Ga naar inhoud

Zijn alle TFT beeldschermen onderaan lichter dan bovenaan?


Aanbevolen berichten

Sinds een paar maanden heb ik een TFT beeldscherm in gebruik (een Philips 19" Model 190 C7 FS). De onderkant van het scherm is echter veel lichter dan de bovenkant (geleidelijk lichter van boven naar beneden). Dit is duidelijk te zien door een b.v. een HTML pagina te maken met exact dezelfde balken boven en onder in het beeld, maar ook gewoon met afbeeldingen is het duidelijk te zien. Het maakt niet uit hoe je voor het scherm zit, altijd is boven donkerder dan onder. Alvorens de monitor naar de leverancier terug te sturen, wilde ik weten of het inderdaad een fout van mijn monitor was of dat het normaal is. Ik heb toen dezelfde bestanden op een Medion TFT beeldscherm en een Acer bekeken. Ze vertonen hetzelfde euvel! Ik kan me niet voorstellen dat ze alle drie dezelfde fout hebben. Deze bestanden op een CRT monitor bekeken geven dit euvel niet en hebben boven en onderaan dezelfde lichtintensiteit. Ik heb hier echter nooit wat over gelezen. Is dit bewust gedaan? Zo ja, waarom dan? Kan ik dit zelf ook veranderen zodat het beeld over de gehele hoogte dezelfde intensiteit heeft?
Link naar reactie
Als het 1 monitor is kun je nog denken aan niet zorgvuldig gespreid backlight, de verlichting die achterin het scherm zit. Daar het met 3 (verschillende) monitoren gebeurt wijst op een videokaartprobleem. Dit valt als eerste te bevestigen door de monitor(en) even aan te sluiten op een andere PC. Of door even een andere videokaart in je eigen systeem te zetten.
Link naar reactie
Heb je die TFT monitoren al getest met [url=http://www.laptopshowcase.co.uk/downloads.php?id=1]Dead Pixel Buddy?[/url] Daarmee kun je behalve op dead pixels testen, ook zien of de lichtintensiteit over het hele scherm hetzelfde is. Zou wel het geval moeten zijn. Tenminste als je recht voor de TFT scherm zit. //Edit: Lees ook deze info over Kijkhoek http://www.webwoordenboek.be/verklaring/kijkhoek
Link naar reactie
Ik heb dus een eigen testpagina gemaakt met exakt dezelfde balken boven en onderin, waardoor je het verschil goed ziet. Met het DeadPixel programmaatje zie je bij een donkere kleur (custom) duidelijk dat het naar beneden toe lichter wordt. Maar ook met de taakbalk als je die aan de rechterkant zet b.v. Doordat drie verschillende monitoren dit hebben, dacht ik dat het bij de meeste (alle) TFT schermen voorkwam, maar men dat normaal niet op let (wel bij foto's over het gehele oppervlakte dus). Ik zal bij een computerzaak eens verschillende monitoren bekijken met deze testpagina's en programmaatjes en kom er dan op terug.
Link naar reactie
Ik zit toch een beetje met jouw 'testpagina'. Zet op alle drie de systemen eens een standaard monitortestprogramma, waarmee je kleuren, overgangen etc kunt testen. Zoals [url=http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Video/Other-VIDEO-Tools/Nokia-Monitor-Test.shtml]Nokia monitor test.[/url] Heb het onbestemde idee dat er iets met je testpagina is?
Link naar reactie
Mijn "testpagina" is in feite een eenvoudige HTML pagina, waarbij ik boven in een menu heb en onderin dezelfde en ervoor zorg dat ze altijd boven en onder in het beeld komen. Je kunt de menu balken wel even bekijken: www.wereldfietsers.info en dan naar Recent en kies dan maar een willekeurige reis. Het Nokia Testprogramma heb ik ook. Bij de testen met alleen kleuren kan ik haast geen verschil onderscheiden, omdat het te fel is. Maar nogmaals op een CRT scherm heb ik dit verschil niet tussen boven en onder. Trouwens ook met foto's die het hele scherm (of meer) beslaan zie je goed, dat ze onderaan een stuk lichter zijn.
Link naar reactie
Leuke site. Heb je wel eens wat gespeeld met de helderheid van je schermen: hoe helderder de boel staat hoe sneller je kleine verschillen uitvergroot. Statistisch gezien kunnen niet alle 3 schermen hetzelfde defekt hebben. Het zal wellicht iets te maken hebben met jouw voorkeursinstellingen. Als ik mijn TFT veel helderder zet dan prettig voor MIJ (zeg 85% i.p.v. mijn huidige 60%) zie ik in de hoeken van mijn scherm lichtere plekken zitten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...