Ga naar inhoud

Waarschuwing voor inslikken van knoopcellen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[B]Wat moet ik doen als mijn kind een knoopcel heeft ingeslikt? [/B]\r\n\r\n[B]Wat is knoopcel?[/B]\r\nEen knoopcel is een klein plat rond batterijtje. Er bestaan verschillende soorten knoopcellen in diverse afmetingen. De doorsnede is meestal 6 tot 25 millimeter en de dikte 1,5 tot 6 milimeter. De spanning van knoopcellen ligt meestal tussen 1,2 en 3 volt.\r\n\r\n[B]Wat is het gevaar van een ingeslikte knoopcel?[/B]\r\nMeestal verlaten ingeslikte voorwerpen het lichaam weer via de natuurlijke weg. Zo ook knoopcellen. Maar soms kan een knoopcel blijven “plakken” in de slokdarm – de kans daarop neemt toe met de doorsnede van de knoopcel – en daar schade aanrichten. Wanneer een knoopcel namelijk in aanraking komt met de vochtige slijmvliezen van de slokdarm, gaat er een elektrisch stroompje lopen dat kan leiden tot lokale irritatie en beschadigingen, waaronder vernauwing en perforatie van de slokdarm. Als dat gebeurt, kan de knoopcel ook meer schade aanrichten. In zeldzame gevallen leidt dat tot fatale bloedingen.\r\n\r\n[B]Doen[/B]\r\nAls u merkt dat uw kind een knoopcel heeft ingeslikt, moet u onmiddellijk met uw kind naar het ziekenhuis gaan, ook als het geen klachten heeft. Klachten zoals pijn en irritatie van de slokdarm kunnen snel optreden, maar een peuter geeft dat niet altijd aan. De eerste schade aan de slokdarm kan na 15 minuten optreden en perforatie na 6 uur.\r\n\r\n[B]Eten of drinken?[/B]]\r\nHet is niet bekend of eten of drinken de doorgang van knoopcellen in de slokdarm verbetert.\r\n\r\n[B]Tip[/B]\r\nLaat knoopcellen niet slingeren, maar bewaar ze altijd buiten het bereik van (kleine) kinderen in de originele verpakking. Gooi gebruikte batterijen direct weg in de speciale batterijcontainers.\r\n\r\nHelaas zijn knoopcellen bij inslikken nog gevaarlijker als boven omschreven staat! Nog kruipende kinderen pakken graag afstandsbedieningen, apparaten (o.a. bij dvd-spelers e.d.) waar dergelijke knoopcellen inzitten en u weet zelf wel dat die klepjes los kunnen\r\nzitten of gaan. Ook wil zo\'n batterij\'tje nog wel eens vallen en zoekraken. Houd dergelijke apparaten buiten handbereik van kleine kinderen!\r\n\r\nDie steken van alles in de mond en een dergelijk batterij\'tje geeft ook nog een een lekker prikkelend gevoel in de mond. Echter eenmaal doorgeslikt en blijft deze steken begint een rampzalige vernietigingsslag die kan leiden tot jarenlange verpleging, operaties en de dood. Weefsel wordt als het ware weggebrand en er ontstaan gaten e.d. Laat staan de giftige stoffen die vrijkomen. \r\n\r\nLet op als een kind gaat hoesten en ook komt er bloed vrij en vertrouwd u het niet. Laat dan zo snel mogelijk foto´s maken en denkt u aan de mogelijkheid dat een knoopcel is ingeslikt. Op een foto is dit direct zichtbaar. Dan moet snel gehandeld worden.
Link naar reactie
Als je dat negatief bedoelt, vind ik dat schandalig dat je een dergelijk antwoord geeft. Jij kunt dan niet meevoelen met anderen, laat staan dat je een geweten hebt. \r\n\r\n[QUOTE]Als u merkt dat uw kind een knoopcel heeft ingeslikt[/QUOTE]\r\nKijk en dat merk je vaak niet en weet het ook niet. Als je het wel merkt en weet, kun je direct de juiste werkwijze toepassen.\r\n\r\nMijn bericht is voor ouders van kleine kruipende kinderen die op de grond niets ontgaat en dingen graag in de mond steken. Op het moment dat uw kind een knoopcel inslikt weet u dat niet. Alleen zullen bepaalde symptonen optreden die u waarschijnlijk niet daarmee in verband zult brengen. Ik zeg u ieder uur wat dan verstrijkt is een ramp en veroorzaakt veel schade, met eventueel de dood tot gevolg.\r\n\r\nKijk en die negatieve reactie van Niek is te walgelijk voor woorden. Ouders hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Link naar reactie
[QUOTE=De Hulk;630938]Als je dat negatief bedoelt, vind ik dat schandalig dat je een dergelijk antwoord geeft. Jij kunt dan niet meevoelen met anderen, laat staan dat je een geweten hebt. \n \nKijk en die negatieve reactie van Niek is te walgelijk voor woorden. Ouders hebben hun eigen verantwoordelijkheid.[/QUOTE]\nik vind juist dat niek soms te vaak zijn geweten laat spreken.;)\n \nmischien wordt het tijd dat jij je batterijtje vernieuwd.:rolleyes:
Link naar reactie
Kinderen kun je alleen maar goed beschermen , door je aandacht erbij te houden want kleine kinderen zijn nieuwsgierig en stoppen vaak alles eerst in de mond als ze iets te pakken krijgen, dus zuinig met rondzwervend spul in en om het huis . Maar batterijtjes zullen niet zo vaak rondslingeren .:o\r\n\r\nEigenlijk heb je daar grote berichten op Internet niet voor nodig , die aandacht moet er eigenlijk bij je ingebakken zitten.
Link naar reactie
[QUOTE=De Hulk;630938]Als je dat negatief bedoelt, vind ik dat schandalig dat je een dergelijk antwoord geeft. Jij kunt dan niet meevoelen met anderen, laat staan dat je een geweten hebt. \n\n\nKijk en dat merk je vaak niet en weet het ook niet. Als je het wel merkt en weet, kun je direct de juiste werkwijze toepassen.\n\n[/QUOTE]\n\nIk weet niet hoe jij mijn bericht negatief kunt lezen, maar dat ligt meer aan jou instelling, dan aan de mijne denk ik. \nHier kruipt elke ander halvedag per week een kleinkind van me rond. Als je dan weet dat het voorlopig m\'n enige is, en nog een zoon ook, dan zal je misschien begrijpen, dat je mijn berichtje een ietsiepietsie verkeerd opgevat hebt.\n\nNiek\n\nEdit: PS Ik heb dus wel een geweten en voel soms ook wel mee met anderen. :-)\nOverigens ben je eerste persoon op deze wereld die mij van Walgelijkheid beschuldigd. Maar of dat iets is om trots op te zijn, vraag ik me dan af.\n\nGoed advies: probeer berichten objectief te lezen en positief te interpreteren en je krijgt een veel vrolijker leven denk ik. Bovendien kwets je anderen dan niet onbedoeld. \n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...