Ga naar inhoud

Acer Aspire 5102WLMI BIOS skipt DVD boot


Aanbevolen berichten

Goedendag,\r\n\r\nIk heb een oude laptop waar wat IRQ problemen mee zijn. Het is echter een te oud apparaat om daar helemaal in te duiken en op te lossen. Het is nog wel een leuk kluslaptop voor onderdelen dus ik wilde hem van de hand doen. Maar niet voordat ik de harde schijf had gewist aangezien de data die er nog op staat niet interessant is voor derden.\r\nNu heb ik daarvoor een programma op dvd die ik wilde gebruiken om de harde schijf te wissen. \r\n\r\nMaar dan komt het probleem naar voren:\r\nDe laptop wil niet van deze dvd opstarten. Ik heb in het BIOS de opstartvolgorde aangepast zodat het dvd-station als eerste in de lijst staat aangegeven, maar geen resultaat.\r\nOok via het boot menu (F12) kan ik niet opstarten via de dvd. Ik krijg wel het opstartmenu te zien maar als ik het dvd-station selecteer slaat de laptop deze stap over en start vervolgens op vanaf de harde schijf.\r\nDe dvd is in orde, het is een bootable dvd. Andere cd\'s of dvd\'s willen ook niet opstarten.\r\n\r\nHeeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Alvast bedankt voor de reacties!
Link naar reactie
Nee Bert, de DVD zou vanuit zichzelf een besturingssysteem moeten laden, zoals een MS-DOS versie, of een beperkte Windows, of een Linux. Dat heet een bootable (opstartbare) schijf.\n\nWat jij bedoelt met een [B].[/B]inf is misschien een [I]autorun[B].[/B]inf [/I]om een CD of DVD direct te laten starten door Windows, maar dat werkt alleen als er al een besturingssysteem in het geheugen geladen is. Hetzelfde geldt voor een [B].[/B]exe, ook die heeft een besturingssysteem nodig wat al werkt.
Link naar reactie
Kun je ergens aan een externe dvd speler komen ?\r\nVia een andere pc een opstartbare usbstick maken ?\r\nStart je cd wel op een andere computer ?\r\n\r\nSorry, ik kan hiervandaan je oorspronkelijk bericht niet lezen, maar heb ik goed begrepen, dat je een zelfstartend programma wil starten met een besturings systeem, dat niet werkt?\r\nIk heb een soortgelijk probleem gehad met m\'n Acer 5100.\r\nHD startte niet, windows dvd startte niet. Linux live cd startte wel. \r\nC partitie gewist. Linux daar op geïnstalleerd. Toen deed de windows cd wel waar ie voor opgeleid was.\r\nNu staat er als speeltje W 8.1 op, werkt redeliijk (dankzij 4 Gig intern).\r\n....[meedenker] Bert P
Link naar reactie
Dank voor de reacties.\n\nAnacho: Dat is ook in mijn hoofd opgekomen en dat is natuurlijk de uiteindelijke quick fix voor dit probleem, maar ik ben vooral benieuwd naar het waarom van het probleem in deze situatie.\n\nBert P: Ik wil inderdaad vanaf een opstartbare (bootable) dvd opstarten, dus dan kan ik niet de bestanden inzien vanuit Windows.\nDe dvd start wel op een andere computer. Externe speler heb ik zo even niet bij de hand. De opstarbare usb is een mogelijkheid maar ik vind het vreemd dat dit niet werkt; daar wil ik vooral achter komen.\n\nLinux live-cd heb ik (inmiddels) ook geprobeerd, helaas hetzelfde resultaat. Het probleem is dat de computer van (tot nu toe) nog geen enkel geprobeerde bootable cd/dvd is opgestart.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...