Ga naar inhoud

[advies] thuisnetwerk opstarten/aanleggen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Ik zal ff kort mijn situatie schetsen. Ik heb een huis gekocht dat totaal verbouwd moet worden.\r\nIk wil direct een thuisnetwerk aanleggen dat redelijk toekomst proof is. Alles wil ik met nieuwe leidingen bekabelen (dit kan via vloer en muren), alles moet nog gedaan worden.\r\n\r\nOp elke kamer/vertrek wil ik minimaal 2 tv/internet aansluitpunten. Mocht ik in de toekomst mijn \"opstelling\" willen veranderen zitten de aansluitingen in de buurt. De helft van alle wcd zullen dus achter het stucwerk komen te zitten en geopend worden als het ooit nodig mocht zijn. \r\n\r\nVerder wil ik een NAS hebben waartoe elke TV/PC toegang heeft. Zodat je HD/bluray films kunt kijken of foto\'s, documenten op de TV vanuit de NAS. \r\n\r\nKunnen jullie mij van advies voorzien? Onderstaand plaatje is mijn basis\r\n\r\nDirecte link voor groot plaatje: [url]http://i46.tinypic.com/2uo2nw0.jpg[/url]\r\n[IMG]http://i50.tinypic.com/2mn3s5t.jpg[/IMG]
Link naar reactie
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Iedere netwerkaansluiting heeft een aparte netwerkkabel nodig om met de switch te verbinden. Stel dat je de switch in de meterkast onder brengt, dan wil je in ieder geval (electriciteits)buizen vanuit de meterkast naar iedere kamer. Voor kamers waar je niet direct een aansluiting aanlegt wordt dat dan een loze leiding.\n\nLet even op de buisdiameter. Twee netwerkkabels gaan er sowieso doorheen, vier wordt misschien lastig. Kies dan of een grotere buisdiameter of leg er twee.\n\nIn je huidige plaatje staat de wifi-extender naast het wifi-modem. Niet echt nuttig. Met het modem op de benedenverdieping zou ik de wifi-extender op de bovenverdieping zetten, en daar aansluiten op een wandaansluiting. Afhankelijk van waar de extender komt, zou je kunnen overwegen om daarvoor een extra wandaansluiting aan te leggen.\n\nVoor de rest is het dan vrij simpel: sluit alle netwerkkabels die naar de wandaansluitingen gaan aan op de switch en die weer op het modem. En dan werkt het in feite al.\n\nWat niet klopt in je plaatje is de verbinding tussen switch en patchkast. Een patchkast is niet meer dan een kast, waar je de switch en eventueel je NAS in onder brengt. Alle groene lijntjes moeten aan de linkerkant dus aansluiten op de switch.
Link naar reactie
[QUOTE=FooBar;630901]\n\n<<< - knip - >>>\n\nWat niet klopt in je plaatje is de verbinding tussen switch en patchkast. Een patchkast is niet meer dan een kast, waar je de switch en eventueel je NAS in onder brengt. Alle groene lijntjes moeten aan de linkerkant dus aansluiten op de switch.[/QUOTE]\n\nNiet als je de bekabeling uit laat komen in een patch panel: [img]http://natuurpics.nl/zooi/patchpanel.jpg[/img] Grote voordeel van zo\'n patch panel is dat de bekabeling van je netwerk vast zit in de patch kast. en je met een korte netwerk kabel het netwerk verbind met de switch. \n\n Je kan daar dan netwerk kabels inpluggen, maar ook telefonie op dezelfde outlet is dan mogelijk. (wel goed labelen)
Link naar reactie
[quote]Stel dat je de switch in de meterkast onder brengt, dan wil je in ieder geval (electriciteits)buizen vanuit de meterkast naar iedere kamer.[/quote]\r\nDat kan veel kabels worden vanuit de meterkast. Ik zou dan eerder een switch boven plaatsen en slechts 1 of 2 kabels vanuit de meterkast naar boven trekken en op de switch aansluiten.\r\n\r\nAls je het echt mooi wilt doen moet je natuurlijk een plek hebben boven voor de switch anders schiet het niet op.\r\nAnders wordt het inderdaad buizen trekken naar elke kabel zoals reeds geopperd is.
Link naar reactie
ik zou het zo doen\r\n\r\nrouter in meterkast\r\nbij een kelder hier een switch\r\nop de bg een switch\r\n1e etage een switch\r\n2e etage een switch\r\nde switches bedient de computers op de betreffende etage\r\n\r\nzijn de tv ook ethernet mogelijk zou ik een tweede serie switches zetten en hier de tv\'s op aansluiten\r\nzodat de media streaming niet over de normale data streaming gaat\r\n\r\nde nas in de buurt van de router
Link naar reactie
[QUOTE=Marc H;630905]Niet als je de bekabeling uit laat komen in een patch panel: [img]http://natuurpics.nl/zooi/patchpanel.jpg[/img] Grote voordeel van zo\'n patch panel is dat de bekabeling van je netwerk vast zit in de patch kast. en je met een korte netwerk kabel het netwerk verbind met de switch. \r\n\r\n Je kan daar dan netwerk kabels inpluggen, maar ook telefonie op dezelfde outlet is dan mogelijk. (wel goed labelen)[/QUOTE]\r\nJe hebt gelijk.\r\nIk was in de war omdat er maar een paarse draad getekend stond. Dus de patchkast is goed, maar er moeten 12 draden tussen patchkast en router.\r\n\r\nDat de switch wordt ondergebracht in de patchkast blijft natuurlijk wel voor de hand liggend.
Link naar reactie
Ik ben zelf met een gelijk project bezig wat in de loop van de tijd ook op 24 aansluitingen aankomt. Ik gebruik hiervoor een 10inch patchpannel (later 2) in een 4U hoge patchkast(je), ik kan een hoger kastje niet kwijt.\nHet probleem waar ik tegen aanloop is dat switches welke in dit kastje passen maximaal 8 aansluitingen hebben en gewoon los op een tray geplaatst worden.\n\nVraagje aan TS: Ga jij dit in 19inch of ook in 10inch uitvoeren en weet jij (of iemand anders) misschien 10inch rackmount switches (liefst met 12 poortjes)?\n\nOm jouw vraag te beantwoorden: Ik vind dit een futureproof oplossing (/jaloersmode)
Link naar reactie
Ik heb wat wijzigingen doorgevoerd (nav eerdere opmerkingen). Wat vinden jullie van deze opstelling:\ndirecte link voor groot plaatje: [url]http://i50.tinypic.com/2aimqg2.jpg[/url]\n[IMG]http://i45.tinypic.com/2uqdgd5.jpg[/IMG]\n\nWeet alleen niet op mijn Hirschmann multitap het aankan als er theoretisch 5 tv\'s tegelijk zouden aanstaan. Iemand een idee hoe het signaal dan is op de tv\'s?\n\nIk ga wel alle buizen bekabelen maar alleen de \"actieve\" wcd\'s aansluiten op mijn utp cat6 patchpanel/coax multitap. De rest mag fijn blijven hangen totdat het ooit eens nodig mag zijn.\n\n[QUOTE=Niels68;630931]\nVraagje aan TS: Ga jij dit in 19inch of ook in 10inch uitvoeren en weet jij (of iemand anders) misschien 10inch rackmount switches (liefst met 12 poortjes)?[/QUOTE]\n\nIk zit nog te dubben, zie mijn meterkast waarom :p\n[IMG]http://i50.tinypic.com/15nvat0.jpg[/IMG]\nAls het ff kan wil ik de brievenbus laten zitten. Gaat dat niet gaat die weg en komt er een buiten de muur. Boven aan de foto zie je nog net een ruimte boven de deur. Ook daar heb ik nog wat plek.\nMaar zoals je kunt zien, het wordt een uitdaging :p\n\n[img]http://i49.tinypic.com/2jg81l5.jpg[/img]\nhet vloertje heb ik eruit inmiddels uitgeslagen, daaronder zit de kelder. Alle leidingen kunnen hier dus door. Hetzelfde geld voor het vloertje aan de bovenkant van de meterkast, is ook helemaal open.\n\nHet liefste zou ik mijn patchpanel (24 slots), mijn switch, mijn coax verdeler + nas in een patchkast stoppen. Dan is alles in 1x weggewerkt en het mooiste. \nDit is een ideetje: [url]https://netwerkproducten.com/webshop/4u-10-inch-wandkast-zwart-ongemonteerd-p-1903.html[/url]\n\n\n[QUOTE=Niels68;630931]\nOm jouw vraag te beantwoorden: Ik vind dit een futureproof oplossing (/jaloersmode)[/QUOTE]\nals je iets doet, moet je het goed doen. En aangezien mijn huis een bouwval is op het moment en alles gedaan moet worden vind ik dit een van de leukere projectjes. Het is zeer handig dat ik via de vloeren gewoon buizen kan trekken :D
Link naar reactie
[QUOTE=BlackTiger;631019]Klopt, als je die Ubee in de meterkast laat kun je deze het beste in modem-only mode (bridgemode dus) laten zetten door Ziggo, scheelt een boel geneuzel.[/QUOTE]\r\n\r\n[QUOTE=Niekie30;631017]Hou er even rekening mee, dat de Ubee ook een router functie heeft en je op deze manier 2 routers achter elkaar krijgt en er dus 1 in Bridgemode moet zetten en wat instellingen aan de ip adressen moet doen. \r\nZie ook deze: [url]http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=75540&highlight=routers[/url]\r\n\r\nNiek[/QUOTE]\r\n\r\n\r\n\r\nDie router functie op mijn Ubee heb ik direct al laten uitzetten. Gaf idd problemen met mijn Cisco :p. Cisco is ook veel betere en sterkere router. \r\n\r\nWat vinden jullie verder van mijn opstelling? Nog tips?
Link naar reactie
Opstelling ziet er goed uit. Die meterkast wordt inderdaad een uitdaging, dus als je de boel ergens anders kunt zetten zoals BlackTiger al voorstelde maakt dat het in ieder geval qua plek wat makkelijker.\n\nIk weet niet waar je coaxkabel nu het huis binnen komt. Niet in de meterkast lijkt het?\nIdealiter zet je het ziggo modem op de plek waar de coax binnen komt, en laat je alle coaxkabels die je thuis gaat leggen ook daar uit komen, aangesloten via de versterker. Als je interactieve televisie neemt krijg je trouwens ook van Ziggo nog een versterker met vier aansluitingen, die tegelijkertijd dient als splitter. Iets om rekening mee te houden.\nKomt je coax in de woonkamer binnen, dan zou ik eens kijken of het mogelijk is die naar de meterkast te verleggen. Daar kan alle tv rotzooi nog wel bij.\n\nJe patchkast met het internetgebeuren zou dan ergens anders kunnen. Hier laat je dan alle netwerkaansluitingen uit komen, en je trekt een kabel tussen deze plek en de meterkast om de boel op het modem aan te sluiten.\n\nEn als je toch overal Cat6 gaat leggen zou ik ze meteen ook aansluiten op WCD en patchpaneel. Gezien de omvang van je thuisnetwerk is dat een kleine moeite. Eventueel naar keuze niet direct doorpatchen naar de switch. Dan heb je nu wellicht genoeg aan een goedkopere router met minder aansluitingen.
Link naar reactie
[QUOTE=zjwaemke;631015]I\r\nDit is een ideetje: [url]https://netwerkproducten.com/webshop/4u-10-inch-wandkast-zwart-ongemonteerd-p-1903.html[/url]\r\n\r\n\r\n\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nIk heb exact hetzelfde kastje, je kunt daar 2x patchpannel van 12st in kwijt en houd dan 2U hoogte (+ een beetje extra als je op de bodem plaatst) voor switches.\r\n\r\nIk gebruik zelf Netgear 8 poorts vanwege de gering hoogte waar je er volgens mij wel 3 van kwijt kunt, zelfs bij gebruik van een tray.\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
je kan voor je meterkast kiezen om daar een goot voor te gebruiken om van de kelder naar de eerste verdieping te gaan. dit kan van ijzer of kunststof zijn. in je schema zie ik een verbinding naar je modem gaan, dan naar je router en dan naar je patchpaneel.is dat voor draadloos? anders zie ik de meerwaarde niet van die router.\nik zou de patchkast in de kelder proberen te plaatsen, dan heb je meer ruimte in je meterkast en kan je de patchkast een mooie plaats in de kelder geven, waar je makkelijk bij kan,je kan hiervandaan ook je tv kabels laten vertrekken, zo hou je het modem,multitap en internet netjes bij elkaar. let er wel op dat met meerdere tv,s er ook een antenneversterker tussen moet, is dit interactief, dan is deze ook nog eens retour uitgevoerd. leuke brievenbus trouwens.\nik zie dat je inderdaad de router ook draadloos gebruikt, misschien beter om de extender gelijk op de router aan te sluiten ipv via de switch?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...