Ga naar inhoud

wat is RAID?


Aanbevolen berichten

Redudant Array of Independend Disks (vroeger was het Inexpensive) meerdere kleine schijven functioneren als een grote. Weet niet welke RAID vorm je wat over wou weten, maar de belangrijkste dan maar:

RAID 0: (geen echte raid -> geen redudantie) 2 of meer HDD's van bv 40 gig vormen samen een grote van 80 gig en werken (theoretisch) ook op dubbele snelheid. Erg nuttig als je veel met grote bestanden werkt. Je accestime gaat echter wel iets achteruit. En als 1 van de HDD's crasht ben je de sigaar en is al je data weg. RAID 1: Dit is meer voor de backup, wat je op schijf 1 weggschrijft schrijf je automatisch op schijf 2 weg. Zo heb je als je HDD crasht een exacte backup. Je verliest echter wel 50% HDD ruimte (2x 40 gig benut je maar 1x 40 van zeg maar) RAID 10: bovenstaande gecombineert RAID 5: Veel gebruikte oplossing voor bedrijven, minimaal 3 HDD's voor nodig en over deze HDD's wordt een zogenaamde parity uitgesmeerd, mocht 1 HDD dan crashen dan kan je hotswap (mits je systeem dat ondersteunt natuurlijk) een nieuwe schijf plaatsen, de parity wordt dan uitgelezen en je RAID array wordt weer opgebouwd en je hebt weer het volledige schijven aantal zonder dat je systeem down gaat (het werkt wel even wat trager omdat de parity wordt teruggezet natuurlijk).

Dat zijn wel de meest voorkomende, voor consument is eigenlijk alleen 0,1 of 10 nuttig/betaalbaar. 5 is meer voor bedrijven. RAID 0 Voor spelletjes niet echt nuttig, je acces time gaat omlaag en daar heb je het meest aan bij games. Als je videobewerking enzo doet wel want je werkt met veel grote files. RAID 1 beetje kostbaar voor een normaal systeem, maar als je echt een goeie backup wil is het wel een mooie oplossing (tegen dataloss door crashes, niet tegen brand enzo natuurlijk :wink:)

Hier kan je nog wat meer info zoeken mocht het je intresseren: http://www.askjeeves.com/main/askjeeves.asp?ask=raid&o=0

ATA 100 wil zeggen een doorvoer van 100MB/s en ATA 133 dus een doorvoer van 133MB/s dat is theorie, want zelfs ATA 66 wordt niet ten volle benut. Niet echt de moeite waard, maar het zal binnenkort wel standaard worden (maxtor heeft al ATA 133 schijven en zag ook al wat mobo's)

------------------ Klik hier voor system specs.

[This message has been edited by Speedy (edited 24-12-2001).]

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Is RAID1 dan hetzelfde als een Ghost image? Ik sta op het punt een comp te kopen maar loop nu steeds weer tegen nieuwe vragen aan. Vanwege de snelheid bij spellen wil ik Win98SE. Niet de meest stabiele versie, dus dacht ik dat het wel makkelijk zou zijn om in een keer de hele schijfinhoud terug te kopiëren als ie crasht na installatie van een programma. En hoe zit het dan met zo'n ghost image? is dat voor een partitie of voor een hele schijf? Elke keer 40 GB wegschrijven lijkt me wat omslachtig...

Link naar reactie
Ghost gaat per partitie. Het is in principe idd een beetje te vergelijken met RAID 1 bij een volledige schijfkopie. Maar natuurlijk wel een stuk voordeliger (ghost) -> 2 HD's en er maar 1 nuttig gebruiken is voor een thuisgebruiker zonde van de ruimte natuurlijk.

------------------ "Ik geloof niet in heksen!", zei ze, en ze stapte op haar bezem...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...