Ga naar inhoud

Watertoevoer knippert bij spoelen - wasmachine Miele Novotronic W963


Aanbevolen berichten

Hallo,

Na de hoofdwas begint de wasmachine te centrifugeren en neemt hoorbaar water om te spoelen.

Bij het begin van het spoelen begint de toevoer te knipperen en het spoelprogramma gaat over naar kreukbeveiliging/einde, waarna het programma stopt (zie foto).

De wasmachine is een Miele Novotronic W963. Zie foto.

Kunnen jullie mij helpen om deze fout op te sporen ?

mielebedpan.thumb.jpg.9c4d0103070dc34ff7aed58210967302.jpg

 

TypeplaatjeMiele.thumb.jpg.40c9e45af1aef1b79815b5c813015e64.jpg

 

 

aangepast door Lampje
foto gedraaid
Link naar reactie
  • Flyer95 wijzigde de titel naar Watertoevoer knippert bij spoelen - wasmachine Miele Novotronic W963

Bron: https://witgoedreparatiecentrale.nl/miele-wasmachine-lampje-watertoevoer-knippert-brandt

 

Miele wasmachine controlelampje watertoevoer knippert of brandt

Wanneer het display de melding geeft ‘storing watertoevoer’ is de watertoevoer is niet optimaal of is zelfs geblokkeerd.

Oorzaken en oplossingen

Oorzaak 1:
De waterkraan is niet ver genoeg opengedraaid.

Oplossing 1:

Beëindig het wasprogramma

Draai de kraan geheel open

Kies hetzelfde programma of anders het door u gewenste wasprogramma en start de wasautmaat opnieuw

Oorzaak 2:
Controleer of er wel water uit de kraan komt.

Oplossing 2:
Wij adviseren u om een eventuele externe waterstop tussen de kraan en de slang te verwijderen en na te gaan of er daarna voldoende water uit de kraan komt (10 liter of 1 emmer per 30 seconden)

Oorzaak 3:
Het filter in de watertoevoerslang is vuil.

Oplossing 3:
Reinig het filter in de watertoevoer (zie afbeelding).

image.png.c8b19a8be77bc77e77e0c317875dea71.png

 

Oorzaak 4:
Er zit een knik in de toevoerslang.

Oplossing 4:
Verhelp de knik of de lus in de toevoerslang. Controleer vervolgens de plaats van de knik, omdat het kunststof verzwakt kan zijn en het materiaal kan scheuren. Bij een beschadiging dient de toevoerslang vervangen te worden. Wij adviseren u in dat geval contact op te nemen met onze Miele reparatiedienst.

Oorzaak 5:
De druk in de waterleiding is te laag.

Oplossing 5:
Wij adviseren u om een eventuele externe waterstop tussen de kraan en de slang te verwijderen en na te gaan of er daarna voldoende water uit de kraan komt (10 liter of 1 emmer per 30 seconden).

Indien dit niet goed is, neemt u dan contact op met de huismeester of een installateur.

Is de storing nog steeds niet verholpen?

Heeft u bovenstaand advies opgevolgd, en is de storing nog steeds niet verholpen of komt de melding op een later moment weer terug? Of komt u er gewoonweg zelf niet uit? Neem dan contact op met onze reparatiedienst. Onze wasmachine monteurs kunnen de storing van uw wasmachine snel uitlezen, en voor u snel tegen een laag tarief repareren.

Wat betreft het lampje "kreukbeveiliging/einde" dat duidt op een probleem met het deurslot van de machine.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dit zegt het handboek:

In het programmaverloop knippert het controlelampje Kreukbeveiliging/ Einde.

Nadat het gekozen programma is gestart, is de programmakeuzeschakelaar
op een ander programma gedraaid.
Zet de programmakeuzeschakelaar op het programma
dat eerder is ingesteld.

Schakel om de foutmelding uit te schakelen de wasautomaat met de
I-Aan/0-Uit - toets uit en draai de programmakeuzeschakelaar op stand Einde.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Dit is een machine met 3 aparte waterventielen.

Bij het spoelen gaat hij op een gegeven moment via het wasverzachter bakje spoelen. Mogelijk dat een van de drie ventielen stuk is. De straal in de voorwas en hoofdwas bakjes moet vrij krachtig zijn, zoals een douchekop. Als het er maar langzaamaan inloopt is mogelijk het ventiel stuk.

Werkt de machine wel met een voorwas erbij?

Link naar reactie

Dank voor jullie hulp.

De voorwas gebruiken wij niet. Dus dat weet ik niet.

Wel is zo dat de straal bij de hoofdwas niet krachtig is. Bij het spoelen hoor ik water lopen maar ik zie er geen in de bakjes. 
Bij de derde spoeling gaat de machine spoelen via de wasverzachterbakje, maar de machine stopt en knippert bij de eerste spoeling. Dat deze spoeling normaal werkt weet ik dus niet. 

Link naar reactie

Om op de vraag van Maus te antwoorden “Werkt de wasmachine wel met de voorwas erbij?”, heb ik dit programma (voorwas + hoofdwas) helemaal laten draaien.

De machine heeft het hele programma afgewerkt zonder problemen. Opmerkelijk was dat de water toevoer zowel bij voorwas, hoofdwas en spoelen heel goed was.

Nadien een hoofdwas terug aangezet en de watertoevoerled begon af en toe opnieuw te knipperen bij water laden in de machine, om vervolgens verder te wassen. Leek dat de watertoevoer niet optimaal was bij begin van het programma. Ook dit programma heeft hij zonder probleem afgewerkt. Begrijp er niets van…

aangepast door Flyer95
Link naar reactie

Twijfelgeval, op afstand, zonder te horen en te voelen.

De kraan op de muur wil soms weleens weinig water doorlaten. Het verschil met testen met een emmer, is dat je hem dan opendraait zonder druk. Als de machine water pakt staat de kraan al open, soms wil hij dan blokkeren intern.

2e mogelijkheid is de ventielen die soms niet helemaal openen. Je moet een krachtige straal hebben, continu.

Ik zou de goedkoopste optie proberen en daarna de dure; dus eerst de kraan vervangen (10-15 euro) en daarna het ventielenblok.

Beide oorzaken kom ik weleens tegen. Niet de een meer dan de ander. Al zijn die ventielenblokken weleens slecht aan het worden maar die blijven vaak continu slecht en niet af en toe. De tekening van Lampje staat op de site van Miele en daar kun je ook een nieuw ventielenblok bestellen. (service > onderdelen > Onderdelencatalogus)
🙂

toevoer.JPG

aangepast door Maus0611
Link naar reactie

Hallo Maus,

Heb een ander kraantje gemonteerd, maar dat biedt geen oplossing.

Ik heb een klein filmpje genomen tijdens het spoelen van de input van water in de zeepbak. Mij lijkt dat hier toch veel water loopt en toch knippert de invoer nog af en toe wanneer er al veel water in de trommel staat. 
Zou het kunnen dat het iets met niveau meting is, zoals Lampje hierboven vermeldt?

 

IMG_3973.mov

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...