Ga naar inhoud

Proc en Geheugen 1:1 laten lopen.


Aanbevolen berichten

Haai :) Ik heb een net nieuwe PC in elkaar geknutseld en wil graag dat de processor en het geheugen 1:1 lopen. Nu ben ik nog een leek op t gebied van OC etc. en wil het graag leren. Dus begin ik niet met OC, maar het gewoon 1:1 laten lopen van hardware. Spec's: C2D E8400 Gigabyte P45 DS3 2Gb OCZ titanium ram ( http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=30863&GROEP_ID=174&p_tab=8&TAB=specificaties ) Nu loopt het geheugen momenteel zo: [URL=http://imageshack.us][img:b1a4c6b39f]http://img89.imageshack.us/img89/5015/cpuz3od1.png[/img:b1a4c6b39f][/URL] [URL=http://g.imageshack.us/img89/cpuz3od1.png/1/] [img:b1a4c6b39f]http://img89.imageshack.us/img89/cpuz3od1.png/1/w760.png[/img:b1a4c6b39f][/URL] Wat moet ik precies doen om het het geheugen 1:1 met de processor? Het geheugen moet (als ik de processor op 3Ghz laat) iig. op 333Mhz lopen. 400Mhz is voor 3.6Ghz. Nu JEDEC#2 geschikt, maar daar lopen de RAS to CAS en RAS Precharge op 5. Edit: En wordt het wel sneller als het 1:1 loopt? Want het geheugen wordt wel gedownclocked. Ik kan ook m'n CPU op 400FSB zetten, (3,6ghz) maar das wel een erg grote stap in één keer . Moet ik gewoon in de BIOS het geheugen op JEDEC#2 instellen en dan de timings verlagen naar 4? Heb er nog geen ervaring mee, eens moet de eerste keer zijn he :p .
Link naar reactie
om je geheugen 1:1 te laten lopen kan je inderdaad het beste gewoon de FSB op 400 zetten. 3,6 voor een E8400 is niet veel van uit gaande dat je een redelijke cooler hebt (geen intel stock cooler dus). een echte reden hiervoor zie ik alleen niet. 1:1 is in theorie ongeveer de perfecte memory divider om je ram op te laten lopen maar het verschil is zo minimaal dat ik maar niet al te veel er op zou letten. voor overclocken, hou je ram geheugen onder stock en verhoog de FSB tot het te warm, te onstabiel of hoog genoeg word, ga daarna kijken naar ram speed en timings. ik heb overigens begrepen dat bij het overclocken van de oude Athlon64's op 939 borden de ram divider wel heel veel verschil kon maken in performance....maar ja, daar gaat het niet over
Link naar reactie
[quote:366227ffa4="enesk"]Ik heb dezelfde CPU Heb deze geclocked naar 4.26 Ghz ( multi 8 x 533 vcore op 1.35) Ik heb voor 533 Mhz gekozen omdat mijn ddr ram blokjes 1066mhz zijn, zodat dit 1:1 moet lopen.[/quote:366227ffa4] [quote:366227ffa4="Repr"]om je geheugen 1:1 te laten lopen kan je inderdaad het beste gewoon de FSB op 400 zetten. 3,6 voor een E8400 is niet veel van uit gaande dat je een redelijke cooler hebt (geen intel stock cooler dus). een echte reden hiervoor zie ik alleen niet. 1:1 is in theorie ongeveer de perfecte memory divider om je ram op te laten lopen maar het verschil is zo minimaal dat ik maar niet al te veel er op zou letten. voor overclocken, hou je ram geheugen onder stock en verhoog de FSB tot het te warm, te onstabiel of hoog genoeg word, ga daarna kijken naar ram speed en timings. ik heb overigens begrepen dat bij het overclocken van de oude Athlon64's op 939 borden de ram divider wel heel veel verschil kon maken in performance....maar ja, daar gaat het niet over[/quote:366227ffa4] Wat jullie doen is niet overklokken maar als een kip zonder kop maar wat aankloten... Een athlon 64 op 939 plank is een ander systeem met de geheugencontroller in de processor en niet in de chipset. Daar kon je NOOIT synchroon draaien maar je koos gewoon de hoogst mogelijke waarde (bij een standaard systeem wel dezelfde als de fsb, maar dat is niet synchroon zoals dat toen wel was bij de P4). Daarom was bij een athlon64 de berekening ook anders want deze had ook geen fsb maar een htt. Daarnaast kun je niet gewoon zomaar een hogere fsb instellen, dit moet je met een beetje beleid doen. Al haal jij met de standaard koeler een overclock naar 6ghz, het kan dan in principe nog steeds zo zijn dat de cpu van iemand anders zelfs met voltmods onder LN2 geen mhz meer wil dan hij al doet. (ja ik geef het overdreven weer, maar misschien dringt het dan wel door). @Ricky, zo zal het waarschijnlijk iets sneller zijn omdat je geheugen zo harder draait (400 vs 333mhz) maar heel veel verschil zal het niet maken. Anders moet je even in je bios kijken, daar staat dan wel iets van memory ratio of iets dergelijks en dat zal nu op auto of op 400 staan en dat kan je dan op 333mhz zetten. Dan draai je 1:1 Over de JEDEC zou ik me niet al te druk maken. Als je je timings op auto hebt staan dan zoekt hij automatisch de juiste timings uit de JEDEC (chip op je geheugen). Anders moet je ze handmatig instellen en kijken welke stabiel zijn. edit: Zoek met google eens een paar goede tutorials. Daar wordt uitgelegd hoe het overclocken in z'n werk gaat. En als je dan wat rondkijkt in de overclock gedeeltes van bijvoorbeeld GoT en op het forum van xtremesystems.org dan kun je veel aanvullende informatie vinden. De basis is echter altijd hezelfde: Kleine stapjes zolang hij stabiel blijft en zodra je de stabiliteit kwijt bent dan zoek je uit waarom hij instabiel wordt en dan los je dat op door meer koeling en/of hogere voltages.
Link naar reactie
Volgens mij ben jij niet echt up to date.... met de huidge cpu's , wat de e8500 is, en de kwaliteit van de mobo's, p45 zit ook snor, kun je meteen naar 10,20% gaan. Zolang je van de voltages afblijft kan er ook niet veel mis gaan, pc start gewoon niet meer op als je te ver gaat. Niet iedereen wil die hard overclocken... Dus @ ricky laat je niet afschrikken;)
Link naar reactie
Ik wil niemand afschrikken! Maar het lijkt me wel verstandig dat iemand die gaat overclocken een klein beetje een idee heeft wat hij aan het doen is en niet klakkeloos achter 2 lompe figuren aan loopt. En ja ik loop inderdaad nog wat achter. Maar desondanks vind ik het nog steeds gewoon lomp om gewoon ineens zo'n stuk hoger in te stellen omdat iemand anders op een forum dat ook zo doet. Ik zou nog steeds in stappen gaan, alleen kun je nu de stappen wellicht iets groter maken. Steeds 2mhz omhoog en dan uren stresstesten vind ik ook onzin hoor. Maar ineens 66mhz fsb erbij knallen vind ik wel erg gortig... edit: Bovendien gaf hij aan dat hij er iets over wilde leren, en dat doe je door een paar tutorials te lezen en eens wat te proberen. Niet door met een plank voor je kop achter iemand aan te lopen.
Link naar reactie
Ik ben het ook eens met PcGuy. Je kan er niet van uitgaan, dat als het met een ander wél goed gaat, dat het met jou precies hetzelfde geval is. Voordat je iets doet, is het meestal wel verstandig om enige kennis op te doen. Je met het een beetje leren, via tutorials etc. je kan toch ook niet ineens fietsen? Dat moet je toch ook leren? Computeronderdelen blijven moeilijk :wink: Ze doen eigenlijk nooit wat je vraagt. (althans, zo lijkt het). Daarom is dit forum er ook.
Link naar reactie
Klinkt allemaal leuk maar een core2duo kan toch echt wat meer hebben dan een penitum 4... Wat is het ergste dat er kan gebeuren bij een 20% overclock... In het ergste geval start je pc niet op. Het gaat pas mis als je zelf aan voltages gaat rommelen en beveilingscircuits uitsluit, iets wat je alleen kan opdoen in nu juist die tutorials waar jullie het over hebben. Kwestie van de temps monitoren en checken of het goed gaat. Het is heus geen hogere wiskunde dat overclocken. Als je het tot de limiet wilt pushen is het een trial en error verhaal maar voor een paar procent is dit niet aan de orde. De fsb kan best op 1400 mhz ipv 1333 om maar wat te noemen.
Link naar reactie
Ben ik weer :) . Ik heb in het Bios gekeken waar ik mijn snelheid op 333Mhz kan zetten en de CAS op 4. (immers = 400/5= 80 en 333/4= 83.25) dus sneller wordt het zoiezo. Maar helaas kan ik de speeds niet veranderen :l . Ik kan wel de timings veranderen, maar de snelheid van het geheugen staat op grijs en kan ik niet selecteren :S . Weet iemand hoe dit zit met een P45 chipset? ( F5 bios) Ik heb alles al op manuel gezet, maar het tabje waar de snelheid staat (400Mhz) kan ik niet komen. Weet iemand dit? Bedankt :) .
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...