Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

ik heb exact hetzelfde probleem als Petra-4 van 15 maart 2020 maar dit topic is inmiddels gesloten.

Mijn was blijft schuimen bij laatste spoelbeurt.

Heb een nieuwe AEG (2 maanden) maar mijn vorige AEG deed het ook. Ik was met Robijn klein&krachtig en doseer inmiddels al de helft van wat aanbevolen wordt …soms nog minder. 
Dit blijven schuimen gebeurt voornamelijk als de was bestaat uit handdoeken (60 graden) of handdoeken i.c.m. schoonmaakdoekjes (95 graden).

Inmiddels was ik de schoonmaakdoekjes apart en spoel ze eerst nog voor met alleen water.

Daarna zet ik ze aan op 95 met een heel klein beetje wasmiddel.

Dus dacht probleem opgelost met de handdoeken-was omdat daar nu enkel en alleen handdoeken inzitten…kan die op 60…en doseer met ongeveer 20 tot 25 ml….maarrrr…het schuim blijft in de laatste spoelbeurt.

Vervolgens nog een keer spoelen maar ook dan blijf ik schuim zien.

Reinig elke maand mijn machine en heb een machine van 9 kilo vulcapaciteit.

Ik stop er qua gewicht echt geen 9 kilo in maar zo staat het wel achterop de flessen van de wasmiddelen….5 kg machine zoveel ml….8 kg machine zoveel. Dus in mijn geval met een 9 kg machine mag ik 52 ml doseren en ik doe er maar 20 tot 25 ml in.

We hebben wel een waterontharder maar zo’n goedkoop ding, die volgens mij geen steek doet, afgaande op de kalkvlekken die ik op de douchekraan zie, als ik die vergeet droog te maken.

Met vriendelijke groet,

Hylke

 

 

Link naar reactie

Ik zou er toch maar vanuit gaan dat de waterontharder het wel doet (al denk je ook van niet)

Er worden cijfers genoemd van 50-75% reductie van wasmiddel om schuimvorming te voorkomen.

Ook kun je nog lang last hebben van te veel aan wasmiddel, dat zich in de hoeken en gaten van de wasmachine verzameld heeft.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dank voor je reactie!

Ik ga de waterontharder ontkoppelen...kijken wat er dan gebeurt.

Dat er een teveel aan wasmiddel nog in mijn machine zit kan ik met niet voorstellen.

Ik reduceer al 50% en daarbij komt de wasmachine is net nieuw.

Link naar reactie

Ervaringen wijzen toch wat anders uit.

Maar blijf toch maar zoeken in deze richting.

Want een andere oorzaak kan ik me niet voorstellen.

Zie ook dit draadje, het kan hardnekkig zijn, en zelfs uit het wasgoed komen, als dat niet goed gespoeld is geweest. 

Waarschijnlijk als gevolg van de doorlopende behoefte om energiezuiniger te kunnen wassen gaan de ontwerpen daar niet altijd goed mee om.

Wasgoed blijft maar schuimen bij spoelen en stinken
 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
6 minuten geleden, Lampje zei:

Ervaringen wijzen toch wat anders uit.

Maar blijf toch maar zoeken in deze richting.

Ook als de machine net nieuw is, ik de helft reduceer en hem 4 dagen geleden net gereinigd heb?

 

Link naar reactie
52 minuten geleden, Lampje zei:

Hoe heb je dat reinigen gedaan?

Wel op de stand kookwas hoop ik?

Lege trommel, 95 graden + vaatwasblokje. Vorige maand ook maar met dat verschil dat ik zo'n flesje gebruikt heb voor wasmachinereiniging maar ook toen zag ik schuim daarna bij het wassen.

Mijn vorige machine deed het ook en nu deze ook...krijg er echt een punthoofd van want ik doe niet anders dan 2 mijn was naspoelen ook al heb ik tijdens het hoofdprogramma al de knop "extra spoelen" ingedrukt. Maar ik blijf schuim zien en soms is het net dat hoe vaker ik spoel hoe meer schuim er komt.

Klopt het trouwens dat als een wasmachine nog te veel schuim detecteert dat hij dan uit zichzelf het spoelprogramma intensiveert of is dat kolder? 

Link naar reactie

Nee dat is geen kolder, want er zijn machines die nog een keer extra spoelen bij een te hoge schuimstand.

Maar helaas heb ik geen overzicht van welke machines dat zijn.

Je zult zelf even in de gebruiksaanwijzing moeten kijken, of er extra spoelmogelijkheden zijn, want ik kan die niet voor je zoeken, omdat je niet het productcodenummer vermeld hebt.

Want zonder dit nummer kan ik niets vinden, niet qua onderdelen, maar ook geen gebruiksaanwijzing.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dit zijn alleen maar schoonmaakdoekjes en een paar keukenhanddoeken. De schoonmaakdoekjes zaten natuurlijk wel vol met sop van de allesreiniger.

maarrr…ik heb het eerst gewassen op het powerclean-programma op 60 graden zonder wasmiddel (bedoeld als een soort voorwas)…toen opnieuw aangezet op een katoenprogramma 95 graden met ongeveer 10 tot 15 ml Robijn wasmiddel en de knop extra spoelen. Maar wederom zag ik nog schuim in de laatste spoelbeurt en de vlokken tijdens het centrifugeren. Toen weer aangezet op alleen spoelen en zie filmje🤪

Ben ik nu aan het overdrijven of is dit normaal en heb ik er vroeger nooit op gelet en ben ik nu extreem alert? Want een monteur heeft een jaar of 2 geleden eens tegen mij gezegd dat je in het laatste spoelwater geen sop meer mag zien en dat in dat schuim nog bacteriën zitten.

 

 

Link naar reactie

Zoveel wasmiddel had ik er ik gedaan (zie foto zonder vinger)…bij het eerste streepje staat 35 ml en daar zat ik dus ver onder….er moet toch wel iets van wasmiddel in lijkt me.

sorry voor het uitgebreide verhaal maar probeer het zo duidelijk mogelijk te laten zien waar ik tegenaan loop.

En met een volle trommel handdoeken op 60 graden (zonder schoonmaakdoekjes) loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Bij die was hanteer ik ongeveer een vingerbreedte aan ml (zie foto met vinger) en ook met extra spoelen in de wasbeurt maar ook die was moet ik nog een keer apart naspoelen en dan nog blijf ik schuim zien.

En het gekke is dat tijdens de wascyclus zelf de hoeveel schuim absoluut redelijk is…je ziet wel iets en dat dat langs de glazen deur naar beneden loopt maar geen halve deur aan schuim zeg maar….het openbaart zich pas bij het spoelen dat ik denk “hé wat gek, ik zie nu meer schuim als tijdens het wassen zelf en dat neemt niet af nadat hij al een keer afgepompt heeft en weer nieuw water heeft gepakt” en dat blijft dus zo tot aan de laatste spoelbeurt en dan met centrifugeren (op zijn hardst) zie ik de vlokken tegen de deur vliegen.IMG_9126.thumb.jpeg.5ab1cf6d60eacea29cc75256d1a49432.jpegIMG_9127.thumb.jpeg.f64ec7706edc29c6d625889bdb30c665.jpeg

Link naar reactie

Ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen.

AEG maakt zich er wel heel makkelijk vanaf.

Als je te veel schuim hebt, dan gebruik je te veel wasmiddel, maar verwijzen ook naar de wasmiddelfabrikant.

Dus ik zou het probleem eens voorleggen aan de klantenservice van AEG, want hoe moeten wij het weten, als zij het zelf niet weten en publiceren in een handleiding die werkelijk nergens op slaat.

En je geen chocolade van kunt maken.

Ik zou het verder ook niet weten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik zie relatief veel wasmiddel op de foto van het dopje en een klein beetje wasgoed in de video.

Draai eens een paar wassen (handdoeken, poetsdoeken) zonder wasmiddel.

Houd er rekening mee dat er in de was ook nog wasmiddelen zitten zoals shampoo resten en schoonmaakmiddel resten.

Dit kan chemisch reageren met wasmiddel en schuimen.

Probeer ook eens waspoeder (Ariel Ultracolor, klein doosje met de regenboog).

Voorlopig geen vloeibaar gebruiken. Dit probleem zit niet in de wasmachine, deze voegt geen wasmiddel toe. Dat is echt te wijten aan restanten of verkeerd doseren (matige kwaliteit, teveel)

Link naar reactie

Met de dosering (foto zonder vinger) heb je enigszins gelijk omdat daar weinig wasgoed in zat maar had het voorgewassen met alleen water dus in principe waren alle schoonmaakmiddelen hier reeds uit. Maar met een hele volle trommel en dan de dosering met vinger is toch echt niet veel lijkt mij....is pakweg 20 a 25 ml op een volle machine ....terwijl de dosering volgens de verpakking 52 mag zijn.

Wat bedoel jij met matige kwailiteit?

Ik zal eens kijken naar Ariel Ultracolor.

Link naar reactie
2 uren geleden, Hylke zei:

Maar met een hele volle trommel en dan de dosering met vinger is toch echt niet veel lijkt mij....is pakweg 20 a 25 ml op een volle machine ....terwijl de dosering volgens de verpakking 52 mag zijn.

Maar dat is wel voor de toestand dat je met hard leidingwater werkt en dus zeker niet van toepassing is, als je met een waterontharder werkt.

Dan moet je de dosering heel veel verminderen.

(ervaring van mijn tijd op zee, dat we zelf uit zeewater drinkwater maakten, dat helemaal geen kalk meer bevatte, en de wasmachines ook extreem schuimden.)

En de vraag is dan ook nog eens, hoe hard is jouw drinkwater zonder waterontharder?

En op welke hardheid is de dosering van de fabrikant gestoeld?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Met uitzondering van regio limburg is het in nederland vrij zacht allemaal.

 

Wat ik bedoel met matige kwaliteit is dat een A merk niet perse een goed wasmiddel is. En soms kan een bepaalde batch zelfs slecht zijn. Koop je over een paar weken/maanden dezelfde fles, is hij ineens anders.

Ik heb mezelf zojuist weer getrakteerd op Ariel color. 3.49€ bij de Dirk  🙂

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...