Ga naar inhoud

Wat kun je doen tegen een stinkende wasmachine?


Ga naar oplossing Opgelost door Alex,

Aanbevolen berichten

Ja Alex, gewoon tot het aangegeven niveau vullen en voorzichtig de la sluiten zodat niet vroegtijdig de hevelwerking van de bak in werking wordt gezet.

 

Nee, dat ruik je beslist niet, want schoonmaakzijn heeft ook het voordeel dat het vieze luchten neutraliseert.

Probeer het maar een keer. De was is gewoon fris en zacht

Af en toe heeft de Aldi ook schoonmaakzijn met lavendelgeur.

En je zou zelf ook etherische olie toe kunnen voegen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi iedereen,

Alvast hartelijk dank voor de vele reacties. Ik zit helaas nog steeds met hetzelfde probleem. 

 

Heb de afvoerslang verlegd zoals Lampje me had verteld, maar het eerste water (als de machine een paar dagen niet heeft gedraaid) ruikt nog steeds naar rotte eieren. Ik heb de afvoerslang ook een keertje gewoon in de wasbak gelegd tijdens een wasje, maar dat hielp ook niet.

 

Ik heb ontdekt dat het water dat in het voorspoelbakje loopt altijd bij de eerste was ruikt. 

 

Ik heb de bovenplaat van de wasmachine gehaald om te zien hoe het water loopt (zie foto) en denk dus dat het stinkende water via de rode pijl loopt. Dus ik denk nog steeds dat het niet echt iets met de afvoer te maken heeft, maar eerder met de aanvoer. Al begrijp ik niet hoe dit kan aangezien het gewoon normaal kraantjeswater is.

 

De machine zelf wordt regelmatig gereinigd en ik gebruik altijd voldoende azijn tijdens de was (ipv wasverzachter).

 

Alvast bedankt.

 

AVB

-iNq69KYQiW0FprHux3B8Q.jpg

aangepast door AVB2828
Link naar reactie

Ik heb in het begin van het draadje al een link gegeven hoe de machine te ontdoen van wasluis een snelgroeiende bacterie die gek is op (vloeibaar)wasmiddel en vocht.

Grondige reiniging stinkende wasluis

Nu je alle andere zaken die verdacht waren hebt opgeheven dan wel gecontroleerd blijft bij mij nog steeds met stip staan de vervuiling van de kuip en al zijn hoeken en gaten.

Speciaal omdat je stelt dat de lucht uit de zeepbak komt als het water de zeepbak instroomt.

Vergeet even een ding niet de kuip is dicht de deur zit dicht en de afvoer zit gevangen achter een waterslot.

De trommel is vol van de uitwerpselen van de bacterie en die stinkt en heeft de hele week staan meuren. En nu ga je de trommel vullen met water wat de lucht in de trommel verdringt. En waar kan die er uit? Alleen langs de zeepbak.

Dus kijk maar naar de link van de grote schoonmaakbeurt, voer die uit en dan zal je verlost zijn van de stinkende lucht.

Daarna geen vloeibaar wasmiddel meer gebruiken en ook geen wasverzachter en van tijd tot tijd eens een keer een kookwas draaien op de hoogste temperatuur.

En bij stilstand de balg in de deuropening uitdrogen en de deur open laten staan zodat de kuip ook inwendig drogen kan tijdens de stilstand.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Beste Lampje,

Wederom enorm bedankt voor snelle respons.

Na het wassen zet ik het deurtje meteen open (en laat het openstaan). Ook het wasbakje laat ik openstaan. Heb het wasbakje al grondig schoongemaakt en ik gebruik nooit vloeibaar wasmiddel en geen wasverzachter (gebruikt azijn in de plaats). Minstens eenmaal per maand doe ik een wasje op 90 graden of draai ik een reinigingscyclus. 

 

Jouw uitleg klinkt idd wel erg logisch, dus ga verder op zoek!

 

Bedankt

 

AVB

Link naar reactie

Kijk de film van Paul maar eens goed en volg zijn werkwijze. Dan heb je weer een nieuwe machine.

Als laatste doet Paul ook nog een kookwasje met oude lappen, waarbij hij het waterniveau kunstmatig verhoogt met een gieter en 3 vaatwastabletten aan de trommel toevoegt. Wat kwam daar een blubber uit. En blubber is de oorzaak van stank.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hier ben ik weer.

De machine is (was het al) schoon. De wasmachine zelf ruikt echt niet. De rubber band is schoon, de afvoer is schoon.

Ik heb een paar testjes gedaan waarbij ik zelf water in het waspoederbakje giet (met een gesloten deur) en dan is er geen geur. Ook een keertje de bovenplaat er nog een keertje afgehaald en kokend water in het zwarte slangetje (zie foto bij een van mijn vorige posts) gegoten en ook geen slechte geur. 

Hierna wederom mijn machine aangezet. En huppa daar is de eiergeur weer. Het moet dus echt van het water in de slang (die op de aanvoer is aangesloten) komen. Dit is echter schoon water, want heb ook reeds het water uit de kraan gelaten en dit is gewoon schoon leidingwater. 

Helaas is het niet echt een handige demonteerbare wasmachine en kan ik mijn aanvoerslang er niet afhalen (zonder wss iets stuk te maken). Alleen vind ik het enorm raar dat schoon water dat in de slang blijft zitten gaat stinken..

 

Bedankt

Link naar reactie

Beste Lampje,

Ik heb de afvoerbuis verlegd (een paar keer), de machine wordt vaak op 90 graden gedraaid. Ook draai ik af en toe de schoonmaakmodus met een afwasblokje.

Wanneer ik de machine gebruik wordt er altijd azijn toegevoegd ipv wasverzachter. 

Na de machine gebruikt te hebben, maak ik hem volledig droog en laat de deur en het waspoederbakje openstaan. De machine is nu 2 jaar oud, maar hij heeft het al best lang. Ik geloof dus echt niet dat het een vuile wasmachine kan zijn, aangezien ik houd van propere apparaten. 

De reden waarom ik denk dat het de machine niet kan zijn, is dat ik het water, dat in het voorspoelbakje wordt gegoten (na een week stil te hebben gestaan), apart heb opgevangen en dat dat specifiek water enorm ruikt. Daarna is het gewoon normaal geurend water en als ik dezelfde dag nog wasjes draai, werkt alles prima en is er geen geurhinder. 

 

Bedankt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...