Ga naar inhoud

AEG 55840 droger stopt na enkele minuten uit


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Merk: AEG

Model: T55840

Type: P502764

Prod. No.: 916 096 276 14

Serie nummer: 11342522

Foto van het label met de bovenstaande informatie: https://drive.google.com/file/d/1EbXem22Evb4pheE1sgqP_okDLjWn7Aj_/view?usp=sharing

Video van het moment dat de droger ermee stopt: https://drive.google.com/file/d/1z6No_bUNKCo1vO6w8kJOnYJi1BqPl4UT/view?usp=drive_link

Video van de storing: https://drive.google.com/file/d/1mcDElFGySqZhyVPB1hHe7-e8GgExRqgc/view?usp=drive_link

 

Goedemiddag

Sinds een week hebben we een droger die niet meer werkt zoals hij zou moeten.

Wanneer ik de droger aan zet start hij gewoon het programma, maar naar enkele minuten valt dit uit. (zie video in de link hierboven)

Ik heb gemerkt dat de droger steeds op hetzelfde moment stopt. Tijdens het draaien neemt de droger een aantal keer een pauze en gaat daarna weer draaien. Volgens mij is dit normaal en ik denk dat hij dan de andere kant op gaat draaien(?).

Het moment dat de droger ermee stopt is altijd na zo'n pauze, zoals ook te zien is op de video.

Zelf heb ik al het een en ander zelf proberen op te zoeken op  internet maar kwam niemand tegen met ditzelfde probleem. Wel heb ik kunnen ontdekken hoe je de storingscode kan achterhalen, en volgens mij is dit E51 (zie video van de storing).

 

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

 

Alvast bedankt!

 

mvg, Bram Deckers

Link naar reactie

Ja Bram dat duidt op een probleem met de motor en wel de volgende punten:

 

Kortsluiting motor triac

Aardsluiting motor

bedrading defect

hoofdprint defect

 

Trommelmotortweerichtingen.jpg.f64052852064b16354dd4d0cda57c0f8.jpg

Dus begin eens met de bedrading na te lopen op doorschavielen op scherpe kanten.

Trek de stekker van de motor en meet eens of je aardsluiting hebt het liefst met een megger van minimaal 250 volt.

 

Maar je zou ook de motor kunnen voeden met een vreemde voeding om de motor uit te sluiten.

vreemde-voeding-rechtsom-linksom.thumb.gif.0a418da211433948d05e3db054bcada1.gifVreemdevoedingRA.thumb.jpg.3266e5dc972baf1c13c3e8e84f404deb.jpg

eenfaseinductiemotor-kleurlinks.jpg.94ae912459c21a145cec9f68b37d7e4e.jpg

eenfaseinductiemotor-kleurrechts.jpg.716eaa8263f322cdbb2329d1b076efda.jpg

 

Maar als ik jouw verhaal lees dat hij pas op het moment dat hij van draairichting verandert, problemen geeft, past dat in het bovenste schema en is de triac op de print de hoofdverdachte, want de sensing line van de triac wordt pas geactiveerd bij keren van de draairichting.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ja dat is ook een motorprobleem maar dan zou foutcode E54 meer op zijn plaats zijn de foutcode E51 wijst volgens de gegevens naar de triac enz. zoals ik aangegeven heb.

Maar Tukkertje dat is met de methode, die ik voorstelde met de losse voeding, dus eenvoudig te bepalen en evt. uit te sluiten.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb zojuist de bedrading visueel nagelopen en dat ziet er allemaal prima uit wat mij betreft. 

Echter toen ik de droger nog even aangezet heb en de test programma's heb doorlopen met de zij/boven panelen eraf kwam ik erachter dat de droger NIET linksom draait. 

Als mijn onderzoek klopt( zie video onderaan), is test stand 3 dat de droger linksom moet draaien voor 10 minuten. Als ik test stand 3 uitvoer draait bij 2 seconde rechtsom om vervolgens in storing te gaan. 

Mij lijkt het dus dat de schakeling van rechtsom naar linksom niet gemaakt kan worden en dat de machine detecteert dat hij "de verkeerde kant" op draait en daardoor in storing gaat.

Enig idee hoe nu verder? Printplaat eruit halen en inspecteren?

 

Link naar reactie

Mijn verdenking gaat meer en meer richting omkeerrelais omdat de motor wel een kant uitdraait en er dus geen probleem met de triac lijkt te zijn.

Ik heb verschillende tekeningen van dit type drogers.

Waarbij het sensing point van de triac verschillend is. Bij de ene (type A) is het, zoals in de tekening die al eerder geplaatst is, na het omkeer relais. Maar er zijn er ook waar de bewaking direct na de triac is geplaatst (type B). Maar dat zijn hoofdzakelijk de oudere types.

Want ik heb helaas geen tekeningen van dit specifieke type.

Maar schat in, dat het hier toch om type A gaat. En het alarm pas in werking komt als er reverse gedraaid wordt.

En als je de print toch los hebt, zou ik in ieder geval het omkeerrelais vervangen.

Het zijn de kosten niet en je kunt er niet inkijken, hoe slecht of de contacten zijn.

En als je hem toch los hebt, pak gelijk de relais van de verwarming (2 stuks) ook mee.

Want die krijgen ook forse stromen te verduren.

Relais 12v 10A NO/NC

 

Hoe kom je bij de printplaat?

De printplaat monteur laat dit keurig zien:

Demontage printkaart AEG Electrolux

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de soldeerzijde van de relais.

Zou je daarvan een close up foto van kunnen maken?

Met veel licht (geen flits) en die ongecomprimeerd plaatsen op bijv googlephoto en de link hier plaatsen.

Want onze ervaring geeft toch aan dat de oorzaak vaak haarscheuren in de soldering zijn.

Soms met de oorzaak hitte vanuit de slechte contacten van het relais en soms mechanische krachten vanwege trillingen van de machine.

Maar het kan natuurlijk ook een vast gebrand contact zijn van het relais.

Het is een goed idee om ze allemaal te vervangen, dan weet je zeker dat het daar niet meer aan ligt, en begin je met allemaal schone contacten.

Succes met de operatie!

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
3 uren geleden, BramDeckers31 zei:

Ik heb inmiddels de motor getest en die draait netjes beide kanten op.

Dan is dat duidelijk en zit het probleem dus echt in de sturing en niet in de motor en/of condensator.

Heb je toevallig ook de stromen gemeten?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Op 8-2-2024 om 18:21, Tukkertje zei:

want de ene kant opdraaien kost meer kracht dan de andere kant op.

Ik kan dat niet beredeneren, zou je mij daar wat meer over kunnen vertellen Tukkertje?

Of heeft dat te maken met de ventilatoren die dan de verkeerde kant opdraaien en dan nauwelijks vermogen leveren?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Lampje zei:

Ik kan dat niet beredeneren, zou je mij daar wat meer over kunnen vertellen Tukkertje?

Als hij de ene kant opdraait trekt hij aan de spanrol, als hij de andere kant opdraait drukt hij tegen de spanrol, en dat scheelt iets in kracht.

Je kan met de aanloopcondensator net op de grens zitten.

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie

Daarom zou ik dat zelf wel eens zeker willen weten, want dit is weer iets uit de zoveelste hand.

Want in beide gevallen trekt de motor gewoon aan een riem, die ergens overheen loopt.

Daarin kan ik me geen verschil ontdekken.

Ik heb alleen geen machine meer staan om dat te controleren.

Want alle "krijgertjes" zijn weer opgeknapt en hebben een goede bestemming gekregen. Waar ze liefdevol ontvangen zijn.

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...