Ga naar inhoud

JPG's en avi's hernoemen


Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk heb afgelopen weekend wat foto\'s en video\'s geschoten met mijn Canon camera (A600 meen ik). Afgelopen dinsdag (12-aug) zette ik alle bestandjes over naar mijn PC. En heb de foto\'s en een deel van de video\'s bekeken. Op woensdag (13-aug) bekeek ik de overige video\'s. Daarna wilde ik er aan gaan beginnen om met behulp van de Windows Moviemaker er een filmpje van te maken. Ik wilde zowel filmpjes als foto\'s in dat filmpje verwerken. Maar wilde wel alles in de volgorde waarop ik het opgenomen heb, laden in Windows Moviemaker.\r\nIk was nog in de verkenner hiermee bezig om alles te hernoemen, maar wilde ze dus eerst in de juiste volgorde hebben.\r\n\r\nHet bleek dat het deel van de filmpjes die op dinsdag bekeken waren in de tabel \"Gewijzigd op\" een datum hadden van 12-08 en de rest had daar de datum van 13-08 gekregen. De foto\'s hadden alle de datum van de dag waarop ze gemaakt waren.\r\n\r\nDe tabel \"genomen op\" bevatte bij de foto\'s de datum waarop ze gemaakt waren, bij de AVI\'s was dit leeg.\r\n\r\nDe naam van de AVI\'s begint met MVI, die voor de JPG\'s begint met IMG. Daarna hebben ze een uniek nummer.\r\n\r\nIk heb nu bij alle AVI\'s handmatig MVI verandert in IMG (dat waren er maar 50 tegenover 90 foto\'s, dus het minste werk). En zo had ik dus in de volgorde waarop ze geschoten zijn.\r\nNu kan ik eindelijk aan de slag met Windows Moviemaker. Ben ik op dit moment nog niet toe gekomen.\r\n\r\nWat kan ik doen dat in de toekomst een hoop werk voorkomt?\r\n\r\nHenk.
Link naar reactie
Zelf gebruik ik Total Commander. Hiermee kun je heel gemakkelijk een hele rits bestanden hernoemen, maar je kunt ook delen van bestanden vervangen voor iets anders, zoals bij jou dus het geval is. Op [url=http://www.ghisler.com/download.htm]www.ghisler.com[/url] is een gratis Shareware versie te downloaden, en daar is hij tegen betaling eventueel ook aan te schaffen.
Link naar reactie
Je kan via de command-prompt ook hernoemen, maar dat is misschien wat meer werk dan met b.v. Total Commander.\n\nOpen een opdracht-prompt, en type de letter van het station waar je bestanden op staan, b.v. D[B]:[/B], en druk Enter. \nDie schijf is nu actief.\nType daar CD met daarachter een spatie, en [I]drag and drop[/I] nu de map met foto\'s vanuit je Verkenner op het opdracht-venster. Het pad naar de map komt nu achter de opdracht CD (met spatie) te staan.\nMaak het venster van de prompt weer actief, en druk op Enter.\n\n(Tip[B]:[/B] je kan hiervoor ook het Microsoft Powertooltje \"[I]Open Command Window Here[/I]\" voor XP installeren. Dan krijg je in je rechtsklik-menu een optie er bij om voor een map in je Verkenner een opdrachtprompt voor die map te openen)\n[url]http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowertoys.mspx[/url]\nStaat rechts in de lijst)\n\nJe zit nu in de opdracht-prompt in de gewenste map.\n\nType [code]DIR /P[/code]\nom een overzicht in die map te krijgen (/P = [I]page by page[/I])\n\nType daar: \n[code]REN MVI*[B].[/B]* IMG*[B].[/B]*[/CODE]\nen druk Enter.\n\n! Dit lukt grofweg alleen betrouwbaar als het om de eerste karakters van de naam gaat. Probeer dit NIET bij andere karakters in de naam voor de punt, of je houdt snel een zooitje over. Test dit even met een testmap. o.i.d..\nMaar voor jouw doel moet het lukken.\n(Met de extentie (na de laatste punt) zal het trouwens ook wel lukken)
Link naar reactie
maar ook in windows kan je namen veranderen.\r\nvoorbeeld\r\n\r\nmvi0021.avi\r\nmvi0022.avi\r\nmvi0023.avi\r\n\r\nallemaal selecteren >> re muisklik op de eerste >> klik naam wijzigen >> noem de eerste nu bijvoorbeeld \"weekend video (0).avi\" (zoder de \" )\r\nenter >> en dan zien ze er zo uit\r\n \r\nweekend video (0).avi\r\nweekend video (1).avi\r\nweekend video (2).avi\r\n\r\nje kan ook de bestanden in een eigen volgorde zetten (wel auto soorteren uit zetten)\r\nen dan de naam veranderen. bv\r\n\r\nmvi0022.avi\r\nmvi0021.avi\r\nmvi0023.avi\r\n\r\n22 wordt dan (0)\r\n21 wordt dan (1)\r\n23 wordt dan (2)
Link naar reactie
Inderdaad een manier, die kende ik niet.\nZe gaan dus allemaal heten als de eerste, maar met de toevoeging van een nummer.\n\nWel goed proberen en jezelf er vertrouwd mee maken als je de volgorde van maken wil bewaren.\nIk zou zelf vooral in het begin de hele map eerst kopiëren naar een andere locatie, en daar gaan experimenteren.\nEn voor je begint sorteren door één of twee keer op de \"naam\"-balk te klikken tot de juiste volgorde staat.
Link naar reactie
Allemaal bedankt voor het meedenken.\r\n\r\nHeb met deze vraag wel wat op mijn hals gehaald merk ik. Dat Total Comander heb ik gedownload en eens geopend, dat ziet er nog niet eenvoudig uit.\r\nOmdat ik de bestandjes al hernoemd heb, weet ik effe niet waarop te experimenteren, daar moet ik effe over nadenken.\r\n\r\nTja, wat de overige adviezen betreft, ik had al een aantal keer op de balk in de verkenner geklikt, om ze in de juiste volgorde te krijgen toen het mij pas opviel dat ik eigenlijk op een verkeerde datum aan het sorteren was.\r\n\r\nTrouwens hoe zet je dat auto sorteren van de verkenner uit?\r\n\r\nHenk.
Link naar reactie
[QUOTE=stoere;404635]Heb met deze vraag wel wat op mijn hals gehaald merk ik. Dat Total Comander heb ik gedownload en eens geopend, dat ziet er nog niet eenvoudig uit.[/QUOTE]\r\nDat dacht ik eerst ook, maar nu kan ik niet meer zonder. Het is een kwestie van de sneltoetsen leren en dan vlieg je door je harde schijven heen. Het gaat sneller dan met je muis in ieder geval :D
Link naar reactie
Over dat sorteren dan nog effe.\r\nIk heb Vista thuis editie.\r\nMaar onder beeld zie ik alleen maar weergave opties. Die staat bij mij het liefst op Details.\r\nDat vind ik prettig werken.\r\nMaar verander ik dus de naam van een bestandje, dan ben ik hem meestal uit beeld kwijt.\r\nDat komt dus door dat auto sorteren.\r\n\r\nDus hoe zet ik dat dan uit?\r\n\r\nHenk.
Link naar reactie
[QUOTE=turn;404925]automatisch schikken ( 2de van onder ) staat al uit Erik, ik weet niet meer wanneer die nou wel aan staat.\r\nmisschien met miniatuur weergaven ??\r\nals ik ging sorteren zette ik \'m op miniatuur weergaven en dan is het gewoon een kwestie van slepen\r\nals je klaar bent met slepen en sorteren pas je mijn truukje toe.[/QUOTE]\r\nBij [I]miniatuurweergaven[/I] en bij[I] pictogrammen[/I] kan je inderdaad met de hand schikken.\r\nEn als je dan de eerste b.v. TEST (1)[B].[/B]EXT noemt, wordt de volgende vanzelf TEST (2)[B].[/B]EXT
Link naar reactie
[QUOTE=stoere;404994]Over dat sorteren dan nog effe.\r\nIk heb Vista thuis editie.\r\nMaar onder beeld zie ik alleen maar weergave opties. Die staat bij mij het liefst op Details.\r\nDat vind ik prettig werken.\r\nMaar verander ik dus de naam van een bestandje, dan ben ik hem meestal uit beeld kwijt.\r\nDat komt dus door dat auto sorteren.\r\n\r\nDus hoe zet ik dat dan uit?\r\n\r\nHenk.[/QUOTE]\r\nZie reactie #7 ?
Link naar reactie
  • 3 jaren later...
Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik de genomen datum zichtbaar krijg als ik de MVI bestanden van camera naar pc exporteer. De jpg.bestanden hebben wel een datum, de MVI\'s niet, waardoor het sorteren lastig is. Inderdaad zou je dan de MVI kunnen wijzigen, maar ik wil de originele naam eigenlijk behouden.\r\nIs mijn Canon Ixus in te stellen of her in te stellen, zodat de data zichtbaar zijn van al mijn bestanden misschien? Ik heb het tot nu toe niet kunnen vinden.\r\nNamen wijzigen is voor mij geen probleem, maar ik wil dus graag de originele bestanden zo opslaan, maar dan wel allen met datum.\r\nM.vr.gr.\r\nMarga
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...