Ga naar inhoud

WOL - Wake On Lan?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk heb pas WOL (Wake On Lan) werkend gekregen. Maar als ik de PC 20 minuten afsluit dan werkt het niet meer en moet ik hem manueel opstarten.\r\n\r\nDit is zeer vervelend omdat ik deze functie ook gebruik buiten mijn LAN netwerk. Ik heb alles in de bios goedstaan, Hardware ID is juist, ik heb bij de addaptorinstellingen alles juist staan (dat weet ik omdat het binnen de +- 20 min wel werkt).\r\n\r\nweet iemand hoe ik mijn PC via WOL langer dan binnen de +-20 min aan kan aanzetten?\r\n\r\nAlvast Bedank!
Link naar reactie
Bij een rechtsklik op je netwerkadapter in apparaatbeheer, en daar onder de tab \'[I]Geavanceerd[/I]\' is er misschien ook nog een optie die verkeerd kan staan.\n[QUOTE=gijs735;582213]... ik heb bij de addaptorinstellingen alles juist staan (dat weet ik omdat het binnen de +- 20 min wel werkt)[/QUOTE]\nMaar misschien heb je dat dus al gevonden.... *-)\n\nVeranderen de instellingen in het BIOS niet na die 20 minuten (of langer), want dan kan je ook denken aan een lege BIOS batterij. Bedenk eens hoe lang die er in zit.
Link naar reactie
[QUOTE=Niekie30;582222]Pc afsluit? Of slaapstand o.i.d. \nIn het laatste geval, kan het dan niet zo zijn dat de netwerkkaart wordt uitgeschakeld na 20 min. om energie te besparen. Kijk even bij de eigenschappen van je netwerk adapter en haal eventueel het betreffende vinkje weg.\n\nNiek[/QUOTE]\n\nIk sluit mijn pc af,dus geen slaapstand (ik wil hem ook liever afsluiten), Ik heb tevens het vinkje bij: De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen weggehaalt, maar nog steeds hetzelfde probleem. (hij gaat aan binnen de 20 min).\n\n[QUOTE=erikdenhouter]Bij een rechtsklik op je netwerkadapter in apparaatbeheer, en daar onder de tab \'Geavanceerd\' is er misschien ook nog een optie die verkeerd kan staan.\nCitaat:\nOorspronkelijk geplaatst door gijs735 \n... ik heb bij de addaptorinstellingen alles juist staan (dat weet ik omdat het binnen de +- 20 min wel werkt)\nMaar misschien heb je dat dus al gevonden.... \n\nVeranderen de instellingen in het BIOS niet na die 20 minuten (of langer), want dan kan je ook denken aan een lege BIOS batterij. Bedenk eens hoe lang die er in zit.[/QUOTE]\n\nDat heb ik al gevonden ;), en ik weet niet of het uitmaakt maar ik heb een vaste PC, dus ik denk dat de bios batterij niet leeg gaat als ik hem ingestoken hou, heb ik dat juist? \n\nNog iemand suggesties? ik weet het echt niet meer :(
Link naar reactie
[url=http://knol.google.com/k/using-wake-on-lan-wol-across-the-internet#][U]Using Wake on LAN (WOL) across the Internet[/U][/url]\n\n\"Stage 2: Understanding the network issues involved in getting Wake on LAN working across networks\"\n\n\".... [I]shortly after your computer goes to sleep, it loses its IP address. This is the crux of this entire article, and something many other Wake on LAN tutorials neglect to mention. Even if a few minutes earlier your computer had address 192.168.1.10, your router will suddenly become clueless as to where to send packets with that destination. (Typical [B]ARP timeouts[/B] on routers are in the order [B]of 5-20 minutes[/B].)[/I]\n\nDus:\nKort na het uitzetten van je PC verliest deze het toegewezen IP, omdat de ARP tabel in de router bijgewerkt wordt. Je router heeft vanaf dat moment geen idee waar het pakketje naar toe moet, want het \'mag\' van buitenkomende pakketjes niet over het hele subnet verzenden (wat wel mogelijk zou zijn als het pakketje van binnen uit hetzelfde subnet verzonden zou zijn, want dat zou via een z.g. \'[I]broadcast packet[/I]\' mogen gebeuren, wat naar elk device aangesloten gaat). Omdat het dus vanaf buiten komt (ander subnet ?) [I]moet[/I] de router weten naar welk specifiek IP. Dat zal uit veiligheid zijn.\n\n(Verder in dat artikel gaan ze over tot het aanbevelen van de open source DD-WRT firmware, maar daar moet je even overheen lezen; ook met fabrieks-firmware zullen er meestal de mogelijkheden zijn)\n\n[B]*[/B] Het punt is om in de router de ARP tabel aan te passen, en wel door een vaste ARP entree voor die ene PC te maken, gebaseerd op het MAC adres van de netwerkkaart, zodat dat MAC adres bij het inschakelen altijd hetzelfde IP toegewezen krijgt.\nVoor zover ik kan zien... hoef je daarbij op je PC niet DHCP uit te zetten, en hoef je daar geen vast IP in te stellen. \n\nIk stel het mij zo voor[B]:[/B] zolang de router maar weet dat het IP \'moet bestaan\' zal het één pakketje verzenden met dat IP (al staat het TCP/IP protocol op de netwerkkaart niet echt aan) en de netwerkkaart zal vervolgens het eigen MAC-adres in het \'magische pakketje\' kunnen herkennen, terwijl andere aangesloten netwerkkaarten dit niet doen.\nDHCP op de PC zal gewoon kunnen blijven werken, want zodra de PC wakker wordt, doet het (zoals altijd met DHCP) een IP aanvraag, en krijgt het gewoon dat ene vast ingestelde IP door de router\'s DHCP server toegewezen.\n\nHoe dat alles te doen met de firmware van jouw router, en wat nog meer nodig is zal je zelf moeten lezen en proberen.\n\n\nKleine toevoeging vanuit mijn persoonlijke ervaring:\nik heb hier een Compaq D510 P4 desktopje op mijn router aangesloten staan, en deze had de eigenschap om telkens ongewenst uit standby wakker te worden, soms na een half uur, soms na een halve dag.\nIk moest bij de eigenschappen van de netwerkadapter \'[I]Wake on magic packet[/I]\' uitschakelen om daar vanaf te zijn. \nDaarbij zou ik dus nooit gebruik kunnen maken van WOL.\n[I]Misschien [/I]de rede waarom er al een lange tijd zoveel van dit modelletje op de tweede hands markt aangeboden worden ;) De meesten wensen een standby die standby blijft.
Link naar reactie
Het is in dit geval niet de bios batterij denk ik, want een kennis van me heeft exact hetzelfde probleem. Sterker nog, daar duurt het nog geeneens 20 minuten.\r\nWat je echter in je reply ervoor aangeeft is echter wel het geval.\r\n\r\nDus bij mijn kennis heb ik naast de benodigde poortforward naar het ip adres van de pc, ook tevens bij de dhcp server een reservering gemaakt dat betreffende pc bij aanzetten ook weer datzelfde ip adres krijgt. Dat gebeurt dan op basis van het macadres.\r\nZo weet de router in elk geval welk macadres dat ip moet gaan krijgen als het niet aanwezig is.\r\n\r\nHopelijk helpt dat, want in betreffende Netgear router wat die vriend heeft, kun je geen portforward maken naar het broadcast adres (192.168.1.255), wat bijv. bij een Zyxel modem wel kan en daarmee WOL ook laat werken.\r\n\r\nDus Gijs735, dat is misschen iets wat je kunt proberen, voor zover dat idee al niet geopperd is. In je router door dhcp het ip adres laten reserveren voor die pc.\r\n\r\nIk weet niet zeker of dat ook werkt, m\'n kennis zou me dat nog laten weten, maar het lijkt me de meest voor de hand liggende optie.\r\n\r\nEven er van uitgaand dat je ook eventuele andere aanpassingen hebt gedaan zoals in de link van Stroke33 stonden, zoals aangeven dat energiebeheer de netwerkkaart uit slaapstand mag halen.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;582241][url=http://knol.google.com/k/using-wake-on-lan-wol-across-the-internet#][U]Using Wake on LAN (WOL) across the Internet[/U][/url]\r\n\r\n\"Stage 2: Understanding the network issues involved in getting Wake on LAN working across networks\"\r\n\r\n\".... [I]shortly after your computer goes to sleep, it loses its IP address. This is the crux of this entire article, and something many other Wake on LAN tutorials neglect to mention. Even if a few minutes earlier your computer had address 192.168.1.10, your router will suddenly become clueless as to where to send packets with that destination. (Typical [B]ARP timeouts[/B] on routers are in the order [B]of 5-20 minutes[/B].)[/I]\r\n\r\nDus:\r\nKort na het uitzetten van je PC verliest deze het toegewezen IP, omdat de ARP tabel in de router bijgewerkt wordt. Je router heeft vanaf dat moment geen idee waar het pakketje naar toe moet, want het \'mag\' van buitenkomende pakketjes niet over het hele subnet verzenden (wat wel mogelijk zou zijn als het pakketje van binnen uit hetzelfde subnet verzonden zou zijn, want dat zou via een z.g. \'[I]broadcast packet[/I]\' mogen gebeuren, wat naar elk device aangesloten gaat). Omdat het dus vanaf buiten komt (ander subnet ?) [I]moet[/I] de router weten naar welk specifiek IP. Dat zal uit veiligheid zijn.\r\n\r\n(Verder in dat artikel gaan ze over tot het aanbevelen van de open source DD-WRT firmware, maar daar moet je even overheen lezen; ook met fabrieks-firmware zullen er meestal de mogelijkheden zijn)\r\n\r\n[B]*[/B] Het punt is om in de router de ARP tabel aan te passen, en wel door een vaste ARP entree voor die ene PC te maken, gebaseerd op het MAC adres van de netwerkkaart, zodat dat MAC adres bij het inschakelen altijd hetzelfde IP toegewezen krijgt.\r\nVoor zover ik kan zien... hoef je daarbij op je PC niet DHCP uit te zetten, en hoef je daar geen vast IP in te stellen. \r\n\r\nIk stel het mij zo voor[B]:[/B] zolang de router maar weet dat het IP \'moet bestaan\' zal het één pakketje verzenden met dat IP (al staat het TCP/IP protocol op de netwerkkaart niet echt aan) en de netwerkkaart zal vervolgens het eigen MAC-adres in het \'magische pakketje\' kunnen herkennen, terwijl andere aangesloten netwerkkaarten dit niet doen.\r\nDHCP op de PC zal gewoon kunnen blijven werken, want zodra de PC wakker wordt, doet het (zoals altijd met DHCP) een IP aanvraag, en krijgt het gewoon dat ene vast ingestelde IP door de router\'s DHCP server toegewezen.\r\n\r\nHoe dat alles te doen met de firmware van jouw router, en wat nog meer nodig is zal je zelf moeten lezen en proberen.\r\n\r\n\r\nKleine toevoeging vanuit mijn persoonlijke ervaring:\r\nik heb hier een Compaq D510 P4 desktopje op mijn router aangesloten staan, en deze had de eigenschap om telkens ongewenst uit standby wakker te worden, soms na een half uur, soms na een halve dag.\r\nIk moest bij de eigenschappen van de netwerkadapter \'[I]Wake on magic packet[/I]\' uitschakelen om daar vanaf te zijn. \r\nDaarbij zou ik dus nooit gebruik kunnen maken van WOL.\r\n[I]Misschien [/I]de rede waarom er al een lange tijd zoveel van dit modelletje op de tweede hands markt aangeboden worden ;) De meesten wensen een standby die standby blijft.[/QUOTE]\r\n\r\nDat zal ik eens uitzoeken ! (mijn router is een grote warboel omdat we hem huren van onze provider daarom zal dat wel veel tijd kosten :p) \r\n\r\n[QUOTE=BlackTiger]Het is in dit geval niet de bios batterij denk ik, want een kennis van me heeft exact hetzelfde probleem. Sterker nog, daar duurt het nog geeneens 20 minuten.\r\nWat je echter in je reply ervoor aangeeft is echter wel het geval.\r\n\r\nDus bij mijn kennis heb ik naast de benodigde poortforward naar het ip adres van de pc, ook tevens bij de dhcp server een reservering gemaakt dat betreffende pc bij aanzetten ook weer datzelfde ip adres krijgt. Dat gebeurt dan op basis van het macadres.\r\nZo weet de router in elk geval welk macadres dat ip moet gaan krijgen als het niet aanwezig is.\r\n\r\nHopelijk helpt dat, want in betreffende Netgear router wat die vriend heeft, kun je geen portforward maken naar het broadcast adres (192.168.1.255), wat bijv. bij een Zyxel modem wel kan en daarmee WOL ook laat werken.\r\n\r\nDus Gijs735, dat is misschen iets wat je kunt proberen, voor zover dat idee al niet geopperd is. In je router door dhcp het ip adres laten reserveren voor die pc.\r\n\r\nIk weet niet zeker of dat ook werkt, m\'n kennis zou me dat nog laten weten, maar het lijkt me de meest voor de hand liggende optie.\r\n\r\nEven er van uitgaand dat je ook eventuele andere aanpassingen hebt gedaan zoals in de link van Stroke33 stonden, zoals aangeven dat energiebeheer de netwerkkaart uit slaapstand mag halen.[/QUOTE]\r\n\r\nMijn interne Ip is 192.168.1.65 en die blijft altijd vast staan, dat heb ik al eerder gedaan omdat ik mijn poorten anders altijd opnieuw moet toewijzen :D\r\n\r\nBedankt voor het helpen ik zet deze thread als opgelost omdat ik nog wel even bezig zal zijn met die router om uit te zoeken wat erikdenhouter zei, als het nog niet werkt maak ik wel een nieuwe thread (als dat mag).\r\n\r\nNogmaals iedereen bedankt! :D
Link naar reactie
Wat ik schrijf is ongeveer hetzelfde als wat BlackTiger schrijft. Alleen ik heb het uit een tekst moeten plukken terwijl BlackTiger het meer uit ervaring schrijft.\n\nAls merk/type van de router vermeldt dan zal iemand wel een manual kunnen vinden, en kunnen kijken wat er voor mogelijkheden zijn, en zo niet, je mag dan later graag nog eens terugkoppelen of er ooit iets van geworden is, dat kan, werkend of niet werkend, altijd hier in hetzelfde draadje.
Link naar reactie
Mijn router is een SpeedTouch 706, ik dacht dat de maker Thomson was, op de pagina waar je de tekst uit hebt gehaald heb ik gevonden dat je er het beste DD-WRT op kunt hebben staan. Mijn router staat niet op de ondersteunde lijst, maar ook niet op de lijst die niet werkt\r\n\r\nLijsten en manual:\r\n\r\nManual: [URL=\"http://www.c-network.pl/graphics/thomson/st706wl/manual.pdf\"]http://www.c-network.pl/graphics/thomson/st706wl/manual.pdf[/URL]\r\n\r\nSupported Devices (DD-WRT): [URL=\"http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices\"]http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices[/URL]\r\n\r\nKnown incompatible Devices(DD-WRT): [URL=\"http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Known_incompatible_devices\"]http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Known_incompatible_devices[/URL]\r\n\r\nAlvast Bedankt.
Link naar reactie
Waarom meld je het probleem niet bij KPN en vraagt een nieuwe router omdat de oude niet meer werkt?\nOok KPN heeft vriendelijke luisterende mensen die je graag helpen.\nIk ben zelf al aan mij vijfde router/Modem en heb nu de KPN Experia Box TG787 met Wlan en telefoon.\n\n\nJe zou overigens eerst even de Modem/router terug kunnen zetten naar fabrieksinstellingen, moet ik ook soms doen, als er teveel draadloze verbindingen zijn geweest in huis(deze blijven ook allemaal zichtbaar ondanks uitschakeling) krijg ik soms ineens mijn laptop niet meer online wat dan na een herstel naar fabrieksinstellingen weer wel kan.\nProberen kan geen kwaad, toch?\n\nOverigens de router/modem is beveiligd met een wachtwoord om nieuwe firmware als DD-WRT erop te zetten zou je dus het wachtwoord moeten weten, wat dan overigens nog geen zin heeft bij het eerste contact met de KPN server is het weer automatisch teruggezet door KPN.\n\nHet is overigens inbreuk maken op je contract als je het wachtwoord zou kunnen gebruiken om nieuwe firmware te plaatsen, wat kan betekenen dat je word afgesloten van het internet en je contract word opgeheven met een flinke boete op de koop toe want die modem/router is en blijft eigendom van KPN.
Link naar reactie
Heb je al zelf geprobeerd om een static IP in te stellen met de originele firmware ?\n\nManual SpeedTouch 706, pagina 104:\n\n\"5.6.4 Wireless Device Settings[B]:[/B]\nConfigure \n\nOn the Configure page you can:\nAssign a static DHCP server lease to this device by selecting the Always use the same address check box.\"\n\nMaar dat heb je blijkbaar al gedaan als ik dit lees:\n[QUOTE=gijs735;582251]\nMijn interne Ip is 192.168.1.65 en die blijft altijd vast staan, dat heb ik al eerder gedaan omdat ik mijn poorten anders altijd opnieuw moet toewijzen :D[/QUOTE]
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;582325]Heb je al zelf geprobeerd om een static IP in te stellen met de originele firmware ?\n\nManual SpeedTouch 706, pagina 104\n\n5.6.4 Wireless Device Settings[B]:[/B]\nConfigure \n\nOn the Configure page you can:\nAssign a static DHCP server lease to this device by selecting the Always use the same address check box.\n\nMaar dat heb je blijkbaar al gedaan als ik dit lees:[/QUOTE]\n\nDat heb ik inderdaad gedaan maar ik ben er nu uitgekomen, Speedtouch 706 is een modem EN een router. Hier kan ik dus geen DD-WRT opzetten. Ik ga me een router aanschaffen en dan zet ik bij speedtouch de draadloze functie uit en bij de nieuwe router zet ik die aan, ik gebruik de speedtouch als modem en de nieuwe router als router. Dan kan ik op de nieuwe router alles fatsoenlijk zetten zodat ik WOL werkt!
Link naar reactie
Dat gaat dus ook niet werken, want je zult op de Modem/router dan toch een poort moeten forwarden, om zo van buitenaf toegang te kunnen krijgen tot je nieuwe router.\r\nHet vaste IP adres om te bereiken vanaf een andere internet plek, moet het adres zijn wat je is toebedeeld door de KPN( in de modem moet je zoeken onder verbindings controle naar: Verbinding naar gateway (195.000.00.00)) in dit geval met een forward naar de bewuste computer hetzij op een in de router vast ingesteld IP adres zoals je aangeeft 192.168.1.65 van de netwerkkaart in die bewuste computer.\r\n\r\nKort samengevat je logt in vanaf de buurman op je vaste IP adres van KPN de Modem/router laat je door(port forwarding) naar het IP adres van het in de router vast gezette IP adres (voorbeeld plaatje)van de computer die je wilt inschakelen, dit alles staat ook in de 2 links die ik je in een eerdere reactie heb gegeven.\r\nJe bent alleen in de war met je vaste IP adres dat moet dus het IP adres zijn wat hebt gekregen van de KPN in de range 195.000.000.00
Link naar reactie
@gijs735\nDit stukje vond ik in de handleiding: \n\nTo enable remote access Proceed as follows:\n1 Go to the SpeedTouchTM pages, as described in “1.2.1 Access via the Web\n Interface” on page 7.\n2 In the menu, select Toolbox > Remote Assistance.\n3 Click Enable Remote Assistance.\n4 Provide the following parameters to your help desk:\nURL (the HTTPS link)\nUser name\nPassword\nYour ISP is now able to access your SpeedTouchTM via the HTTPS link in\ncombination with the provided certificate (a secure authentication\nmechanism).\nFor security reasons, remote assistance will be automatically disabled after\n20 minutes of inactivity, or after restarting your SpeedTouchTM.\n\nDat zal het probleem wel zijn.\nWand gaat je pc wel aan, als je het vanaf je eigen interne netwerk doet.
Link naar reactie
Ho momentje.\r\nRemote Access is externe toegang c.q. toegang van buitenaf. Deze optie heeft uitsluitend met toegang tot het modem zelf (en dus de modemconfiguratie) van buitenaf te maken.\r\nMaar heeft dus niets te maken met Wake on Lan.\r\n\r\nOok heb je dit niet nodig als je via je modem/router naar je tweede router wilt inloggen. Dan is een portforward nodig maar dat werd al gezegd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...