Ga naar inhoud

HDD brak?


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, Ik heb een redelijk nieuw systeem, dat wil zeggen, er zit een XP2000+ op een Epox 8k5a2+ met 512 mb Samsung pc2700... Verder een Geforce 2 Ti met 64DDR... Nou heb ik laatste mn systeem weer eens geformat, omdat het gewoon errug langzaam is. Het geluid stottert regelmatig (onboard), het laden van programma's etc etc duurt gewoon lang vind ik. Maar na het formatteren is niet veel veranderd. Opstarten kost relatief veel tijd, maar ook gewoon Outlook starten ofzo. Onze "oude" computer is sneller in gebruik (terwijl het een 800mhz is met non-ddr geheugen etc). Nou dacht ik eens, laat ik eens mijn HDD testen (hiervoor Atto HDD Benchmark gebruikt) en daar kreeg ik de volgende scores van mijn Maxtor 12 GB schijf: Write: gemiddeld 3.5 mb/s Read: gemiddeld pakweg 3 mb/s Volgens mij is dit ERRUG laag? Kan het dus kloppen dat het hele systeem hier zo onder lijdt? Of is er iets mis met instellingen? Is de HDD kapot? Kan iemand mij iets meer vertellen? Alvast bedankt :)
Link naar reactie
De harde schijf is aangesloten met een 80ribbon idekabel (goed aangesloten). Ik heb 2 harde schijven, 1e is degeen waar ik het over heb (Maxtor 91360U4 = 13,6GB) (2e is een WDC AC34300L = 4GB Western Digital) De schijven zitten allebei op die kabel, met maxtor ingesteld als master op einde van kabel en WD als slave op tussenaansluiting kabel... Bij apparaatbeheer staan geen uitroeptekens (ben trouwens geen digibeet ofzo :p) Ik heb de VIA 4 in 1 drivers geinstalleerd, ik heb ook de latency patch geinstalleerd dus daar zal het niet aan liggen. De schijven zijn wel allebei al gewoon een paar jaartjes oud (5400rpm ook geloof ik)...
Link naar reactie
PIO & UDMA zijn standaarden voor dataoverdracht tussen HDD en IDE-controller. PIO is een stuk langzamer als UMDA. Win98: start>configuratie scherm>systeem>apparaat beheer>harde schijf>instellingen>DMA aanvinken Je moet in apparaat beheer maar zoeken naar je hardeschijf. Hoe het tabbladen daarna heten, weet ik niet meer precies (ik gebruik geen Win98 meer). WinXP: start>configuratie scherm>systeem>hardware>apparaat beheer>ide ata/atapi controllers>primary ide channel>instellingen>udma modus
Link naar reactie
[quote:958b30343d="The Avenger"]PIO & UDMA zijn standaarden voor dataoverdracht tussen HDD en IDE-controller. PIO is een stuk langzamer als UMDA. Win98: start>configuratie scherm>systeem>apparaat beheer>harde schijf>instellingen>DMA aanvinken Je moet in apparaat beheer maar zoeken naar je hardeschijf. Hoe het tabbladen daarna heten, weet ik niet meer precies (ik gebruik geen Win98 meer). WinXP: start>configuratie scherm>systeem>hardware>apparaat beheer>ide ata/atapi controllers>primary ide channel>instellingen>udma modus[/quote:958b30343d] Zo ziet het er bij mij uit... [img:958b30343d]http://www.chello.nl/~r.nijhuis/dma.JPG[/img:958b30343d]
Link naar reactie
Staat dus goed ingesteld, alleen hij pakt hem niet :( Stel je HD jumpers eens anders in: Keuze1: 12GB: Ma 4GB: Sl Keuze2: 12GB: CS 4GB: CS Keuze3: IDE 1: 12GB CS IDE 2: 4GB MA en CD-rom (ik neem aan dat je die hebt) SL Ik had hetzelfde probleem en keuze3 was bij mij de oplossing. Probeer het uit, misschien heb je er wat aan.
Link naar reactie
[quote:01ee207368="BA"]Die master moet dus op UDMA staan. Is het wel een ATA33/66 schijf? Staan je biossettings ook goed? (Dus UDMA enabled in bios)[/quote:01ee207368] Het is een ATA33/66 schijf ja, en het bios staat ook helemaal goed ingesteld. Daar ligt het dus niet aan. Ik ga voor de zekerheid nog wel even kijken straks...
Link naar reactie
Keuze 3 nog even niet geprobeerd omdat de hardware dan helemaal verplaatst moet worden (mn IDE kabel haalt het niet van CDROM naar HDD2). Maar keuze 2 nog wel geprobeerd, de HD's staan nu allebei jumper ingesteld op Cable Select. Heeft alleen niks geholpen. In windows blijft ie gewoon aangeven PIO modus (zie screenshot). Verder heb ik op Maxtor.com opgezocht. Het is de Maxtor 91360U4, UDMA66 en moet aankunnen 66MB/s Oftewel, mijn harde schijf is echt klote! Owja, heb mijn award bios nagekeken, en kom niks vreemds tegen. Meeste staat gewoon op AUTO. Ook de udma instellingen enzo [edit] Als ik de 2e HD gewoon eraf haal, zodat dus op IDE primair alleen de maxtor zit (CS-->master) dan maakt dat ook geen verschil. Dit lijkt sterk op die keuze 3 alleen dan dus tijdelijk géén 2e HD) [/edit]
Link naar reactie
Ik neem aan dat je de connectors goed hebt aangesloten. Blauw>ide controller Grijs>Ma Zwart>Sl Heb mijn instellingen ff gecontroleerd. Ik had dit probleem dus ook een tijdje terug. Ik gebruik deze instellingen: IDE1: 12GB>sl op de zwarte connector (in mijn geval Seagate 40GB) IDE2: 4GB en Cd-rom
Link naar reactie
Heb de oplossing gevonden! www.viaarena.com was de oplossing, namelijk de Bus Master drivers (soort tooltje wat forceert!) Hiermee kun je de Ultra UDMA instellen... NB. Als de harde schijf een aantal keer fouten maakt schijnt ie uit zichzelf op PIO te gaan... uit veiligheid ofzo, dan teruzetten is vrij moeilijk kennelijk... Maar met die drivers lukt het dus... Heb nu een read en write van gemiddeld 18 mb/s ofzo Groeten, Arthur edit: [img:ab9c9eebeb]http://www.chello.nl/~r.nijhuis/atto.JPG[/img:ab9c9eebeb]
Link naar reactie
hmm, nou moet ik toegeven dat windows XP er wel vaker naast zit... mn MS makker zegt namelijk dat er een Maxtor 40 GB SCSI drive inzit... wou namelijk ook ff kijken hoe het bij mij stond, en toen zag ik dat dus.. vreemde is, kan allerlei SCSI eigenschappen aanvinken; ''Tagged queuing'' en synchrone overdrachten inschakelen'' verder heeft ie ook een SCSI controller aangemaakt :-? vreemde jongens daar bij MS dan, want het is toch echt gewoon een normale Maxtor... zou het kwaad kunnen eens te rommelen met die SCSI instellingen, of loop ik dan de kans op data corruptie en evt een verrotte Windows install?
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...