Ga naar inhoud

Van bedraad naar draadloos


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,\r\n\r\nHet moet er maar eens van komen, mijn bedrade netwerk moet worden uitgebreid met draadloos, zodat de meiden (16 en 18 ) boven kunnen internetten zonder dat ik moet gaan boren in beton... Een van de meiden gaat studeren, en krijgt (als ze slaagt) een laptop, maar daar moet ze wel mee op internet kunnen natuurlijk!\r\n\r\nIk heb internet van athome (ziggo) met motorola modem, en nu een bedrade router. Die moet dus worden vervangen door een wifi-systeem, waar mijn 2 desktops gewoon bedraad kunnen blijven,. maar de laptop van mikjn echtgenote en de nieuwe laptop van mijn dochter met wifi op kunnen. En dan is beveiliging en snelheid natuurlijk ook van belang. \r\n\r\nWelke router zouden jullie kiezen, en waarom?
Link naar reactie
Sommige modems hebben een draad aansluiting voor meerdere computers + de mogelijkheid om draadloos te gaan, hoef je er alleen een kaart of zo in te steken (dan zie je ergens bijv. een platte gleuf) en de laptop aan te passen met een dongle als ie niet ingebouwd is.\n\nDraadloos is anders niet zo duur tegenwoordig, vanaf 35 euro of zo.\nMaar let op, de meeste mensen zijn toch echt wel slordig met beveiligen, kan heel wat ellende opleveren.
Link naar reactie
Mijn modem blijft gewoon bedraad naar een nieuwe router, waar ik twee desktops bedraad op wil aansluiten, en 2 laptops draadloos.\r\n\r\nInderdaad, die beveiliging moet ik goed naar kijken, en ik heb geen idee... Is dat goed uitgelegd in een gebruiksaanwijzing? Ik ga hier naar de lokale computerboer, en die legt ook uit, maar ik wil enigszins goed beslagen ten ijs komen.
Link naar reactie
Ziggo-modems zijn altijd alleen modem en daar moet een aparte router bij. Neem liever geen alles-in-een ding: mochten er problemen zijn met de verbinding en je gebruikt niet meer het modem dat je van Ziggo hebt gekregen, dan kun je de rest ook zelf uitzoeken.\r\n\r\nJe schrijft dat je al een router hebt. Het meest simpele is om die te vervangen door een wireless exemplaar. Wireless routers hebben ook vrijwel altijd 4 poorten om een bedrade computer op aan te sluiten. Iets om bij aanschaf op te letten, maar het is niet moeilijk om een exemplaar te vinden die dat heeft. Verder? Koop de goedkoopste die geschikt is voor kabelinternet (dat zijn ze ook bijna allemaal, maar kan geen kwaad om even na te vragen). Meer dan 30 euro moet je niet uit hoeven geven voor zo\'n ding. \r\n\r\nBeveiliging wordt meestal niet goed uitgelegd, omdat er tegenwoordig niet eens meer een handleiding bij zo\'n ding wordt geleverd. Soms een cd met een handleiding in pdf, maar vaak moet je die zelf van de website van de fabrikant vissen. Vraag desnoods iemand uit je omgeving die een beetje verstand heeft van computers om er mee te helpen. De theorie kunnen we hier wel vertellen. De praktijk is bij ieder merk/type net iets anders.
Link naar reactie
Ik had een dergelijke situatie...\n\n3 PC\'s boven bedraad - waarbij 1 door middel van een Switch is aangesloten) en 1 beneden bedraad + Printer bedraad..\nLaptop moest draadloos...\n\nHeb deze router gekocht:\n[URL=\"http://www.sitecom.com/product.php?productname=Wireless+Router+300N+X2&productcode=WL-341&productid=703&subgroupid=39\"] Sitecom Router [/URL]\n\nIk ben een n00b op dit gebied, maar binnen 2 uur had ik alles weer werkend.\nDe reden dat ik voor de Sitecom koos is omdat Ziggo die ook adviseert en ik zeker wist dat die dus zou moeten werken op het modem...\n\nDe laptop is nu WPA2 beveiligd. Onderop de router staan de keys/wachtwoorden. Niet vergeten om ook even je modem te resetten....\n\nVoor de reeds werkende bedrade apparaten, was het een kwestie van UTP-kabel in de Sitecom pluggen en het werkte weer...
Link naar reactie
Mijn Orange modem heeft 2 draadaansluitingen en een draadloze waar weer meerdere draadloos op kunnen.\nWel zo handig als dat er standaard bij zit, hoef je niets te kopen, ja een insteekkaart.\nBeveiligen kán in het modem.\n\nOverigens ga niet altijd af wat een winkelier zegt, het valt nog wel eens anders uit, dat ze niet alles weten of je op het verkeerde been wordt gezet.\nAls je met een pda of laptop door wat straten rijdt, moet je eens kijken hoeveel mensen de boel hebben open staan, kun je zo het internet op.\n\nMijn zoon heeft een nieuwe draadloze laptop, als hij dan bij mij is kan hij zo even het internet op zonder de kabel (ik gebruik -nog- geen draadloos) op mijn modem aan te skluiten.\nWel makkelijk, maar als je kwade bedoelingen hebt kun ja alles wissen bij die ander.\nKan trouwens ook als je wel beveiligd bent, maar dan moeilijker, maar voor een freak is ook dat geen probleem tegenwoordig, er is van alles voor.\nNee, doe mij maar een veiliger - met - draadje.
Link naar reactie
De modem blijft, schreef ik al, de router wordt vervangen. Er is me veel duidelijk geworden inmiddels, alleen die sleutels enz. nog niet echt. Als ik de router heb geinstalleerd, en ik laat de laptop netwerk zoeken, krijg ik dan een schermpje waar ik die sleutels moet invoeren ofzo?\r\nHoe en waqar stel ik de beveiliging in?\r\nAls ik de laptops draaiend heb, kan ik dan het netwerk voor anderen onzichtbaar maken?\r\n\r\nMijn computerwinkel zal me niet op het verkeerde been zetten neem ik aan, ik koop er straks een laptop en een router, en als ik wil komen ze de boel thuis installeren voor een paar tientjes. Ik wil alleen wel zelf weten wat en hoe, en misschien die paar tientjes uitsparen (maar als ik hoor dat het twee uur duurt om de boel werkend te krijgen...)
Link naar reactie
De meeste routers zijn standaard niet beveiligd. Dat moet je dus zelf eerst inregelen.\r\n\r\nAlgemene procedure:\r\n- Eerst het bedrade gedeelte aansluiten.\r\n- Op een van de bedrade pc\'s het opdrachtprompt openen (uitvoeren > cmd > enter) en daar [B]ipconfig /all[/B] intoetsen gevolgd door enter. Dit geeft een lijstje met informatie. Wat je nodig hebt is het gateway-nummer van de vaste netwerkkaart (=ip adres van router, soms staat er meer informatie in het lijstje en dan is het misschien een kwestie van proberen). Vul dat ipadres (vaak 192.168.2.1 of 192.168.1.254) in de adresbalk van de webbrowser in en druk op enter.\r\n- Hiermee kom je in de configuratie van de router. Aldaar wordt vaak om een wachtwoord gevraagd. Standaardwachtwoord hoort in principe in de folder te staan die bij het apparaat geleverd wordt.\r\n- Aldaar heb je vaak een wizard ter beschikking waarmee de internetverbinding in te regelen is (CP-nummer van Ziggo moet daar ingevuld worden). Doe dat eerst en verdiep je vervolgens in de beveiliging van het draadloze gedeelte, wat dat moet ook aldaar ingeregeld worden.\r\n- Kies voor WPA-2 (PSK) beveiliging, verzin een wachtwoord (key) en vul dat aldaar in. Noteer ook even de naam van het netwerk en/of wijzig deze, want deze naam is straks op de laptop zichtbaar.\r\n- Laat vervolgens de laptop naar beschikbare netwerken zoeken, kies om verbinding te maken en geef het wachtwoord.\r\n\r\nPrecieze stappen kan ik je niet geven, want die verschillen per merk en type router.\r\n\r\nHet verbergen van het draadloze netwerk is onzinning en alleen maar lastig. Als je zelf aan je eigen netwerk wilt verbinden staat \'ie namelijk niet in de lijst en moet je alles handmatig instellen. Daarbij is het voor kwaadwillenden behoorlijk eenvoudig om ook verborgen netwerken te achterhalen. Zorg dat het beveiligd is; da\'s meer dan voldoende.
Link naar reactie
Niet geheel onbelangrijk is de plaats waar je de router bevestigd.\nDe kans is aanwezig dat als je deze in de meterkast plaatst er op zolder heel slechte verbinding is.\n\nWat je ook kunt doen is een wireless router kopen, de huidige router laten zoals ie is, want dat werkt.\nEn de nieuwe als accesspoint instellen en bv centraal in het huis te plaatsen.\nIk heb de router bv in het trappegat hangen en heb goede wireless in het hele huis.\nJe hoeft dan maar één kabel van je router naar de nieuwe te leggen.\nAls je die optie wil, kun je dat gerust hier neerleggen er zijn genoeg forummers die je daarbij terdienste willen zijn, overigens is het makkelijker dan het lijkt.
Link naar reactie
[QUOTE=herbert;468649]Als je die optie wil, kun je dat gerust hier neerleggen er zijn genoeg forummers die je daarbij terdienste willen zijn, overigens is het makkelijker dan het lijkt.[/QUOTE]\r\nOp z\'n minst net zo makkelijk als het vervangen van een bestaande router door een exemplaar met draadloze mogelijkheden.\r\n\r\nAls je nu eerst die oude router vervangt door een nieuwe en kijkt hoe het met het bereik zit, hoef je verder geen kabels te gaan leggen.\r\nDe oude router terug zetten kan dan altijd nog waarna je de nieuwe als accesspoint kunt gaan gebruiken op een andere plek in huis.
Link naar reactie
Mijn zoon heeft het draadloze geval op 1 hoog staan, tegen de muur van de buren.\nHeeft zowel op zolder als beneden in de tuin goede ontvangst.\nVloeren zijn van beton muren gewoon baksteen van buiten en gasbeton (of wat er op lijkt) binnen.\nGaat hij buiten 10m. vanaf de gevel, is de ontvangst weg of beduidend minder.\nEigenlijk is de afstand dan korter naar de router want je kan hem van buiten zien staan als je het raam een meter zou laten zakken.\nIn de kamer en de keuken is de ontvangst goed en de afstand router/keuken is daar groter dan buitenshuis.\nZeker \"dikkere lucht\" buiten :D
Link naar reactie
Goed, druk gemaakt voor niets dus... \r\nNaar de winkel, een [URL=\"http://www.routershop.nl/products/router/draadloos-netwerk/eenvoudig/d-link-dir-635-rangebooster-n-draadloze-breedbandrouter.htm\"]D-link DIR-635[/URL] gekocht, en thuis uitgepakt. alle pc\'s en laptop uit, modem van de stroom af, router ook, kabels uit oude router en in nieuwe, modem spanning, wachten tot online, dan router spanning, wachten tot oke, dan pc\'s aan. Internet deed het meteen! \r\nInloggen via IP en Wlan beveiligen (onvoorstelbaar dat het standaard onbeveiligd is in deze router), vijf minuten werk en alles doet wat het moet doen. Signaalsterkte is uitstekend, en zelfs op zolder, dus twee dikke betonnen vloeren verder, nog steeds goed, volgens de laptop. Ik ben tevreden!\r\n\r\nAllemaal heel erg bedankt voor de hulp, hoewel alles erg mee viel, was ik er zonder jullie niet aan begonnen denk ik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...