Bjrn87 Geplaatst: 28 april Delen Geplaatst: 28 april Sinds een week krijg ik E63 als foutmelding op mijn AEG wasdroger. Eerst warmde hij nog op, nu helaas niet meer. Nog even ter info, een kleine maand geleden kreeg ik ook al eens code E50 dewelke ik zonder problemen kon resetten. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 28 april Delen Geplaatst: 28 april Ja de fout E63 slaat op de verwarmingsketen. En de fout E50 is een verzamelalarm voor de motor. Loopt die te langzaam dan heb je ook kans op oververhitting, maar het kan ook vervuiling van de kanalen ventilator en/of filters zijn. Dus begin eens aan de grote schoonmaak, hoewel ik kijkende naar de foto's niet de indruk krijg dat de machine extreem vuil is. Maar de filters een nacht in een badje met schoonmaakazijn, geeft vaak een veel betere luchtcirculatie. Meet ook de clixon op het element eens door, want die geven na een aantal schakelingen vaak de geest. Inspecteer ook de schoepen van de ventilator, want ergens moet die slechte doorstroming van lucht vandaan komen. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bjrn87 Geplaatst: 28 april Auteur Delen Geplaatst: 28 april De filter zal ik deze nacht eens in azijn laten baden. Ik heb de hele kast reeds met de stofzuiger ontstoft. Waar de voorste ventilator zit heb ik ook doorgespoeld met warm water. Is een defecte condensator een mogelijkheid van slechte luchtdoorstroming/koeling? Ik meende dit ergens gelezen te hebben. Alvast bedankt. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 28 april Delen Geplaatst: 28 april Maar je hebt ook een achterventilator. Een defecte bedrijfscondensator heeft wel degelijk invloed op de prestaties van de motor en dus ook de ventilatie. Heb je ook alle kanalen doorgeragd met een kattenstaart? Want je zult niet de eerste zijn waar er een kindersok tevoorschijn komt. Rondom de NTC in de voorkanalen ook schoon? Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bjrn87 Geplaatst: 28 april Auteur Delen Geplaatst: 28 april Ik heb beide ventilatorhuizen open gehad, en deze zagen er vrij proper uit na het uitzuigen. De voorste ntc zat wel verpakt in een stofnest. Hoe geraak ik in het kanaal tussen voor en achterzijde? Hier vind ik niet onmiddellijk toegang toe, als deze er is natuurlijk. Morgen zal ik alles uitmeten en een update geven van de toestand. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 28 april Delen Geplaatst: 28 april Er zijn 2 luchtstromen De voorste fan zorg voor de koeling van de condensor en is de circulatie van rechts naar links door de warmtewisselaar en terug. De achterste fan zorgt voor de warmluchtcirculatie Gaat van de fan naar het element door het wasgoed, via de filters en gaat onder de trommel door via de warmtewisselaar weer naar achteren naar de fan. Dus het kanaal naar achteren is de warmtewisselaar, die je schoon kunt maken onder de douche. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bjrn87 Geplaatst: 28 april Auteur Delen Geplaatst: 28 april Ik heb maar 1 filter gevonden, en dat is degene bij de deur. Alvast bedankt voor de hulp, ik hou jullie op de hoogte. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 28 april Delen Geplaatst: 28 april https://shop.aeg.nl/search?q=:relevance:pnc:91609673401 hier zie je de tekeningen Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bjrn87 Geplaatst: 29 april Auteur Delen Geplaatst: 29 april De klixon op het verwarmingselement geeft als waarde 1, dus ik veronderstel oneindig. Hetzelfde voor beide condensatoren van ducati. De NTC vooraan geeft een waarde aan van 5,7 bij kamertemperatuur (19°à 20°c) Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 29 april Delen Geplaatst: 29 april De clixon is dus inderdaad defect. https://shop.aeg.nl/wassen/drogers/verwarmingselementen/verwarmingselement-wasdroger-1900-700w/p/1366110011 Maar is een geheel voor AEG en moet je het hele element wisselen. Voor een bedrag van €129,40 ex verzendkosten Maar dat is niet nodig, want de klinknagels kun je met een boortje dat 2 mm groter is als het gat in de nagel, uitboren en de nieuwe met bout en moer of popnagel weer vastzetten. En ben je voor onder een tientje klaar. Maar dan moet je wel alle gegevens, die je rondom de clixon ziet, dus ook aan de zijkanten, even vermelden, dan zoeken we er een passende bij. Ik merk dat je nog niet veel ervaring hebt met een multimeter, want de waardes van de AEG NTC's zijn in Kilo-ohms. Dus ik denk dat dit 5,7 K-ohm moet zijn. Waarschijnlijk gaat het om een NTC 4k8 die bij 25 graden 4,8 K-ohm moet zijn. Zou je een foto kunnen maken op welke stand van de multimeter jij de elco's gemeten hebt? Want ik heb een vermoeden dat dit ook in de weerstandsmode is gemeten. Is jouw meter wel geschikt om Farads te meten? Graag zou ik ook wat foto's zien van de soldeerzijde van de relais, zowel de vierkante als de langwerpige. Niet flitsen maar wel veel licht gebruiken En die foto's niet te comprimeren en plaatsen op bijv. google photo en de link hier plaatsen. Want om slechte solderingen te kunnen vinden moet het beeld extreem uitvergroot worden en dat lukt niet met foto's die direkt op het forum zijn geplaatst. Want die combinatie fout E50 en E63 zit me niet lekker en kan ook wijzen op een rottige voeding vanuit het net of een defect veiligheidsrelais Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bjrn87 Geplaatst: 29 april Auteur Delen Geplaatst: 29 april https://photos.app.goo.gl/sNrpXAqG4hFPLGE1A De NTC is inderdaad 5,7 k-ohm. De condensatoren zijn inderdaad ook in weerstandsmode gemeten. Capaciteitsmeting heb ik niet op het toestel. Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 29 april Delen Geplaatst: 29 april Helaas zijn te foto's te veel gecomprimeerd en kan ze niet goed uitvergroten, dan zie alleen maar blokken. Maar ik vermoed dat er zowiezo een relais losgesoldeerd is dus graag foto's in originele grootte in close up zoals de lijntjes aangeven. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 29 april Delen Geplaatst: 29 april 39 minuten geleden, Bjrn87 zei: De condensatoren zijn inderdaad ook in weerstandsmode gemeten. Capaciteitsmeting heb ik niet op het toestel. Wil je daar dus een zinnig antwoord op geven dan is het hebben van zo'n multimeter wel een noodzaak of je gaat bij de onderdelenhandelaar langs en laat hem meten. Want die elco's gaan in de loop der jaren gewoon achteruit. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon vervangen. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Bjrn87 Geplaatst: 29 april Auteur Delen Geplaatst: 29 april https://photos.app.goo.gl/QV1jgzWnJYJUkfhH8 Hopelijk zijn deze foto's ok Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 29 april Delen Geplaatst: 29 april Ja deze zijn prima en ik zie gelijk ook een aantal problemen, even uitwerken Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 29 april Delen Geplaatst: 29 april Soldering staat bol, slecht gevloeid. Relais is defect, korte maakkontakt is aan het verbranden en desoldeert relais. Relais vervangen Veiligheidsrelais is los getrilt. Spoelaansluitingen gebroken. Advies is vervangen, de staat van de contacten is niet zeker. Schakelt de hoofdvoeding als de deur open gaat. De gele, paarse en blauwe kaders staan hier vergroot onder. De relais zijn te bestellen Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF Relais 12v 10A NO/NC Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 17 juli Delen Geplaatst: 17 juli Hoe is het nu met de patient? Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten