Ga naar inhoud

Bosch reageert niet meer (serie 6 vario perfect)


Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hoi, mijn Bosch Vario Perfect 6 is tijdens het wassen gestopt. Er was een stop doorgeslagen. Na het heractiveren van de groep werkt de machine niet meer.

E-nr: WNAT323471/14 - FD: 9809

De draaiknop om programma's te kiezen werkt nog wel, het display gaat dan aan, maar geen van de knoppen op het touchscreen reageert op indrukken. Geen foutcodes o.i.d.

Zojuist de machine opengemaakt, en aan de achterkant lijken twee bruine draadjes van een connector te zijn losgeraakt (zie foto's). Ik heb de connector losgemaakt en er lijkt wat bruin draad in geklemd te zitten.

Weet iemand of dit de oorzaak kan zijn, en of ik dit zelf kan oplossen door de connector te repareren of te vervangen? Alvast bedankt!

noot: Ik zie dat ik niet de enige ben met deze symptomen 

 

 

photo_2022-09-21 22.39.00.jpeg

photo_2022-09-21 22.26.31.jpeg

photo_2022-09-21 22.26.36.jpeg

photo_2022-09-21 22.26.50.jpeg

photo_2022-09-21 22.26.42.jpeg

Link naar reactie

Ja nu begrijp ik het.

Je hebt hier op een, ik denk, Russische site de demontage van een kuip gebruikt.

Deze site ken ik, maar doordat de vertalingen erg slecht zijn, wordt je soms op  het verkeerde been gezet.

Hij is er ook in het Nederlands, maar dat is nog beroerder als in het Engels.

Maar goed het is de aansluiting van de temperatuur (NTC) sensor.

Als deze onderbroken is moet dat wel een alarm geven.

Het is me niet helemaal duidelijk waar de verkleuring in de stekker van komt of is dit een vertekening door de opname?

Wat is de mogelijke oorzaak?

Ik vermoedt dat de koperdraden te heftig bewogen hebben als gevolg van defecte schokbrekers. Want koperdraad, wat te veel beweegt, verhardt en na verloop van tijd volgt dan een breuk.

Voor het zoeken naar vervangende stekkers wens ik je een prettige zoektocht, dat is haast onmogelijk.

Je zou in de onderdelen lijst eens naar de originele kabelboom inclusief stekkers kunnen kijken of kijken of je de draden op de plug kunt solderen. Zet er desnoods een stukje koperdraad tussen zodat er voldoende ruimte is om te bewegen en dit met krimpkous af te isoleren. Want stroom loopt er nauwelijks.

Gebruik bij het solderen wel een Een goede flux want anders verbrandt de plug ook nog eens. Dit spul werkt geweldig en worden de soldeertijden veel korter, waardoor de kans op wegsmelten van de kunststof aanmerkelijk wordt verkort. 

  • Like 1

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
7 minuten geleden, Lampje zei:

Het is me niet helemaal duidelijk waar de verkleuring in de stekker van komt of is dit een vertekening door de opname?

@Lampje bedankt voor het uitgebreide antwoord! De stekker is gewoon wit, ik denk dat de foto's een vertekend beeld geven. In ieder geval geen blijk van verbranding. Ik ga kijken of het lukt om de draden weer aan de plug vast te maken op de manier die je beschrijft, en de schokbrekers ook even proberen te checken.

Link naar reactie

Operatie geslaagd, patiënt overleden. Althans, niet tot leven gekomen ?

De losse bruine draden heb ik weer in de plug kunnen klemmen, en de sensor aangesloten, maar de machine geeft nog steeds geen respons op het touchscreen. Ik heb de draden er nog uitgehaald en andersom in de plug geklemd, maar dit maakte geen verschil. Ik denk dat ik er toch aan moet om een monteur te laten komen, want ik zie nu geen aanknopingspunten verder.

photo_2022-09-25 20.07.04.jpeg

Link naar reactie
  • Oplossing

Is het instellen van het centrifuge toerental ook op het scherm?

Want dat is wel deel van de reset procedure.

Wat je misschien nog zou kunnen proberen is de stekker eruit en de programmaschakelaar uit de nulstand draaien en zo een paar uur laten staan. Misschien dat een of andere condensator nog een lading vasthoudt, waardoor er een geheugen nog op een foute manier wordt vastgehouden.

Daarna de keuzeschakelaar en de stekker er weer in. Wie weet?

Maar natuurlijk kan de bedieningsmodule ook defect zijn.

Want hij staat tenslotte wel in de onderdelenlijst

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Net de monteur over de vloer gehad, de machine is helaas total loss. Waarschijnlijk heb ik er laatst teveel wasgoed in gedaan en heeft het ding te hard gedraaid. 

In ieder geval was er een beugeltje stukgegaan, waardoor kabeltjes zijn losgegaan, dingen in contact met elkaar zijn gekomen en de machine kortsluiting heeft gehad. Daardoor is o.a. de bedieningsmodule met touchscreen ge-fried. 

Om het te repareren zouden een nieuwe kuip, trommel en diverse modules nodig zijn, dus dat wordt helaas een nieuwe machine. 

Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...