Ga naar inhoud

Welke computeropstelling op ons klein kantoor?


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo, kan iemand misschien advies geven over wat we het beste kunnen doen? We werken met twee mensen vanuit een thuis kantoor. Internet loopt via een routermodem en helaas draadloos omdat de telefoon aansluiting verweg binnen komt vanwaar we werken. Omdat te veranderen moeten er heel wat draden weer getrokken gaan worden. Mijn collega werkt met een vrij nieuwe PC desktop van 1 jaar oud. Ikzelf wil nu een nieuwe PC aanschaffen en twijfel tussen een gewone PC of misschien een server en daarnaast een laptop. Laptop voor de weinige keren die ik hem nodig heb, heb ik wel ter beschikking. Kortom toch een gewone PC en een kabeltje tussen de twee PCs of een soort van server waar ik dan op kan werken en mijn collega op die van hem en dan aan de server hangen? Bij voorbaat dank voor de adviezen, Mark
Link naar reactie
Alternatief voor een server zou een NAS kunnen zijn. Ook geschikt voor backups, en een eventuele website, of benaderen van bestanden van buitenaf. Ik vind een laptop toch minder geschikt, als je er de hele dag mee moet werken. Het apparaat is duurder, terwijl je er minder mee kunt. En als je er een beetje ergonomisch mee wilt werken, komt er ook nog voor een paarhonderd euro randapparatuur bij.
Link naar reactie
Je kan een terminal server gebruiken. Is eigenlijk een redelijk goede pc met windows server geinstaleer en geconfigureerd als terminal server. Alle programmas worden daar op geinstalleerd en draaien daar ook. Via externe desktop verbinding maken met het ding en je kan alles doen zoals op elke pc. Alleen voor de pc waarmee je verbinding maakt zijn de eisen zeer laag. Eigenlijk elke pc waar xp op kan draaien is goed geneog. Maar nu komt het, Je kan overal vandaan een verbinding maken met deze server, zeeland of nieuwzeeland, dat maakt niet uit en afhankelijk van de licencies met velen gelijktijdig.\r\nJe hoeft geen programmas op je pc te zetten want die staan allemaal op de server. Dus iedereen draait dan de zelfde software en data van iedereen staat op de zelfde machine. En je ben gechikt voor de toekomst als je meerdere werknemers zou krijgen. Oud pctje xp erop verbinden via externbureaublad en gaan met die banaan. Gaat niet met Server 2003 sbe, daar zit geen terminal server in.
Link naar reactie
Terminal Server is zwaar overkill. Om dat goed te configgen mag je toch best wel wat technische kennis in huis hebben, en om zakelijk dit te gaan doen op een oud pc\'tje via wirelesss is helemaal een slecht idee. \n\nEen paar vragen: \nWaarom wil je een server? \nIs het nodig dat je ook op afstand bij je data kan komen? \nOver hoeveel data praten we? (megabytes/terabytes, ruwe schatting is OK) \nWil je je eigen mailserver/webserver/\"andere toepassing\" erop gaan draaien? \nIs er genoeg kennis in huis om het te beheren? \n\nEen Nas is een goed idee, als je alleen maar bestanden wil delen met elkaar. (maar dan wel een met 2 harde schijven, in Raid 1), maar je moet niet vergeten te backuppen. Dagelijks een backup, en extern bewaren. Wil je meer, zal je toch echt aan een server moeten gaan denken. Voor het alleen delen van bestanden kan een snelle pc voldoende zijn. Voor meer taken kan je beter aan een dedicated server gaan denken, maar met twee man is dat misschien overkill.\n\n[QUOTE=Bigmacmagicmac;472653]Internet loopt via een routermodem en helaas draadloos omdat de telefoon aansluiting verweg binnen komt vanwaar we werken. Omdat te veranderen moeten er heel wat draden weer getrokken gaan worden.[/QUOTE]\nHeel wat draden? 1 netwerk kabeltje van het modemrouter naar een switch in de ruimte waar je werkt. Daar prik je de pc\'s op, en klaar.
Link naar reactie
NAT is echt iets nieuws voor me, klinkt idd wel wat voor ons. Rest is misschien nog overkill. belangrijkste is eigenlijk om samen een netwerkschijf te hebben waar we beide simultaan op kunnen werken. Daarnaast idd backups die erg belangrijk zijn. Website draait niet op kantoor maar gewoon via een provider dus dat laten we ook nog maar even zo. Is voor ons ook vrij onbelangrijk. \r\n\r\nBedankt voor de tips. Excuses alvast want ik ga een nieuwe post plaatsen. Gisteren begaf de wireless router het, de antenne zat los en toen ik hem eraf probeerde te schroeven trok ik hem met draad en al eraf. Wireless was toen meteen verleden tijd, met kabel doet ie het natuurlijk nog wel. Enfin, had nog een andere router liggen en werkt weer prima maar....\r\n\r\nBeide PCs krijg ik niet meer in een netwerk zoals voorheen. Ik begrijp er niets van. Alles zoals voorheen, alle instelling op delen van bestanden, netwerkdetectie etc. Als je de volledige netwerkmap opvraagt zie je de andere PC wel maar in de \"Netwerk\" map in de verkenner alleen de PC waar je dan achter zit. Echt al de hele zaterdag en zondag mee bezig. Vreselijk met 35 graden... Ik woon/werk in Spanje.... Kortom ik hoop dat iemand met ook hiermee kan helpen in een andere post.\r\n\r\nbedankt nogmaals.
Link naar reactie
Hallo Enigma147,\r\n\r\nOm terug te komen op je vragen:\r\n\r\n1. Geen enkele voorkeur, ik dacht dat het misschien iets zou zijn zonder echt heel goed te weten wat de voor/nadelen van een server zijn tov een PC of laptop.\r\n\r\n2. Zou fijn zijn maar niet echt nodig. We nemen op locatie altijd een stickje mee en de mail doen we via webmail.\r\n\r\n3. Paar gig, niet zo heel veel hoor.\r\n\r\n4. Nee, eigenlijk basis PC kennis maar verder niet. Zie mijn vorige post met het netwerk probleempje.....\r\n\r\nOm terug te komen op de router en de draden, ik ga denk toch maar eens kijken of de telefoondraad naar ons kantoor kunnen laten lopen. Ik word gek van dat wireless gedoe en met een kabel heb ik het gevoel wat minder kwetsbaar te zijn. \r\n\r\nDan maar wat draden trekken maar daar hebben we dan later weer meer plezier van. Had ik nu ook niet zo´n probleem gehad met mijn nieuwe router.\r\n\r\nBedankt voor de tijd en moeite om iemand te helpen, ik vergeet bijn. Kan iemand me meer info geven of waar NAS of NAT voor staat zodat ik daar mee info over kan googlelen.\r\n\r\nBedankt
Link naar reactie
[QUOTE=Bigmacmagicmac;473020] ik ga denk toch maar eens kijken of de telefoondraad naar ons kantoor kunnen laten lopen. [/QUOTE]\r\nAls je de (bedrade) router op dezelfde plek laat staan dan heb je niet zo veel aan een telefoondraad om internet op kantoor te krijgen. Daarvoor heb je toch echt een netwerkkabel nodig.\r\n\r\nAls je van plan bent om het hele adsl-modem op kantoor te zetten, dan raad ik je dit eveneens af. De kwaliteit/snelheid van de verbinding gaat mogelijk drastisch naar beneden als je het modem niet zo kort mogelijk met het aansluitpunt van KPN verbindt.\r\n\r\nDie telefoondraad kun je dus echt alleen maar voor telefonie gebruiken. Als je toch draden aan\'t trekken bent kun je er net zo goed een netwerkkabel naast leggen. Een netwerkkabel mag 100 meter lang zijn. In de meeste gevallen goed genoeg. Heb je meer lengte nodig, dan moet er een repeater tussen die het signaal versterkt.\r\n\r\nNAS staat voor Network Attached Storage. NAT voor Network Address Translation, maar als je even terug leest heb je die zelf verzonnen en bedoel je eigenlijk NAS ;) NAT is iets technologisch wat met routers te maken hebt, op het moment niet heel relevant voor je.
Link naar reactie
NAS staat voor Network Attached Storage. Zijn er van heel simpel tot heel uitgebreid, van simpele netwerk schijf tot een netwerkserverachtig apparaat. Goede zijn er van bijvoorbeeld synology of qnap. Goedkopere heb je van freecom of conceptronic. In de luxere kun je vaak meer schijven kwijt, en ook raid5 of raid6 gebruiken. Waarbij er dus een schijf defect kan raken, zonder dat er gegevens verloren gaan. Heb je enig idee over een budget? Hoeveel opslag denk je nodig te hebben?
Link naar reactie
Couch potato bedankt voor de mogeijk opties, ga meteen op hun sites kijken. Meest belangrijke is dat we beide tegelijkertijd op de netwerkschijf kunnen werken, dat er niets verloren gaat en dat was het eigenlijk wel zo´n beetje. \r\n\r\nWerk gaat om een paar Gig tot nu toe, we versturen ontzettend veel foto´s dus dat loopt op maar verder is het dat wel. Ik neem aan dat we met onze PC en laptop gewoon op de NAS kunnen aanloggen alsof het een externe HD zou zijn?\r\n\r\nWelke kabel aansluiting is dan een optie tussen de PCs en de NAS? Enfin, dit soort dingen zoek ik ook nog wel uit als ik de sites van de fabrikanten heb benaderd hoor maar ik ben nieuwsgierig. Moet ik toch nog een nieuwe PC kopen want ik neem aan dat de NAS geen OS draait en je er dus niet rechstreeks op kan werken? Enfin ga ik ook opzoeken.\r\n\r\nBedankt voor alles hulp echt heel erg goed.
Link naar reactie
Je kunt op de computers inderdaad een schijfletter aan de NAS hangen zodat het is alsof het een externe harde schijf is.\r\n\r\nVerbinden met de NAS doe je door het apparaat op te nemen in het netwerk. Met netwerkkabels en een switch/router verbinden dus.\r\n\r\nEen NAS heeft inderdaad geen besturingssysteem in de zin dat je het als computer kunt gebruike. Je kunt er dus geen toetsenbord, muis, beeldscherm e.d. op aansluiten.
Link naar reactie
Een NAS zit in het netwerk, dus op je router of switch aangesloten. Je benadert het als een andere computer in het netwerk. Instellen gaat via een webinterface, net als bijvoorbeel de router. De nas heeft een eigen OS, veelal gebaseerd op linux. Maar daar heb je niet zoveel mee te maken, je ziet toch alleen maar die interface.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...