Ga naar inhoud

eindelijk 5.1, maar welke speakers?


Aanbevolen berichten

Ik heb de beslissing genomen ik ga over van mono :oops: op 5.1 De geluidskaart SB live player 5.1 Bij de speakers twijfel ik tussen enkele en zie door de bomen het bos niet meer. Philips A 2610 Rythmic Wave 610 20W+5x6W RMS Philips A 5100 Extreme surround power 30W+5x10W RMS Creative Inspire 5100 12W+5x6W RMS Logitech Z 640 20W+5x6W RMS Voor de duidelijkheid, ik kijk soms een dvd-tje en speel ook soms een spel. Welke speakers zou ik in jullie ogen moeten nemen en waarom. De prijzen liggen immers dicht bij elkaar.
Link naar reactie
Ik weet niet of Creative de standaards voor z'n speakersets heeft verbeterd, maar die van mijn set waren met een paar keer omstoten al gebroken ... zelf wat statiefjes maken met hout is in ieder geval stukken steviger & duurzamer. Dat 'afgestemd zijn op' is gewoon verkooppraat. Ze willen je dan gewoon wat goedkope prullen van hetzelfde merk in de maag splitsen. (ok wel wat overdreven ... maar verwacht er behalve een merk-specifieke aansluiting niks van) Er zelf naar luisteren (liefst in eenzelfde omgeving) is de enige garantie voor 'kwaliteit'. Kijk daarnaast ook of de bediening jouw bevalt. Verwacht in ieder geval geen superkwaliteit voor in een huiskamerbioscoop ... dan kun je beter fatsoenlijke speakers & versterker kopen dan die pc 'troep'.
Link naar reactie
De grootste reden, waarom ik het hier vraag is: Ik hoor de verschillen zelf niet echt goed. Dit heb ik ook met radio en tv, dus op locatie gaan luisteren heeft niet echt veel zin voor mij. Daarbij, waar vind je een zaak die meerdere kamers heeft? Aangezien ik over de portomonee ga en er meerdere mensen gebruik maken van het systeem, heb ik qua prijs alvast een voorselectie gemaakt. Onder jullie zal zich vast iemand bevinden, die al meerdere spelen en films hebben beluisterd op verschillende speakers. Dan ga ik er ook vanuit dat diegene niet toonklanken blind is :wink: De mening over de slechte kwaliteit voetjes vind ik op zich net zo belangrijk. Persoonlijk denk ik dat de meeste speakers redelijk dezelfde kwaliteit hebben, maar zoals ik al eerder aangaf, ik ben dus wel doof voor klanken. Hetgeen ik al meer heb gelezen op internet is klachten over blikkerig geluid. Bas die niet echt bas is. En volle, warme klanken die niet echt uit de bus komen. Ik ga ervan uit dat de speaker die het wordt een middenweg is. Want de speakers zullen geen huiskamer kwaliteit kunnen geven.
Link naar reactie
[quote:51d4fc9a61="monster"]De grootste reden, waarom ik het hier vraag is: Ik hoor de verschillen zelf niet echt goed. Dit heb ik ook met radio en tv, dus op locatie gaan luisteren heeft niet echt veel zin voor mij. [/quote:51d4fc9a61] Dan is het toch simpel ? Tenzij iemand die wel een verschil hoort regelmatig gebruik maakt van jouw installatie zou ik me dus over het geluid dan ook niet zo druk maken. Prijs, kwaliteit & (de voor jouw belangrijke) features zijn dan een stuk belangrijker. [quote:51d4fc9a61] Daarbij, waar vind je een zaak die meerdere kamers heeft? [/quote:51d4fc9a61] http://www.stassen.nl en 'de betere audio-zaak' (dus niet een Maxwell, It's, of Vogelzang) ... maar neem wel een vette beurs mee als je interesse hebt ;) [quote:51d4fc9a61] Hetgeen ik al meer heb gelezen op internet is klachten over blikkerig geluid. Bas die niet echt bas is. En volle, warme klanken die niet echt uit de bus komen. [/quote:51d4fc9a61] van die 'slappe' bas had ik bij de Creative 2500 die ik had geen last (kunnen de buren bij wijze van spreke nog over meepraten ;) Dus ik verwacht eerlijk gezegd niet dat de nieuwere sets daar last van hebben. Overigens : ik zie [url=http://www.americas.creative.com/products/product.asp?product=488&category=3&maincategory=3&nav=spec]hier[/url] dat de kabels bij de 5200 aan de speakers vast zitten. Dat kan problemen opleveren als je de speakers verder van je af wilt zetten. 5 meter is namelijk erg kort tenzij je ze naast je bureau-stoel zet ...
Link naar reactie
[quote:ac121125cf]Dan is het toch simpel ? Tenzij iemand die wel een verschil hoort regelmatig gebruik maakt van jouw installatie zou ik me dus over het geluid dan ook niet zo druk maken. Prijs, kwaliteit & (de voor jouw belangrijke) features zijn dan een stuk belangrijker[/quote:ac121125cf] Het volume hoor ik wel en bas kan ik voelen in m'n buik :D [quote:ac121125cf]... maar neem wel een vette beurs mee als je interesse hebt[/quote:ac121125cf] Zelfs de tweedehands spullen zijn daar duurder dan ik voor mijn setje uit wou geven. De creative 5200??? Die zie ik nergens op de nederlandse markt, zijn dat dezelfde als de 5100? 5 meter is idd wel kort, maar dat is toch op te lossen met een andere kabel, of ben ik nu de weg helemaal kwijt?
Link naar reactie
Zelfs een oude versterker met boxen levert vaak al vrij veel winst op. Ik heb het momenteel ook, en de kwaliteit is gewoon stukken beter dan met computer-boxen. Niettemin heb ik wel een vraagje aan mensen die ook hun geluid via een versterker hebben. Welke methoden van aansluiten zijn er? Ik heb ook de SB Live Player 5.1. Aangezien ik een analoge versterker heb (met Dolby Surround) heb ik nu gewoon een mini-plug in de speakeruitgang van mijn geluidskaart zitten en deze zit middels een rode en witte tulp op mijn versterker. Is dat de enige manier van aansluiten? Binnenkort ga ik waarschijnlijk een digitale versterker kopen, hoe verloopt de aansluiting van de geluidskaart dan?
Link naar reactie
[quote:859af17702="Blue Thunder"]Creative inspire 5100, dan blijf je bij dezelfde fabrikant en zijn de soundkaart en speakers beter op elkaar afgestemd. [/quote:859af17702] Dit is toch gewoon klink klare onzin. Net alsof ze dat echt gaan testen en een geluidskaart uit de fabriek uit Taiwan gaan testen met boxen gemaakt in een frabriek in China (bij wijs van spreken) Persoonlijk heb ik trouwens de Logitech Z-540 en die bevallen goed.
Link naar reactie
[quote:8f24943ead="Tarden"]Zelfs een oude versterker met boxen levert vaak al vrij veel winst op. Ik heb het momenteel ook, en de kwaliteit is gewoon stukken beter dan met computer-boxen. [/quote:8f24943ead] voor normaal stereo idd, maar als je 5.1 geluid wilt horen heb je toch wat beters nodig ;) [quote:8f24943ead] Niettemin heb ik wel een vraagje aan mensen die ook hun geluid via een versterker hebben. Welke methoden van aansluiten zijn er? Ik heb ook de SB Live Player 5.1. Aangezien ik een analoge versterker heb (met Dolby Surround) heb ik nu gewoon een mini-plug in de speakeruitgang van mijn geluidskaart zitten en deze zit middels een rode en witte tulp op mijn versterker. Is dat de enige manier van aansluiten? Binnenkort ga ik waarschijnlijk een digitale versterker kopen, hoe verloopt de aansluiting van de geluidskaart dan? [/quote:8f24943ead] Als je een 'echte' versterker/receiver of een van de dure Creative sets koopt heb je de keuze uit : - analoog : per speaker is er dan een aansluiting die je op de line-out van je versterker aansluit. Als je versterker op 'DVD-Audio' of 'SACD' is voorbereid dan zit zo'n aansluiting er op deze dingen kunnen namelijk alleen analoog worden aangesloten (enige reden hiervoor is kopieer-beveiliging ...). - digitaal optisch : (TOSLINK) die je aansluit op de optische uitgang van je geluidskaart - digitaal coaxiaal : (SP/DIF) zelfde als TOSLINK maar dan met een gewone kabel met een tulpstekker. Bij de sets van Creative had je nog een 'speciale' stekker die alleen op de geluidskaarten van het eigen merk past. Volgens mij zijn er van Creative nu ook speakersets die op een PS2 kunnen worden aangesloten. Aangezien een PS2 de audio via een optische kabel aanlevert betekent dat ze dus een optische ingang hebben. De Creative-set die ik heb had alleen maar een coax-ingang naast de analoge aansluitingen. Eigenlijk is alleen je eigen budget dat je in je mogelijkheden beperkt. Als ik jouw was zou ik een apart topic openen om je vragen te stellen, dat werkt een stuk makkelijker.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...