hun eigen ontwerp. In de webshop van mijn collega heeft hij 2 waardes die regelmatig in witgoed gebruikt worden van 470 en 1000 uH https://www.maakmijnwitgoed.nl/19-overige-componenten? Dit zijn de 2 gebruikelijke componenten die wij regelmatig tegenkomen, ik zou ze beide bestellen en uitproberen, want ik heb geen vergelijkingsmateriaal van koelkasten. Als je het principe schema kijkt, dan zie je een kring die de energie slingert van de ene elco C4 naar de volgende elco C5 en die tijdconstantie moet in balans zijn om een vlakke gelijkstroom te krijgen, voordat hij aangeboden wordt aan de LNK. Dus niet vreemd dat de spanning die gemaakt wordt door de LNK niet deugt. En de LNK helemaal van slag raakt. Quote Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bert Geplaatst: 29 september Auteur Delen Geplaatst: 29 september Ja, je hebt idd gelijk. Ik zag m zo negatief denken die man, ik dacht dit wordt niks... Hoeveel Watt moet de inductor zijn? Mijn buurman heeft toevallig wat liggen... 0.25 / 0.5 / 1 W Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen