Ga naar inhoud

Wat kun je doen tegen een stinkende wasmachine?


Ga naar oplossing Opgelost door Alex,

Aanbevolen berichten


iStock-516654225.thumb.jpg.b08db31737644f7b4afc1096887c277f.jpgEen muffe geur uit je wasmachine of een rioollucht in huis. Helaas zorgt je wasmachine weleens voor nare geurtjes. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Vetluis is een veelvoorkomende oorzaak. Ook kan een verstopte filter voor een vieze lucht zorgen. Wat doe je ertegen? En hoe kun je het voorkomen?

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Oplossing

Vetluis

Ruikt je wasmachine muf of zuur, dan heb je waarschijnlijk last van wasluis. Dit wordt ook wel vetluis genoemd. Je kunt het herkennen aan zwarte aanslag op het rubber manchet van de deur. Soms zit er zelfs aanslag op je wasgoed. Vetluis is een bacterie die zich nestelt in wasmiddelresten. De bacterie ontstaat als je teveel of alleen maar vloeibaar wasmiddel gebruikt. Ook wanneer je veel wast op lage temperaturen, kun je last krijgen van vetluis.

Verstopte filter

Is je filter verstopt? Ook dan kan er en muffe geur ontstaan. Daarnaast kan een verstopt filter ook voor lekkage zorgen. Oud waswater wordt niet goed afgevoerd bij een verstopt filter; dit blijft achter en kan gaan stinken. Was je weleens modderige kleding of vergeet je spullen uit je zakken te halen, dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van een verstopt filter.

Stinkende afvoer

Last van rioollucht als je hebt gewassen? Dan komt dit door een afvoerprobleem. Tussen je wasmachine en de rioolbuis zit een smalle afvoerbuis waar de flexibele afvoerbuis van je wasmachine in zit. Het water wordt afgepompt door de wasmachine en daarmee wordt de lucht uit de afvoerbuis ook weggeduwd. Wanneer het sifon van de wastafel droog staat, wordt de rioollucht uit de rioolbuis door de sifon naar buiten geperst. Dat kan een akelig geurtje veroorzaken.

Hoe los je dit op? Simpel. Zet de kraan open zodat het sifon zich vult. Als dit niet helpt, werkt de ontluchting van de rioolbuis niet goed. Hoor je geborrel vanuit de wasbak tijdens het afpompen? dan wordt het lucht door het water van de sifon gedrukt. Dit kan opgelost worden door een ontluchter in het riool te plaatsen.

Op onze speciale wasmachine pagina, vindt je meer handige tips en informatie over wasmachines.

Heb jij nog handige tips om een stinkende wasmachine te voorkomen? Deel ze hieronder.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik heb hier een probleem met een stinkende wasmachine. Ik heb al vele fora bekeken en zie vaak eenzelfde probleem terugkomen. Namelijk dat het wasgoed stinkt NA de wascyclus. Ik zit echter met het probleem dat, als ik een paar wasjes draai op een dag, het EERSTE water dat de machine gebruikt enorm naar afvoer ruikt. Alle wasjes erna hebben hier geen last van. De machine is ook volledig schoon.

 

Het probleem moet dus komen volgens mij van het aangevoerde water. Dit is echter vreemd aangezien het gewoon om kraantjeswater gaat.

 

Iemand enig idee?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

 

Stinkende wasmachine

Paul van "How to repair" heeft een zeer uitgebreide video  gemaakt, hoe je schimmel, vuil en slechte geuren echt uit wasmachines kunt verwijderen.

https://youtu.be/HnS87Tw4amM?t=4

 

Als je deze video uitvoert, verlengt dat de levensduur van je wasmachine en bespaart je veel geld.

 

Gooi jouw wasmachine nog niet weg, omdat je denkt dat het niet de moeite waard is, kijk dan eerst naar de eerste twee minuten voordat naar de winkel rent om een nieuwe machine te kopen.

De apparatenindustrie is verantwoordelijk voor veel opwarming van de aarde, als gevolg van ingebouwde verouderingsverschijnselen.

Helaas is  dit is dit niet bij iedereen bekend, maar ze zijn wel ontworpen, om je vaker te verplichten je machines te laten vervangen, om de winstmaximalisatie op te schroeven.

Maar soms hebben we daaraan zelf ook schuld, zoals het verhaal over deze wasmachine, die weggegooid werd, omdat hij een beetje stonk, en er niet mooi meer uitzag.

Deze uitvoerige schoonmaakt beurt, is echt aan te raden en maakt je machine weer als nieuw.

 

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Op 15-10-2021 om 11:26, AVB2828 zei:

Ik heb hier een probleem met een stinkende wasmachine.

Ik zit echter met het probleem dat, als ik een paar wasjes draai op een dag, het EERSTE water dat de machine gebruikt enorm naar afvoer ruikt. Alle wasjes erna hebben hier geen last van.

Doordat je stelt dat het alleen het geval is bij de eerste was, denk ik niet aan wasluis.

Maar heb je last van een verkeerd geïnstalleerde afvoer.

Zit de afvoer ergens aangesloten op een verticale leiding, zodat het afvalwater van hoger gelegen punten via de slang in de machine kan lopen?

Of is er misschien een beginnende verstopping, dat de bovenliggende stromen de weg van de minste weerstand kiezen de wasmachine in?

Plaats eens een paar foto's, van hoe je afvoer loopt.

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Op 9-11-2021 om 17:46, Lampje zei:

Doordat je stelt dat het alleen het geval is bij de eerste was, denk ik niet aan wasluis.

Maar heb je last van een verkeerd geïnstalleerde afvoer.

Zit de afvoer ergens aangesloten op een verticale leiding, zodat het afvalwater van hoger gelegen punten via de slang in de machine kan lopen?

Of is er misschien een beginnende verstopping, dat de bovenliggende stromen de weg van de minste weerstand kiezen de wasmachine in?

Plaats eens een paar foto's, van hoe je afvoer loopt.

Beste,

bedankt voor je reactie. De afvoerbuis heb ik een keertje losgemaakt en die ziet er schoon uit en heeft geen slechte geur. Als ik de machine aanzet ruik ik dat het vieze water in het bakje waar het waspoeder inzit wordt gegoten. 
 

bijgevoegd ook fotosE242FDCE-B990-4310-AA6B-F7074D73963D.thumb.jpeg.9d63d45bcc4006ec1b79e966f216718c.jpeg67A70F06-E698-47F2-A51F-1C9C6B41917C.thumb.jpeg.07c8eeaade17106ce7e08852867580c3.jpeg7D805B07-A345-4CFB-ACC2-379C9FEAC169.thumb.jpeg.747c003393507b335c02c20b2d8993fb.jpeg

Link naar reactie

Ik zie het al, je hebt, door de veel te lange afvoerslang, een buffervat gecreëerd, waar altijd vuil water in blijft staan.

Niet zo raar, dat dat gaat stinken.

Dus zorg dat -of de slang wordt ingekort, -of zodanig wordt bevestigd, dat de slang nergens onder het niveau van de wandaansluiting komt En dusdanig afloopt, dat als de pomp afstaat, de leiding automatisch naar het riool helemaal leeg loopt.

En weet je zeker, dat er achter die wand wel een stankafsluiter zit?

Ik denk haast van niet, want die moet bereikbaar zijn.

En zorg ervoor, dat de slang eerst eens een nachtje in de biotex kan liggen weken, om de viezigheid, die er intussen inzit, weg te weken.

En ook een scheut chloor zal daarbij kunnen helpen, in de volgende nacht (niet tegelijkertijd)

Kijk eens in de specificatie van je gebruiksaanwijzing hoe hoog de opvoerhoogte van de pomp is, dan zou de de slang met een touwtje of een wandbeugel omhoog kunnen houden, als hij maar onder het max niveau blijft.

 

En trek die wandplaat er eens af misschien kun je zien hoe de leiding verder loopt, in een T-stuk naar beneden dan krijg je waarschijnlijk rioolwater vanuit hoger gelegen afvoeren in jouw slang. Dus in ieder geval moet de slang omhoog.

 

aangepast door Lampje

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
9 minuten geleden, Lampje zei:

Ik zie het al, je hebt, door de veel te lange afvoerslang, een buffervat gecreëerd, waar altijd vuil water in blijft staan.

Niet zo raar, dat dat gaat stinken.

Dus zorg dat -of de slang wordt ingekort, -of zodanig wordt bevestigd, dat de slang nergens onder het niveau van de wandaansluiting komt En dusdanig afloopt, dat als de pomp afstaat, de leiding automatisch naar het riool helemaal leeg loopt.

En weet je zeker, dat er achter die wand wel een stankafsluiter zit?

Ik denk haast van niet, want die moet bereikbaar zijn.

En zorg ervoor, dat de slang eerst eens een nachtje in de biotex kan liggen weken, om de viezigheid, die er intussen inzit, weg te weken.

En ook een scheut chloor zal daarbij kunnen helpen, in de volgende nacht (niet tegelijkertijd)

Kijk eens in de specificatie van je gebruiksaanwijzing hoe hoog de opvoerhoogte van de pomp is, dan zou de de slang met een touwtje of een wandbeugel omhoog kunnen houden, als hij maar onder het max niveau blijft.

 

En trek die wandplaat er eens af misschien kun je zien hoe de leiding verder loopt, in een T-stuk naar beneden dan krijg je waarschijnlijk rioolwater vanuit hoger gelegen afvoeren in jouw slang. Dus in ieder geval moet de slang omhoog.

 

Hey Lampje!

 

bedankt voor je snelle respons. Ik ga dat zeker een keertje doen. Wat ik er wel vreemd aan vind is dat de afvoerslang niet stink en er geen water in staat. Ook vreemd dat het enkel stink als ik de machine aanzet en het water dat stinkt het water is dat ie er in pompt..

 

bedankt! Ik ga aan de slag

Link naar reactie

Ik denk dat je machine ook last heeft van wasluis, die overal in de hoeken en gaten van de trommel woont. De kuip is een dicht geheel, wat alleen maar met een balg naar de zeepbak verbonden is. Dus als er water ingepompt wordt gaat er de vieze lucht die in de machine staat uit.

Het kan niet anders dan dat er water in de slang staat, die hangt onder het niveau van de afvoer en helaas water stroomt niet omhoog helaas.

Uitgebreide instructie voor reiniging machine van wasluis

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Quote

Ik denk dat je machine ook last heeft van wasluis, die overal in de hoeken en gaten van de trommel woont. De kuip is een dicht geheel, wat alleen maar met een balg naar de zeepbak verbonden is. Dus als er water ingepompt wordt gaat er de vieze lucht die in de machine staat uit.

Het kan niet anders dan dat er water in de slang staat, die hangt onder het niveau van de afvoer en helaas water stroomt niet omhoog helaas.

Uitgebreide instructie voor reiniging machine van wasluis

Thanks voor deze heldere info! Volgens mij moet ik de slang hier thuis ook iets anders bevestigen ?

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ik heb daar zo mijn twijfels over, als ik kijk wat vaatwastabletten doen met bijv. een aluminium spatdeksel.

Die ziet er, na een paar keer in de vaatwasser, helemaal niet meer uit. Het lijkt allemaal nogal agressief te reageren op aluminium .

En als ik aluminium hoor, dan denk ik aan het trommelkruis, waarmee de trommel op de as wordt vastgezet.

Die zijn tegenwoordig nog al eens van aluminium gemaakt, waardoor ook het gebruik van soda, om schoon te maken, afgeraden wordt.

Als dat kruis stuk is, dan is de machine meestal total loss.

626714973_Trommelkruisdefect.png.902c3f52130e5cba9a59922c7ccab16a.png

Want, omdat heel veel kuipen tegenwoordig gelast worden en het kruis alleen niet meer vervangen kan worden, zijn dit zeer dure reparaties.

Want de volledige kuip, trommel, kruis, as, lagers en afdichtingen zullen in zijn totaal vervangen moeten worden.

Gooi de wasverzachter de deur uit, vul het spoelmiddelbakje met azijn, al dan niet met een (lavendel) geurtje.

De geurtjes verdwijnen, de was wordt zachter, kalk verdwijnt, je afvoer blijft schoner, je wasdroger wordt blij en functioneert beter.

En het scheelt nogal wat in de kosten, want schoonmaak azijn is zowat gratis.

En als je dan toch last hebt van schoonmaakdriften, gebruik dan de speciaal daarvoor gemaakte wasmachinereiniger en gebruik ook geen vloeibare zeep meer.

Maar een enkele keer een kookwas met witgoed doet ook wonderen.

Waarna je de deur open laat, het manchet even afdroogt en de machine zelf de kans geeft om te drogen.

 

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...