Ga naar inhoud

GeForce 6800 (NV40) + Radeon X800 (R420) Part II


Aanbevolen berichten

Over het algemeen is het ook een kwestie van tijd. Hoe langer een bepaald product wordt gemaakt, hoe beter het proces wordt met als gevolg hogere kloksnelheden en minder miskleuns. Daarbij speelt ook vaak het vraag en aanbod een belangrijke rol. Met name Intel hanteerde nog wel eens de zogenaamde FSB truc om met snellere processoren de gaten in de ondersterste regionen op te vangen. Een bekende was de 300 op 66FSB en de 450 op 100MHz fsb. Zodra dat het geval is dan wordt het tijd om de goedkope lijn te dumpen. Mogelijk dat daarom de Radeon 9500 lijn vrij snel is opgedoekt.
Link naar reactie
  • Reacties 322
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    323

[quote:99cccbf4bf="Ben Lankamp"]Het is de normale gang van zaken dat de meerheid van zo'n Pro versie gewoon afgedankt cq. kapot XT-spul is? Dat lijkt me toch niet :-? . Een deel mss. wel, maar het overgrote deel moet *lijkt me* wel gewoon direct uit de fabriek komen (dus foutloos). Anders dan is ATi bedrijfstechnisch gezien nogal raar bezig... Ik bedoel, stel je eens voor: je maakt een XT voor, zeg, € 500 en verkoopt 'm voor € 600. Een eventuele deels kapotte of afgedankte XT verkoop je dan voor € 500 als Pro. Een 'gewone' Pro kost je € 425 om te maken, en die verkoop je eveneens voor € 500. Je kan nu wel zien dat je voor elke afgedankte XT geen winst meer vangt (immers productieprijs - verkoopprijs = 0). Wat is dan slimmer: vooral afgedankte XT's verkopen of de Pro's massaal produceren? See where I'm getting at? ;)[/quote:99cccbf4bf]leuke theorie, alleen klopt hij niet.... want het is een feit dat op de pro's wel degelijk overal 16 pipelines zitten, alleen zijn er 4 uitgeschakeld. dus productie van een XT is evenduur als een pro in dat opzicht. alleen bij een XT dienen alle pipelines te werken en bij een pro niet. Het is niet zo dat op een pro maar 12 pipelines worden geplaatst ipv 16. er zitten er gewoon 16 op, alleen 4 uitgeschakeld... dus niks afgedankte XT's. Alles komt gewoon uit de fabriek, alleen de kwalitatief beste kunnen gebruikt worden als XT! de rest wordt als pro gebruikt.... En dan kan het best zijn dat er zoveel vraag is naar de pro dat ook kwalitatief goeie (die voldoen aan XT niveau) als pro worden verkocht met uitgeschakelde pipelines (die dus in feite wel ingeschakeld kunnen worden)
Link naar reactie
[quote:68586bad2c="Red Dragon"]Ik ga mee met de theorie van Arjant2, volgens mij heeft de PRO ook 16 pipelines waarvan er 4 zijn uitgeschakeld. Ik neem aan dat ze die 4 niet zomaar hebben uitgeschakeld, kans is groot dat er een defecte pipe in zit.[/quote:68586bad2c] dat is waar, maar kijk, er worden denk ik meer pro's gevraagd dan dat er defecte core's zijn, en als de yields goed zijn betekent veel goede core's, dus moet men ook veel goede cores pakken voor de X800pro productie.
Link naar reactie
[quote:8591ac5062="Red Dragon"]Ik ga mee met de theorie van Arjant2, volgens mij heeft de PRO ook 16 pipelines waarvan er 4 zijn uitgeschakeld. Ik neem aan dat ze die 4 niet zomaar hebben uitgeschakeld, kans is groot dat er een defecte pipe in zit.[/quote:8591ac5062]zover ik weet is dat geen theorie... maar feit.
Link naar reactie
Je kan die kaarten theoretisch zelfs in een AGP 1x/2x slot draaien, als je maar een sterke voeding hebt. Voor de GeForce 6800 en X800 heb je aan een 350watt voeding van een gedegen merk voldoende. @Slashhead, laten ze bij CLub-3d eens wat haast maken met die X800 XT, ik wil hem graag eind juni hebben ;) 8)
Link naar reactie
Over die pipes, ik vind het maar érg raar van ATi als ze zomaar pipelines zouden gaan uitschakelen. Het lijkt me veel goedkoper om de benodige oderdelen voor die extra 4 pipelines gewoon helemaal niét te fabriceren, dat scheelt je aardig wat productiekosten en je kan an dus ook meer winst maken. Immers, de Pro's zullen meer verkocht worden als de XT's. Als ATi puur voor de maximale winst zou willen gaan, zijn ze volgens arjant2's theorie dan raar bezig. Daarnaast, zoveel XT's met kapotte pipelines zullen er toch wel niet zijn? Anders schort er wel wat aan hun productieproces. Maar goed, als dat zo *schijnt* te zijn...
Link naar reactie
[quote:d0e75bacb1="Ben Lankamp"]Over die pipes, ik vind het maar érg raar van ATi als ze zomaar pipelines zouden gaan uitschakelen. Het lijkt me veel goedkoper om de benodige oderdelen voor die extra 4 pipelines gewoon helemaal niét te fabriceren, dat scheelt je aardig wat productiekosten en je kan an dus ook meer winst maken. Immers, de Pro's zullen meer verkocht worden als de XT's. Als ATi puur voor de maximale winst zou willen gaan, zijn ze volgens arjant2's theorie dan raar bezig. Daarnaast, zoveel XT's met kapotte pipelines zullen er toch wel niet zijn? Anders schort er wel wat aan hun productieproces. Maar goed, als dat zo *schijnt* te zijn...[/quote:d0e75bacb1]tja, je kan het ook anders zien. op het moment dat er bij 16 pipes 1 defect is kan je hem nog verkopen als pro. Als je er 12 opzet voor een pro en er is er 1 defect, wat kan je er dan mee? juist weggooien :wink: maar goed, wat ook de reden is, er zitten er toch echt 16 op op een pro...
Link naar reactie
[quote:58a2916541="arjant2"]tja, je kan het ook anders zien. op het moment dat er bij 16 pipes 1 defect is kan je hem nog verkopen als pro. Als je er 12 opzet voor een pro en er is er 1 defect, wat kan je er dan mee? juist weggooien :wink: maar goed, wat ook de reden is, er zitten er toch echt 16 op op een pro...[/quote:58a2916541]OK, dat begrijp ik, maar je zult dan de afweging moeten maken tussen: hoeveel van de geproduceerde XT's verwachten we dat er één of meer kapotte pipelines zullen hebben, en hoeveel winst kunnen we extra behalen als een tweede productielijn opzetten voor de Pro (tov. kapotte XT's + event. kapotte Pro's)? Waarschijnlijk zal het wel niet veel uitmaken, maar een geheel 'logische' weg die nu gekozen is vind ik het niet. Maar ach, waar zeuren we ook over, zolang ze maar goede kaarten maken en blíjven maken ;) .
Link naar reactie
[quote:73918fb80d="arjant2"]Ai ai, zou dit waar zijn? dan zou ATI zich schuldig gaan maken aan hetzelfde als Nvidia in het verleden deed, optimalisaties...... trilinair filteren zou geen triliniair zijn maar een combinatie van biliniair en triliniair...... http://www.tweakers.net/nieuws/32475[/quote:73918fb80d] als dit waar is dan krijgen we gewoon weer precies het zelfde gez**k als met nvidia.... laten we maar hopen dat het niet waar is :(
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...