Ga naar inhoud

Bosch Classixx5 kapot?


Aanbevolen berichten

Ik start mijn wasmachine maar hij geeft indicatielampjes dat ofwel m\'n watertoevoer niet klopt, of m\'n afvoer. Bij deze heb ik alles nagekeken, er zit genoeg druk op m\'n kraan, pomp is leeg & proper. Ik start dus een programma, hij neemt maar weinig water, en vanaf de moment hij eigenlijk z\'n programma moet starten geeft die een fout. Kan iemand mij helpen met wat ik kan doen om dit op te lossen? Centrifugeren werkt, spoelen werkt, afpompen werkt, voorwas werkt (met leeg machine, zonder was), maar geen hoofdprogramma. Dank u.
Link naar reactie
Water toevoer is: \"Startklaar-Wassen\" + \"Centrifugeren-Klaar\" Water afvoer is: \"Spoelen\" + \"Centrifugeren-Klaar\" Welke van de meldingen heb je precies? Als de machine er mee stopt, gooi er dan terwijl hij nog aan staat via de zeepbak een paar gieters water in totdat het water een cm of 5 in de deur zichtbaar is. Gaat hij dan alsnog verder?
Link naar reactie
Water toevoer is: \"Startklaar-Wassen\" + \"Centrifugeren-Klaar\" Dit is de foutmelding die ik nu krijg de laatste keer ik hem op zette. Maar voor afvoer geeft hij ook afwisselend een fout. Dus de ene keer zegt hij startklaar & centrif. Andere keer zegt hij afvoer. Ik heb al extra water toegevoegd via de zeepbak. En DAN doet hij wel z\'n programma. Maar hij neemt niet zelf water. Als ik een normaal programma start neemt hij maar minimaal water en gaat hij met een zoemend geluid door naar de foutmelding. Als ik water bijvoeg via de zeepbak, gaat hij wel verder. Ik heb al alle standen geprobeerd om te wassen, met of zonder voorwas. Ongeacht voorwas, ja of nee. Maar hij neemt steeds water in zeepbak 1 (rechts). Vroeger nam hij water langs links. Kan het eventueel een relais vanachter op de watertoevoer zijn die faalt ofzo?
Link naar reactie
er zijn geen losse draden die ik zo maar kan verwisselen, zonder knippen. het gaat om drie draden die samen komen in het ventiel doormiddel van een stekkertje, dus knippen in de orginele voedingsdraden doe ik liever niet. Bij voegend zoals ik al zei hij maakt zen programma volledig af als ik handmatig water toevoeg dus spoelen werkt ook tijdens het was programma. ook als ik het programma spoelen gebruik werkt dit ook. Ik was namelijk al gaan kijken naar het inlaat ventieltje: Magneetventiel - Artikelnummer : 428210 voor de prijs van 36 euro op de Bosch site. is er misschien iemand die weet waar ik hem eventueel goekoper kan krijgen?
Link naar reactie
Komt het water met kracht in de zeepbak? Anders heb je mogelijk troep/kalk in het zeefje in het inlaat ventiel (tussen slang en ventiel)of tussen kraan en slang. Door het wisselen van de slangetjs weet je dat de zeepbak niet verstopt zit. Best kans dat de klep in het ventiel blijft hangen. Geef hem eens een tik tijdens het water nemen. Als je hem bij vult en hij gaat dan alsnog spontaan lopen dan is de nivo regelaar goed. Deze ziet dan het juiste hoge nivo en dus mag hij beginnen. Als het goed is zal hij dan ook warm worden. Zo ja dan is zeer waarschijnlijk de spoel van het ventiel defect. Spoelen wisselen wil niet zo te zien.
Link naar reactie
Ik zou helemaal niet weten waar het gezoem vandaan komt. Ik heb tevens ontdekt dat er iets mis is aan de print aan de kant waar de connectie voor het inlaat ventiel zit er is een diode of het het beest ook al noemt gebarsten. Ik wilde vandaag nog proberen rechtstreeks stroom te zetten op het inlaat ventiel maar ik denk dat door de nieuwe bevinding dit helemaal niet meer nodig is aangezien dat het probleem wel bij de print zal liggen. Ik zou langs de ene kant nog wel eens kunnen proberen door het inlaatventiel rechstreeks stroom te geven dan ben ik zeker. weet er iemand of ik er gewoon 240V op kan zetten want dit heb ik nog nergens kunnen terug vinden.
Link naar reactie
Bedoel je met \"print\" het grote elektronica module van de machine? Zo ja dan is dit geen diode maar een triac. Als deze gebarsten is dan kun je hier een nieuwe in zetten, type weet ik niet maar staat er op. Indien onleesbaar geworden dan het nummer aflezen op de triac van de andere spoel. De triac gaat niet spontaan stuk, meet de spoel ook even door. Moet tussen de 2 en 4 KOhm zijn. Zie http://elektrotanya.com/siemens_siwamat_wxb1060nl.doc/download.html voor een voorbeeld manual. ( Site is traag, even wachten en dan rechts onder \"Get Manual\"
Link naar reactie
Met de print bedoelde ik de sturings module van het wasmachiene waar de draaiknop en toetsen opzitten. ik ga proberen morgen de spoelen even door te meten en de electronica er nog eens uithalen. Voorlopig heb ik deze terug in elkaar gezet want ik zit met twee kinderen dus kan het me niet permitteren om niet te kunnen wassen dus voorlopig heb ik achteraan een extra slang aangesloten zodat ik de machiene bij start handmatig kan vullen.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...