Ga naar inhoud

[advies] thuisnetwerk opstarten/aanleggen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[QUOTE=yomel;631081]hou je de patchkast groter kan je daar alles in kwijt, maakt het ook wat mooier.[/QUOTE]\r\nKlopt als een bus, echter ik kan de 6U versie welke ca € 3,-- duurder is niet kwijt qua hoogte.\r\n(Ik ben gaan meten voordat ik ging bestellen, doe ik anders ook nooit)\r\n\r\nDe kwaliteit van de foto, tja..... (ik heb geen betere camera binnen handbereik)\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

@[B]Niels68[/B]\n\nHeb je misschien toch niet een iets grotere foto? Ben heel benieuwd hoe je dat gedaan hebt.\n\n[QUOTE=FooBar;631060]Opstelling ziet er goed uit. Die meterkast wordt inderdaad een uitdaging, dus als je de boel ergens anders kunt zetten zoals BlackTiger al voorstelde maakt dat het in ieder geval qua plek wat makkelijker.[/QUOTE]\nIk ga morgen weer klussen en zal ik alles eens opmeten. Ik laat jullie nog wel iets weten hierover.\n\n[QUOTE=FooBar;631060]\nIk weet niet waar je coaxkabel nu het huis binnen komt. Niet in de meterkast lijkt het?\nIdealiter zet je het ziggo modem op de plek waar de coax binnen komt, en laat je alle coaxkabels die je thuis gaat leggen ook daar uit komen, aangesloten via de versterker.\n\nJe patchkast met het internetgebeuren zou dan ergens anders kunnen. Hier laat je dan alle netwerkaansluitingen uit komen, en je trekt een kabel tussen deze plek en de meterkast om de boel op het modem aan te sluiten..[/QUOTE]\n\nOp dit moment komt de coax op een andere plek binnen. Maar ik wil die kabel aan de buitenkant opgraven en in de meterkast erbij duwen. Dan zit alles in de meterkast. \n\n[QUOTE=FooBar;631060]\n Als je interactieve televisie neemt krijg je trouwens ook van Ziggo nog een versterker met vier aansluitingen, die tegelijkertijd dient als splitter. Iets om rekening mee te houden.\nKomt je coax in de woonkamer binnen, dan zou ik eens kijken of het mogelijk is die naar de meterkast te verleggen. Daar kan alle tv rotzooi nog wel bij.[/QUOTE]\n\nDat is een goeie, wist ik niet. Wel goed om te onthouden want digitale tv is natuurlijk de toekomst. En ik wil mijn netwerk toekomstproof hebben :p\n\n[QUOTE=FooBar;631060]\nEn als je toch overal Cat6 gaat leggen zou ik ze meteen ook aansluiten op WCD en patchpaneel. Gezien de omvang van je thuisnetwerk is dat een kleine moeite. Eventueel naar keuze niet direct doorpatchen naar de switch. Dan heb je nu wellicht genoeg aan een goedkopere router met minder aansluitingen.[/QUOTE]\n\nwas ik idd van plan, wel alle leidingen aankoppeling richting de wcd en dan blind plaatje erop en af stukadoren. Aan de kant andere kant van de buis ga ik het wel al in het patchpanel duwen of misschien dit zelfs niet. Alleen de kabel er beetje uit laten hangen. Mocht het ooit nodig zijn kan ik de kabels nog aan de patch aansluiten. Het is namelijk een beetje overdreven 2 grote patchpanelen aan te schaffen terwijl ik ze toch nooit allemaal tegelijk nodig heb.
Link naar reactie
[QUOTE=yomel;631077]je kan voor je meterkast kiezen om daar een goot voor te gebruiken om van de kelder naar de eerste verdieping te gaan. dit kan van ijzer of kunststof zijn. in je schema zie ik een verbinding naar je modem gaan, dan naar je router en dan naar je patchpaneel.is dat voor draadloos? anders zie ik de meerwaarde niet van die router.[/QUOTE]\r\nIs idd voor draadloos, daarvoor heb ik ook de wifi extender nodig. Ik wil met mijn ipad of mobieltje nog wel wifi kunnen gebruiken ;)\r\n\r\n[QUOTE=yomel;631077]\r\nik zou de patchkast in de kelder proberen te plaatsen, dan heb je meer ruimte in je meterkast en kan je de patchkast een mooie plaats in de kelder geven, waar je makkelijk bij kan,je kan hiervandaan ook je tv kabels laten vertrekken, zo hou je het modem,multitap en internet netjes bij elkaar. let er wel op dat met meerdere tv,s er ook een antenneversterker tussen moet, is dit interactief, dan is deze ook nog eens retour uitgevoerd.[/QUOTE]\r\n\r\nIk wil toch eerst proberen alles in 1 kast te krijgen (patchpanel, switch, multitap, NAS en eventueel versterker. Uitdaging??? :o:rolleyes:\r\n\r\n[QUOTE=yomel;631077]\r\n leuke brievenbus trouwens.[/QUOTE]\r\ntssss dankje :D Oud huis krijg je zoiets. Als ik te weinig plaats heb gaat ie dicht en komt er een buiten te staan.\r\n\r\n[QUOTE=yomel;631077]\r\nik zie dat je inderdaad de router ook draadloos gebruikt, misschien beter om de extender gelijk op de router aan te sluiten ipv via de switch?[/QUOTE]\r\n\r\nIs een goeie, wat vinden de medelezers van deze opmerking?
Link naar reactie
[URL=\"[IMG]http://i50.tinypic.com/2poecf6.jpg[/IMG]\"][IMG]http://i50.tinypic.com/2poecf6.jpg[/IMG][/URL]\n\nOp verzoek dan maar, duidelijker wordt ie niet. De afbeelding op de website waar jij naar verwijst is bovenstaand kastje!! De hoogte/breedte verhouding op de website kloppen niet!! Als je zo\'n kastje wil kopen kijk dan of je de 6U kwijt kunt, is maar ca € 3,-- duurder.\n\nWat betreft de patchpanele: 10 inch heeft maximaal 12 aansluitingen, valt best mee.
Link naar reactie
Dat wil je niet weten!! (of waarschijnlijk wel, anders vraag je het niet)\r\n1x patchpannel 12 x Cat6 waarvan 6 voorzien van Cat6 kabel.\r\n1x Netgear GS108 switch\r\n1x oude broodtrommel om de switch te ondersteunen:D, de kabeltjes zijn in deze opstelling te kort.\r\n+ wat netwerk aantekeningen zodat ik die niet kwijt raak!\r\n\r\nZoals al eerder gemeld is dit een lopend project, de kabels welke van boven komen moeten ook nog gebundeld worden en de planning is dat alle verbouwingen in fase\'s worden uitgevoerd. Tegen die tijd zit er een 2e patchpannel in (totaal 24 aansluitingen) en misschien een 2e switch welke dan op een officieel \"plankje\" komen te staan. (zelfs 3 moet passen).\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=zjwaemke;631103]heb je ook de cai, modem, router, nas in je meterkast zitten?[/QUOTE]\r\n\r\nCAI heb ik niet -> Digitenne\r\nModem/Router hangt bij de telefoonaansluiting -> Telfort VDSL\r\nNas is server/oude pc staat ook nog in de meterkast.\r\n\r\nDeze woning komt net als ik uit 1968, toen wij hier ca 5 jaar geleden introkken hadden wij 14 dagen de tijd om er in te trekken, het netwerk had toen geen prioriteit, er was ook maar 1 pc.\r\n\r\nIk heb nu de 3 slaapkamers elk voorzien van een dubbele netwerkaansluiting.\r\nDe planning is dat de 4 aansluitingen van m\'n router ook gepatched gaan worden, achter de TV wil ik ook 4 aansluitingen (PS3, stereo en (toekomstige) TV met netwerkaansluiting).\r\n\r\nAls ik dan toch bezig ben bedenk ik ook nog wel een plaats voor de overige;).\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
Eigenlijk heb je wel gelijk en zou ik het een ieder aanraden, echter is de afstand tot de meterkast ca 2 meter, heb ik zat kabel en geen switch over. Ik heb het dus zo gepland omdat het kan, niet omdat het makkelijk is. Je hebt dus gewoon gelijk, maar ik doe het niet!\r\n\r\nIk wil gewoon 1 centraal punt waar alles te patchen e.d. is, gevalletje van show je netwerkje:)\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=zjwaemke;631111]\r\n\r\n**EDIT\r\n\r\nzitten we niet UTP Cat6 en coax door elkaar te halen?[/QUOTE]\r\n\r\nMijn TV boven heeft een netwerkaansluiting waarmee ik o.a. uitzending gemist via het netwerk kan kijken zonder computer. Er zit een mediaplayer achtig iets ingebouwd.\r\n\r\nDeze TV heb ik nu 2 weken, het netwerk tot zover ligt er al 8 dagen dus ik heb nog niet alles getest.\r\n\r\nAntwoord op de vraag: Ja, [U]IK[/U] ga 2x2 kabels trekken (sorry Niek)\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=zjwaemke;631111]willen jullie dus ff nu serieus zeggen dat ik beter achter mijn \"master\" tv in de woonkamer 2x 2UTP aansluitingen kan leggen? Stereo, TV, spelcomputer ... :o\nNja nu is alles nog mogelijk hehe\n\n**EDIT\n\nzitten we niet UTP Cat6 en coax door elkaar te halen?[/QUOTE]\n\nNee ik haal nog niets door elkaar, maar 1 ( of in jou geval op 2 verschillende locaties in de kamer 1)kabel trekken is gemakkelijker en soms goedkoper. In elk geval minder werk. En een kleinere eerste switch. Daar hang je een 4 of 5 poorts switch aan en je kunt elk apparaat in de buurt aansluiten. \n\nCat 6 kost ongeveer 0.60 eurocent per meter. Een switch ongeveer 20 euro. Ligt dus aan de behoefte aan meer werk, de beschikbare financiën en de afstand van de trekken kabel. Als je begrijpt wat ik bedoel. \n\nEr lopen in je plaatjes totaal 6 utp kabels naar je woonkamer, waar het misschien ook met 3 afkan. Als je tv/geluid installatie verhuist in de kamer gaat de switch gewoon mee, naar de andere aansluiting.\n\nNiek
Link naar reactie
Om al je poortjes van het patchpannel al meteen op een switch te patchen is een beetje \"overkill\".\r\n\r\nIk heb zelf gepland om de 4 uitgangen van de router ook op een patchpannel uit te laten komen, hierdoor kan ik direct vanachter de router hier een switch(je) aanhangen. Op de ene switch komen dan bijv. de computers, op de andere de mediaplayers/tv\'s. Niet allle aansluitingen bij mij worden (direct) voorzien van signaal, ik ben toch zelf de netwerkbeheerder!;)\r\n\r\nAls ik in jouw geval dan uitga van dat 10inch kastje heb jij minimaal 3U hoogte nodig aan patchpannel, 24 aansluitdozen is al 2 pannels van 1U en de 3e voor overige zoals nas, router en wifi extender, en wordt een 4U hoog kastje erg krap. Ik zou dan indien het past minimaal de 6U kast nemen en kijken of je alles wel direct gepached wilt hebben op een switch.\r\n\r\nM.v.g. Niels
Link naar reactie
[QUOTE=Niels68;631333]Wow, lekker breed beeld!!\r\n\r\nOm al je poortjes van het patchpannel al meteen op een switch te patchen is een beetje \"overkill\".\r\n\r\nIk heb zelf gepland om de 4 uitgangen van de router ook op een patchpannel uit te laten komen, hierdoor kan ik direct vanachter de router hier een switch(je) aanhangen. Op de ene switch komen dan bijv. de computers, op de andere de mediaplayers/tv\'s. Niet allle aansluitingen bij mij worden (direct) voorzien van signaal, ik ben toch zelf de netwerkbeheerder!;)\r\n\r\nAls ik in jouw geval dan uitga van dat 10inch kastje heb jij minimaal 3U hoogte nodig aan patchpannel, 24 aansluitdozen is al 2 pannels van 1U en de 3e voor overige zoals nas, router en wifi extender, en wordt een 4U hoog kastje erg krap. Ik zou dan indien het past minimaal de 6U kast nemen en kijken of je alles wel direct gepached wilt hebben op een switch.\r\n\r\nM.v.g. Niels[/QUOTE]\r\n\r\nzal het zo ff aanpassen\r\n\r\nMaar feit is toch hoe minder switches, des te sneller en stabieler alles is?
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;630920]...Alle data gaat toch vanaf de switches eerst naar de router en dan naar de juiste plaats? Dus meer switches lijkt mij geen echte scheiding van data op te leveren, omdat de router toch alles moet verwerken.\nNiek[/QUOTE]\nOp een switch kan je weer een switch aansluiten, dat hoeft niet via de router, en toch weet de router de datastromen \'eerlijk te verdelen\' op IP\'s.\n\nWat de max is... geen idee.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...