Ga naar inhoud

Aardlek Smeg WML168


Aanbevolen berichten

 

Onze Smeg WML168 wasmachine heeft altijd goed gewerkt en is relatief weinig gebruikt en geeft nu een aardlek. Er verschijnt geen foutcode op het display. De wasmachine stopt met wassen en de aardlekschakelaar slaat af. Ik heb al meerdere onderdelen vervangen, zoals de waterslang (want de oude gaf 12 Volt AC op de koppeling), het verwarmingselement en de temperatuurvoeler (thermosensor). Bij het vervangen van de waterslang heb ik stom genoeg de stekkers van het waterslot bij de kraan met de stekker van de doorvloeisensor verwisseld, wat heeft geleid tot een vonk bij de luchtvochtigheidssensor en opnieuw uitschakeling van de aardlekschakelaar. In de luchtvochtigheidssensor heb ik een diode   vervangen. Op de vermogensmodule (printplaat) was een triac opgeblazen die ik ook heb vervangen. Voor de zekerheid hebben we een (tweedehands) vermogensmodule op Ebay gekocht, maar deze geeft foutcode F67, wat volgens Smeg een fout in de software betekent. Deze hebben we er dus niet ingedaan. Er staat geen water onderin de wasmachine en er is geen zichtbare lekkage. Wanneer de temperatuurvoeler eruit gehaald wordt draait de machine wel. Wie heeft een idee wat de oorzaak van de aardlek is? Dit is onze laatste poging om met tips de wasmachine te repareren. Alvast bedankt! Hartelijke groet, Maarten

Link naar reactie

Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo veel van je verhaal.

Een luchtvochtigheidssensor?

En ja printen kun je niet zo maar wisselen die zijn met firmware gevuld en dat is maar de vraag of dat past, blijkbaar dus niet.

En als je dusdanige fouten maakt dat de aardlek er uitklapt dan kan er natuurlijk van alles opgeblazen zijn.

En dat kunnen wij van afstand dus niet beoordelen. 

Ook het opblazen van triac's heeft een oorzaak.

12 v AC op de koppeling wat bedoel je daar mee?

Is de machine niet geaard?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Beste Lampje, 
 

Dank voor je snelle reactie! De machine is geaard, maar omdat hij naar voren was geschoven, had ik een slang naar een andere kraan gekoppeld en daardoor kon ik, omdat er een plastic slang tussen zat, de spanning meten die op de messing koppeling van de aanvoerslang stond: 12 V AC. En met instromend water werd het 4 V AC. We hebben toen dus de waterslang vervangen.
De triac was ontploft omdat de stekkers omgedraaid waren. Ik heb ook daarna de weerstand, waar de triac mee aangestuurd werd, vervangen.

De gekochte printplaat heeft exact hetzelfde nummer, en ziet er ook exact hetzelfde uit. maar geeft dus wel een foutmelding. Ik heb wel alle onderdelen vergeleken, ik kon alleen condensators moeilijk controleren, maar alles was identiek. Dus het is een raadsel. 

Heb je iets aan mijn uitleg? Alvast dank!

Link naar reactie
2 uren geleden, SMEGWML168 zei:

De gekochte printplaat heeft exact hetzelfde nummer, en ziet er ook exact hetzelfde uit. maar geeft dus wel een foutmelding. Ik heb wel alle onderdelen vergeleken, ik kon alleen condensators moeilijk controleren, maar alles was identiek. Dus het is een raadsel. 

 

Nee dat is geen raadsel

Je hebt in de automatiseringswereld 2 disciplines

Hardware en software

Hardware is dus alles wat in wezen niet verandert en wat je vast kunt pakken.

Dat is niet flexibel en kan maar voor één type gebruikt worden.

Met de komst van de microprocessoren is dat heel erg veranderd, want toen kon men hardware gaan maken, die voor een heel scala aan modellen gebruikt kon worden. En de verschillen op te lossen met het wijzigingen op de meest flexibele manier, via de software met een toetsenbord. Het softwareprogramma wat op een specifieke kaart in het geheugen wordt geplaats heet dan firmware.

Van de goedkoopste versie tot de duurste modellen. Allemaal met dezelfde hardware, maar het specifieke van dit type en vaak ook nog de modificatieversie wordt aangepast in de programma's, die in het geheugen wordt gebakken. Die is dan alleen maar geschikt voor dezelfde serie en dezelfde versie hardware.

Want in het productieproces zijn er wel eens bepaalde onderdelen niet leverbaar en wordt er voor een ander onderdeel gekozen die hetzelfde doet maar toch andere eigenschappen heeft.

Ook zijn er bij de duurdere modellen meer opties en die moeten ook getest worden.

Gaat de print over naar een ander apparaat, dan zal dat niet altijd goed gaan, omdat de test van het niet aanwezige onderdeel een foutmelding zal geven en soms zal leiden tot het helemaal niet functioneren, afhankelijk van de ernst van de fout.

Maar ik begrijp nog niets van jouw luchtvochtigheidssensor.

 

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Je haalt in de startpost wat dingen door elkaar.

doorvloeisensor (flowsensor bij de inlaat?), luchtvochtigheidssensor(die zit niet in een wasmachine normaal gesproken), thermosensor (bij verwarmingselement?)

 

Welke haal je nu precies los waardoor de machine wel werkt? En welke had je precies verkeerd aangesloten?

aangepast door Maus0611
Link naar reactie

Bedankt voor jullie reacties!

Helder verhaal over de software en de hardware, bedankt! 

Ik voeg een foto toe van de "luchtvochtigheidssensor", zie bijlage.

De stekker van de doorvloeisensor had ik verwisseld met de aansluiting van het waterslot, waardoor er een vonk ontstond in de ''luchtvochtigheidssensor''. Ik ben benieuwd hoe dit onderdeel wel heet.

De wasmachine draait nu wel als de thermosensor in het verwarmingselement losgekoppeld is. Omdat een aardlek vaak in het verwarmingselement ontstaat heb ik deze inclusief de thermosensor vervangen door een nieuwe.

Hopelijk begrijpen jullie mijn verhaal nu beter. Alvast bedankt!

 

20231113_084958.heic

Link naar reactie

Ik krijg meer de indruk dat dit de 3D sensor is, die de onbalans van de trommel meet.

Ik kan de plaats niet helemaal vaststellen, maar zit deze bovenin op de trommel bevestigd?

Ook zie ik, dat je weer om moeilijkheden vraagt, omdat je de bekabeling niet weer vastgezet hebt op de clip aan de wand, en er een zeer grote kans is dat de draden door geschavield worden door de bewegende trommel.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Omdat de electronica niet galvanisch gescheiden is van het lichtnet d.m.v. een scheidingstrafo, kan op elke plek waar maar spanning aanwezig is een contact met aarde optreden en daardoor een lekstroom naar aarde ontstaan, want de nulleider ligt in de wijkcentrale ook aan aarde en zal er dan een stroomkring ontstaan, die de aardlek doet trippen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Iets uitsluiten bij storing zoeken, omdat het nieuw is, dat is niet de juiste manier van storing zoeken.

Want dan zou je er wel eens helemaal niet meer uit kunnen komen en belandt de machine onterecht op de schroothoop.

Want je hebt het element waarschijnlijk niet gemeten met een megger, voordat je hem monteerde.

Dus is er niets zeker.

Het zal echt niet de eerste keer zijn dat er in het productieproces van onderdelen iets fout gaat.

De kans is dan wel klein, maar niet onmogelijk.

Ik zou de print ook eens heel goed met veel licht en een loep eens grondig inspecteren op brandsporen, die bij de sluiting kunnen zijn ontstaan. Want daar ontstaat bij een sluiting een brandspoor van koolstof en dat geleidt.

En ook zou ik de stekkers van de losgehaalde componenten eens inspecteren of daar niet iets van verbogen is en sluiting maakt, want normaal hebben de stekkers allemaal mechanische coderingen, die het onmogelijk moeten maken dat je stekkers in het verkeerde plugje steekt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Het spijt me, Lampje, maar er zijn 3 draden aangesloten. Het was gezichtsbedrog vanuit de hoek waar de foto was gemaakt. Maar omdat het zo gevoelig is of onderdelen correct werken, ga ik ervan uit dat de '3D-sensor' na die vonk niet meer in orde is, daar doet mijn diode niet veel aan. Ik ga eerst proberen of alles werkt (inclusief aangesloten warmtesensor) als de stekker uit de 3D-sensor is.
Ik ben net terug van werk, dus te laat om nog een aardlek te riskeren. Ik kan het morgenvroeg doen.
Tot zover dank aan jullie beiden, @Lampje en @Maus0611

Link naar reactie

Het lijkt nu te werken, want ik had koolstof gezien op de draden naar de plug van de motor. Dat heb ik met luchtdruk eraf geblazen, en nu heb ik een 40 graden was gedraaid en nu draait een 60 graden was! @Lampje, dat was de oplossing, zo te zien. Maar Ik ben er pas gerust op als alles in elkaar zit en gemonteerd weer op z'n plaats staat en probleemloos werkt!

Link naar reactie

NEE, na de 60 graden was dacht ik: ik moet het echte stopcontact van de was-groep gebruiken. Nu knalde de aardlek er meteen weer uit toen ik opnieuw 60 graden was aanzette. Daarna weer op de andere groep (ik heb het stopcontact ook opengemaakt van de was-groep. Alles was goed met meten (groep was uitgezet), maar op deze normale groep knalde de aardlek ook meteen eruit.

Maar de koolborstels zal ik nu meteen eruit halen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...