Ga naar inhoud

IP adressen uitbreiden.


Anoniem2

Aanbevolen berichten

  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Klein foutje in de tekening ontdekt: de printer heeft een vast ip adres in de dhcp range, ik zou die er buiten laten zetten. \n\nAls je de Sweex adressen tussen 1 en 59 uit laat delen, en de Acer tussen 60 en 100, dan moet je de Acer op de Wan aansluiting aansluiten. De Acer krijgt dan een ip adres toegewezen van de Sweex (aan de Wan zijde) en je zult het ip adres aan de lan zijde (voor beheer) gemakshalve statisch maken boven de 100. De Acer functioneerd dan als router en gateway naar de Sweex toe welke weer als router en Gateway naar het internet toe werkt.\nOf dit storingsvrij gaat werken weet ik niet en eerlijk gezegd zie ik er ook geen voordeel in. Ik weet ook niet of de printer zo wel te benaderen is.\n\nPersoonlijk zou ik de pc\'s gewoon een vast ip adres geven en alles wat mobiel is via dhcp (mijn thuissituatie kort uitgelegd.)\n\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[quote]Is er dan nog een mogelijkheid of gaat deze vlieger helemaal niet op?[/quote]\r\nJa, zie antwoord van Niels.\r\nNadeel is dat je niet aan de WAN en LAN kant in dezelfde ip range kunt gaan werken.\r\nDus aan de LAN kant van de Acer gaan er dan geen 192.168.2.x ip adressen meer verschijnen, dat moet iets anders worden en kan gevolgen hebben voor de alle clients die op de Acer zijn aangesloten, dus draadloze clients maar ook de Speedtouch en de Compaq pc, voor zover ik je tekening kan bekijken.\r\n\r\nDat hoeft niet altijd het geval te zijn, soms werkt die share ook wel eens door het subnet heen terwijl je in een andere range zit heb ik hier ooit eens geleerd op dit forum.\r\nDus dat zou je in dat geval even moeten testen.\r\n\r\nP.s. met welk programmatje heb je dat mooie overzicht eigenlijk gemaakt in je eerste post?
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;633435]Ja, zie antwoord van Niels.[/quote]\nGemist, maar we gaan het even proberen.\n\n\n[QUOTE=BlackTiger;633435]P.s. met welk programmatje heb je dat mooie overzicht eigenlijk gemaakt in je eerste post?[/QUOTE]\n[url=http://inkscape.org/]Inkscape.[/url] De meeste Wikipedia-artikelen zijn getekend in Inkscape. Dat zijn \'Scalable Vector Graphics\', kortweg SVG.\n\nEDIT 10.50h : Niet gelukt, dus laat ik het bij de oude situatie.
Link naar reactie
Ik heb mijn netwerk vergelijkbaar opgesteld zoals Sjouwer het beschreef.\r\nLosse switchen er tussen, voor een blinde vlek in het draadloze netwerk in de tuin heb ik een oude router opgehangen welke draadloos accesspoint is.\r\n\r\nDat werkt prima, hen het draadloze AP zelfs tijdelijk verbonden gehad via netwerk via stroomnetwerk dmv die powerplugs\r\n\r\nIk wil hier alleen mee aangeeft dat het advies van Sjouwer de moeite waard is om te proberen. Hij maakt daarin een duidelijk onderscheidt tussen delen van het netwerk statisch en dynamisch zijn
Link naar reactie
Het netwerk draait weer zoals vanouds. Ik heb er eerlijk gezegd er niet meer zoveel zin in om nog een keer de zooi om te gooien.\r\n\r\nIk ben nu wel wat wijzer geworden betreffende de DHCP en de mogelijkheden hieromtrent. Alle vaste apparaten hebben nu een statisch IP adres die nu buiten de DHCP om liggen.\r\n\r\nZoals ik eerder meldde heb ik momenteel geen werk. Dus om \'even\' naar de winkel te gaan om wat te kopen gaat er nu niet in. Ik heb twee routers met antenne voor WiFi, en ik zou één kunnen verplaatsen voor bijvoorbeeld in de tuin. Ik heb wat dat betreft mogelijkheden zat.\r\n\r\nOndanks jullie meedenken is het me niet gelukt om het te hebben zoals ik dat wilde. Jammer maar helaas. Volgende keer beter.\r\n\r\nDank voor jullie hulp ;)
Link naar reactie
[quote]Ondanks jullie meedenken is het me niet gelukt om het te hebben zoals ik dat wilde. Jammer maar helaas. Volgende keer beter.[/quote]\r\nJa oke, maar dat heeft er dus ook mee te maken dat je dan routers via de WAN moet aansluiten.\r\nJe kunt ook gaan subnetten, dan kan het ook. Maar als ik heel eerlijk moet zijn, heb ik daar zelf ook te weinig kaas van gegeten. Er staat wel een cursus van [url=http://www.satellitefun.org/bbs/showthread.php?t=8378][u][color=red]hier[/u][/color][/url] te lezen als je interesse mocht hebben.\r\n\r\nV.w.b. de hulp graag gedaan en jij ook nog bedankt voor de verwijzing naar Inkscape!;)
Link naar reactie
Informatie dat ik jullie niet wil onthouden:\r\n\r\nVanmiddag naar een professionele computerzaak in Stadskanaal geweest en mijn opzetje uitgelegd zij het in iets andere vorm: De Sweex in de 2.1 en de Acer in de 3.1\r\n\r\nWaar het op neerkomt is dat je moet een redelijke whizzkid zijn om dat even uit te vinden, anders communiceert het slecht. Ook had het te maken met de subnetmask, en dat ligt bij mij nogal laag. Misschien dat ik er in de toekomst er wat tijd in steek.
Link naar reactie
Ik waardeer deze informatie maar ik snap er niets van!?\n\nWat bedoel je met 2.1 en 3.1?\n\nSubnetmask te laag? 255.255.255.0 (standaard) omvat 255 adressen waarvan er door een router 253 van uit kunnen worden gedeeld, ruimschoots voldoende anno 2013 lijkt mij.\nAlleen als je bijvoorbeeld 192.168.1.xxx en 192.168.2.xxx door elkaar gaat gebruiken heb je een hoger subnetmask nodig. Dit moet je echter niet willen met het beperkte aantal apparaten wat er in een gemiddeld huishouden staat.
Link naar reactie
[QUOTE=M van der Broek;633631]Sweex : 192.168.2.1\r\nAcer : 192.168.3.1\r\n\r\nInderdaad. Ik weet niet veel van de subnetmask af en daar blijf ik dus ook voorlopig van af. Ik wil toch meer inzicht krijgen in die materie.[/QUOTE]\r\n\r\nDit is precies wat ik bedoelde (en wat je eigenlijk thuis niet moet willen), hiervoor heb je een ander subnetmask nodig. het probleem in deze opstelling is dat je handmatig op alle apparaten met een vast ip adres de subnetmask aan zult moeten passen.\r\n\r\nOm eerlijk te bekennen snap ik eigenlijk nog steeds niet waarom je 2 routers wilt hebben maar ik vind het wel leuk om mee te denken. M.a.w. wat je nu doet adviseer ik niet bij iemand met onvoldoende kennis van netwerken (zoals ikzelf bijvoorbeeld, ik weet dit alleen theoretisch maar zie geen reden om te experimenteren).\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=Niels68;633632]Om eerlijk te bekennen snap ik eigenlijk nog steeds niet waarom je 2 routers wilt hebben maar ik vind het wel leuk om mee te denken. M.a.w. wat je nu doet adviseer ik niet bij iemand met onvoldoende kennis van netwerken (zoals ikzelf bijvoorbeeld, ik weet dit alleen theoretisch maar zie geen reden om te experimenteren).[/QUOTE]\r\nWeten wat de mogelijkheden zijn en eens experimenteren. Mijn netwerk functioneert prima en ik weet hoe de instellingen zijn.\r\n\r\nDoordat ik momenteel thuiszit zeeën van tijd; iets wat je een arbeidsdag niet hebt, dus kan je er een volle dag mee gaan lopen klooien. :D
Link naar reactie
[QUOTE=herbert;633637]Ik heb een schema van mijn netwerk, het lijkt op zoal door Sjouwer beschreven is.\r\nIk kan alle switchen en apparaten bereiken en beheren.\r\nHet werkt goed[/QUOTE]\r\n\r\nheb je de oude router op een lan of wan poortje staan en deelt deze ook ip adressen uit?\r\n\r\nDe in dit topic gesteld probleem (uitdaging) gaat over 2 dhcp servers in 1 netwerk.\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=sjouwer;633636]om alles in 1 netwerk serie te krijgen zal je toch de acer ook in de 192.168.2.??? serie moeten zetten\r\n\r\nwel 1 nemen die niet al utigedeeld is\r\n\r\nsubnet kan dan op 255.255.255.0 blijven\r\n\r\ngateway en dns server verwijzen naar de sweex[/QUOTE]\r\n\r\nDit stelde ik ook voor bij #23, echter de apparaten voor de 2e router kunnen dan volgens mij de apparaten achter de 2e router niet vinden.\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=herbert;633640]Ik heb de router met DHCP, de rest is allemaal \"onderdanig\".\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nPrecies zoals het hoort (sorry als iemand het er niet mee eens is);)\r\n\r\n[QUOTE=herbert;633640]Volgens mij is de uitdaging een goed werkend netwerk, tenminste dat begrijp ik uit de eerste post en de topicstarter wil bestaande apparaten gebruiken ivm noodzakelijke financiële keuzes.[/QUOTE]\r\n\r\nTopicstarter wil 2 dhcp ip ranges, vandaar dit lange topic. \r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...