Ga naar inhoud

[Koeler] ATI Radeon 9700 Modden


Aanbevolen berichten

Ik wil een andere koeler op mijn Club3d Ati radeon 9700 gaan plaatsen, maar voor dat ik daar aan wil beginnen wil ik ff wat dingetjes weten. Ik heb hier een AMD 1200 Socket A koeler liggen. Het is maar een klein coolermaster koelertje die eigenlijk niet helemaal voldeed op die 1200 (daar zit nu nl een nieuwe grotere koeler op). De cpu temp was van 60+ vandaar. 1. Het koelblokje is (lxbxh) 6x6x4 cm (ter vergelijking: standaard intel P4 koeler 8x7x3.5). De standaard Ati koeler is wel wat breder (maar veel minder hoog), maar is een soort plastick dingetje dus neem ik aan dat dit alliminium blokje wel een stukje beter zal werken, toch? De AMD TB 1200 wordt toch wel warmer dan die radeon 9700 (met andere woorden, dit koelt toch wel beter dan dat standaard dingetje)!? 2. Er zitten natuurlijk geen bevestigingsplekken op de videokaart voor het blokje, maar er zijn toch van die geleidende + lijmende koelpasta's waardoor dit blokje blijft zitten, werkt dit voldoende zodat ie niet straks los in mijn kast ligt?! En hoe heet das spul precies? 3. Het kleine kabletje van de videokaart fan (huidige situatie) zit op zo'n klein aansluitinkje op de kaart zelf, straks met de coolermaster cpu fan zal hij dus op de plek van een casefan aangesloten moeten worden (of op mijn fancontroller), is het dan geen probleem dat de aansluiting op de kaart niet gebruikt wordt. Of krijg ik dan meldingen dat de GPU-fan niet aangesloten is?! Alvast bedankt voor het meedenken :wink: PS: moeilijke keus.. toch maar in overklokken/koeling //Edit// Het blokje weegt zonder fan +/- 150 gram, niet veel dus
Link naar reactie
  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
1. Aluminium koelt idd beter als plastic. Deze koeler zal jouw kaart beslist beter koelen. Ik weet alleen niet hoeveel Watt de core van de videokaart afgeeft, maar dit zal minder als die van een 1200. 2. Artic Thermal Adheze oid 3. Kan gewoon je fan op je fan-controller zetten. Er zit geen fan-beveiliging in die kaart. Het gevaar blijft dat de koeler eraf valt, omdat de kaart ondersteboven hangt. Als dit het geval is, zul je toch de schroefgaten in de kaarten moeten gebruiken. Hoe je dat gaat oplossen is weer een ander probleem. Veel Succes :wink:
Link naar reactie
Je kan gewoon in die heatsink boren, als je een beetje handig bent maak je er tapeinden in, en maak je die koeler met schroeven vast. Btw Turbulence, volgens mij is de R9700 koeler al van alu, platic koelers heb ik nog nooit op moderne videokaarten gezien. Mijn R9700 koeler is wel alu ieg.
Link naar reactie
Ik denk dat ik ga proberen met een tirap-je (zou niet weten hoe je het schrijft) én Adheze. Dan moet het wel goed genoeg vastzitten, hoop ik :oops: Of zijn er nog betere tips.. ik ben niet echt handig met de boor enzo dus aan doe-het-zelf koelers, dan maak ik meer kapot dan ik goed doe denk ik :(
Link naar reactie
[quote:46c0eace31="diniz"]//Offtopic Beetje in de war BA; turbulence! :lol:[/quote:46c0eace31] LOL, idd. Sorry 2Fast :) Tappen hoeft niet persee, Alu is niet zo hard. Je kan dus ook die 55 mm diagonaal uitmeten, boren, en dan met kleine scroeven er in draaien, Dat zou volgens mij moeten werken. Zo zitten veel fans ook vast. Zorg alleen dat je je schroeven zo kiest dat ze niet in je kaart snijden, en isoleer je schroeven door kunststof studs. (net zoals bij grotere koelers voor mobo's)
Link naar reactie
Ja ik hoop echt tot een oplossing met zo min mogelijk boren (eigenlijk liever helemaal niet) te komen en hoop dit koelertje te kunnen gebruiken ligt hier toch maar nix te doen.. :lol: Met Atheze en een tirapje moet ie volgens mij strak genoeg zitten, ik neem de gok denk ik maar. Morgen ff Atheze kopen en dan laat ik het wel weten. :)
Link naar reactie
Hmm, dat is dan toch niet zo'n goed idee hè, blijkt het straks dat ie er niet lekker op zit en dan kan ik de kaart weggooien omdat de koeler niet goed maar wél vast zit. Fragtape?! Wat is dat en waar koop ik dat? Ook bij de pc-boer? Kijk als ik die tirap door die gaatjes in de PCB doe en hem dóór het midden van de Heatsink (zit een spleet waar de bevestiging voor de Soket A vroeger tussen zat) doe en onder de kaart langs en dan flink stevig aantrek dan zit ie ook wel goed, als ik koelpasta gebruik, dat kleeft ook wel.. Ieg geen Adhesive dus. Misschien een tirap + beetje Fragtape + koelpasta (duhh), will that do? (ik versleep mijn pc overigens nooit dus het hoeft geen Lan-party stevigheid te zijn). Welke koelpasta kan ik het beste nemen?
Link naar reactie
Ik snap niet waarom je geen Zalman ZM80A-HP erop zet. en dan een beste case fan aan 1 of 2 kanten van de kaart. of er een op bevestigen. die is veel makelijker vast te maken en je kan dan gewoon Artic Silver III er onder doen. heb ik ook. plus dat je een radeon 9700 met zalman cooler makkelijker weer doorverkoopt dan een of ander zelf gebouwen koellichaam.
Link naar reactie
Omdat ik voor die Zalman ZM80A-HP weer extra geld neer moet tellen (en dat zijn die 20 MHz'en me niet waard, misschien werkt dit ook niet, maar dit wil ik voor de gein wel ff proberen. Als ik 15 minuten op 391 speel krijg ik stippetjes af en toe, lijkt me koeling dus ==> omdat ik hier nog een AMD blokje heb liggen wilde ik die ff plaatsen om te kijken of dat beter werkte (ik denk dat dit zelfs beter gaat koelen dan die Zalman ZM80A-HP (bovendien zit mijn blowhole heel dicht bij de kaart en heb ik dus al flink wat verkoeling, de kaart zelf wordt niet echt warm (zoals bij BA). Dus het is alleen de core die kan ik (denk ik) op deze manier goed koelen. Ik snap er btw geen moer van, almere jonge stad veel jongeren en weinig bejaarden (165.000 inw), maar een lekkere pc-zaak als mycom, paradigit, of wat dan ook zit er niet, alleen van die kleine internet winkeltjes die ik nog nooit gezien heb. :evil: Helemaal op internet zijn ze niet te vinden. :( Ik snap je argument heel goed RD, maar ik wil buiten koelpasta geen geld uit geven voor die 20 Mhz die je toch niet merkt, alleen voor de kick, de hobby wil ik dit ff proberen, ja rationeel denken is er niet meer bij :P //BA// Ik vind je wel een beetje een watje geworden hoor, beetje schommeltjes maken voor een zakje tikkels en die kinderen weer aftroggelen, ga lekker met je pc knutselen ofzo! :wink: :P
Link naar reactie
Nou die koeler gaat er dus voor geen meter op, ik heb maar een crystal orb gekocht! En wat blijkt.. stabiel op 405 Mhz :D (hoger nog niet getest) Daarnet liep 3dmark vast, maar dat was om een andere reden, nl dat de cpu fan UIT stond, met het plaatsen van de vga was het stekkertje losgegaan van de cpu.. tja [color=red:19c9d0a60b]87.5[/color:19c9d0a60b] graden gaf het bios aan :P en ik brandde mijn hand zowat aan de heatsink :lol: Heb zelfs geen foutjes op deze hoge snelheid, dat dingetje koelt echt goed! Mag ook wel voor € 19.50!! Zal binnenkort ff kijken of ik mijn records kan breken.. :P
Link naar reactie
Hm, toch wel interressant om er een andere koeler op te zetten dan. Alleen volgens mij is die Crystal Orb nou ook niet king of the hill qua koeling... Zou die Zalman werken met een 120 mm Delta HP fan? [img:f08307297c]http://smilies.networkessence.net/s/contrib/dvv/eplus2.gif[/img:f08307297c]
Link naar reactie
[quote:46d32a24fc="2FAST"]Nou die koeler gaat er dus voor geen meter op, ik heb maar een crystal orb gekocht! En wat blijkt.. stabiel op 405 Mhz :D (hoger nog niet getest) Daarnet liep 3dmark vast, maar dat was om een andere reden, nl dat de cpu fan UIT stond, met het plaatsen van de vga was het stekkertje losgegaan van de cpu.. tja [color=red:46d32a24fc]87.5[/color:46d32a24fc] graden gaf het bios aan :P en ik brandde mijn hand zowat aan de heatsink :lol: Heb zelfs geen foutjes op deze hoge snelheid, dat dingetje koelt echt goed! Mag ook wel voor € 19.50!![/quote:46d32a24fc] LOL.. voor iets meer had je een Zalman ZM80A-HP. ik dacht dat je geen geld wou uitgeven voor 20mhz.. ahum.. 14mhz meer? [quote:46d32a24fc] Zal binnenkort ff kijken of ik mijn records kan breken.. :P[/quote:46d32a24fc] Dat mag ook wel. ik heb beide records van je inmiddels al gebroken. tijd voor wat actie van jou kant :wink:
Link naar reactie
Haha RD, nou denk niet echt dat dat gaat lukken :( Jij hebt een beetje te hoge FSB, maja.. deze pc is op wat aanpassingen na natuurlijk al van september 2002 (toen P4 1.6 @ 2912 en ti4600). Jij hebt die nieuwe barton op een zeer degelijke snelheid :) Toch bijna 1000 echte Mhz'en minder, maar denk ik wel sneller dan mijn P4 denk ik zo.. ik zal binnenkort wel ff een keer proberen om nu helemaal het max uit mijn pc te trekken, maar jou scores haal ik niet denk ik :(
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...