Ga naar inhoud

wasdroger gaat niet meer aan


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Mijn wasdroger Aeg Lavatherm, Model T86585IH productcode 916 096 710 00 gaat niet meer aan dus geen foutcode of iets wat aangeeft wat stuk kan zijn. Omdat de machine 13 jaar oud is vraag ik mij af of het nog wel rendabel is om de machine te maken (nieuwe printplaat kost 200 mocht dat stuk zijn) maar knutsel graag met dit soort apparaten. Onlangs nog het scharnier vervangen en snaar die over de trommel ligt en wil toch proberen om het zelf te maken. Een nieuwe kopen kan altijd nog. In eerste instantie dacht ik dat het knopje niet meer goed werkte. Vandaag de machine opengemaakt en het frontje zat vol met stof dus alles goed schoongemaakt en ik hoor weer een duidelijk klik bij het indrukken. Helaas is de droger nog steeds dood. Heeft iemand een idee hoe verder te zoeken?

Link naar reactie
  • Oplossing

Als je van knutselen houdt dan is er nog wel hoop.

Waarschijnlijk de standaard fout dat de voedingomzetter van de printkaart van het bedieningspaneel er uit ligt.

Dat is met een beetje handigheid heel goed te repareren.

En de benodigde onderdelen kosten haast niets.

Kijk voor de onderdelen maar eens op de banner hiernaast van Maak mijn Witgoed. Dan denk ik dat je voor minder als een tientje klaar bent.

Maar net zoals Tukkertje ook al zegt, maak een wat foto's van de printkaart met veel licht en dan speciaal een klein chipje met 7 pootjes.

En kijk ook eens naar een opvallend grote dikke weerstand. Die twee zijn waarschijnlijk de daders.

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

20240906_115024.thumb.jpg.330499e094dbe2c5c6870eb13705a5cf.jpg

17 uren geleden, champignon zei:

Mijn wasdroger Aeg Lavatherm, Model T86585IH productcode 916 096 710 00 gaat niet meer aan dus geen foutcode of iets wat aangeeft wat stuk kan zijn. Omdat de machine 13 jaar oud is vraag ik mij af of het nog wel rendabel is om de machine te maken (nieuwe printplaat kost 200 mocht dat stuk zijn) maar knutsel graag met dit soort apparaten. Onlangs nog het scharnier vervangen en snaar die over de trommel ligt en wil toch proberen om het zelf te maken. Een nieuwe kopen kan altijd nog. In eerste instantie dacht ik dat het knopje niet meer goed werkte. Vandaag de machine opengemaakt en het frontje zat vol met stof dus alles goed schoongemaakt en ik hoor weer een duidelijk klik bij het indrukken. Helaas is de droger nog steeds dood. Heeft iemand een idee hoe verder te zoeken?

 

Link naar reactie

Als er geen electronicavoeding is dan valt er weinig signaal te meten.

Kijk eens hoe de bekabeling loopt vanaf het aansluit snoer en ingangsfillter op de achterzijde.

Naar welke print gaat deze 230 v voeding het eerst?

Gaat hij naar het bedieningspaneel, naar de module rechts boven of naar de voedingprint van de motor sturing (waarschijnlijk compressor)

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Met een ohm meter kan ik checken of het signaal doorloopt zonder spanning. In beide standen van de schakelaar is er geen verbinding tussen de punten invoer en uitvoer dus mijn conclusie is dat het stekkertje onderaan de foto defect is. Of zie ik dit verkeerd?

Ik ga vd week even kijken naar de printkaart aan de rechterkant vd machine. Daar zitten nogal wat stekkertjes die ik eerst moet verwijderen

Link naar reactie

Als ik de foto goed interpreteer.

Dan zie ik een ingangsfilter die zijn afgaande voeding met een stekker op de printkaart zet.

Dit zou je ohms door kunnen meten tussen randaarde stekker van aansluitkabel en stekker printkaart.

Ik denk dat de printkaart ook wel aan te sluiten is met twee losse geïsoleerde faston stekkertjes en zo tijdelijk de printkaart te voeden met een losse voeding.

En ja die ingangsfilters gaan ook wel eens stuk.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dit is de printkaart aan de rechterbovenzijde?

Dit is een standaard fout  de LNK chip en de beveiligingsweerstand zijn beiden defect

op de chip is een beschadiging te zien bij de 11 van 1105

En de draadgewonden weerstand is gewoon geploft. Vervang deze door een 100 ohm exemplaar.

De onderdelen zijn te bestellen bij Maak mijn witgoed zie de banner.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dit is idd de printplaat uit de machine bovenkant rechts. Je hebt gelijk dat die LNK een kleine beschading heeft. (Had ik zelf nog niet gezien) dat de weerstand gebarsten is wel. Ik vrees dat het mij niet gaat lukken om deze elementen te vervangen daar het wel erg dicht op elkaar zit en ik lees net dat je met een gewone soldeerbout de klus niet kan doen. Ik ga even zoeken in mijn omgeving of ik iemand kan vinden met geschikt gereedschap. Wellicht dat ik de printplaat ergens heen kan brengen maar dat moet ik uitzoeken.

In ieder geval bedankt voor het advies.

Link naar reactie

Als ik het zou moeten repareren, dan haal ik ook de blauwe condensator er even uit en zou hem even doormeten of hij nog aan zijn capaciteit voldoet. 

Dan heb je ruimte om te werken.

Ik heb op het forum van het Repaircafe de vraag uitgezet of er een Repaircafe in jouw woonplaats is die dit klusje voor je kan klaren.

Moet je alleen zelf voor de onderdelen zorgen  Maak mijn witgoed zelf! Ik maak mijn witgoed zelf (homepage)

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...