Ga naar inhoud

Harddisk kleiner dan verwacht (131GB ipv 160GB)


Aanbevolen berichten

Beste,\r\n\r\nIk heb net een extra harddisk gekocht ivm ruimtegebrek. Ik heb er een aangeschaft van 160GB. Even aansluiten en nu bleek dat er slechts 131 GB beschikbaar is. Nu weet ik dat er altijd iets van verlies is, maar 29 GB vind ik wel erg veel.\r\n\r\nIs dit normaal en zo niet, wat kan ik doen om de \"verloren\" GB\'s terug te krijgen?\r\n\r\nIk hoor graag van jullie.\r\n\r\nGroet,\r\n\r\nRoy
Link naar reactie
Sorry Willem, maar als de BIOS maar 131 ziet, krijg je Windows ook niet zo gek.\n(of er moet een DDO in XP zijn die ik niet ken, zie punt b)\n\na)\nJe kan een BIOS update doen ja, al weet ik niet of de fabrikant die limiet inmiddels heeft \"weggeschreven\".\n(Limiet is eigenlijk 137 GB, maar dat ligt aan de weergave, want HDD bites worden iets anders berekend als \"normale\" bites)\n\nb) je kan proberen een DDO aan te leggen (Direct Drive Overlay). Dat wil effectief zeggen dat je met software een extra \"vertaallaag\" tussen de BIOS en het besturingssysteem installeert. (is wat werk)\n\nc) je kan er mee leren leven, als je de ruimte niet echt nodig hebt, en het vanaf nu dus niet meer als enge fout, maar als simpele tekortkoming zien.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;336704]Sorry Willem, maar als de BIOS maar 131 ziet, krijg je Windows ook niet zo gek.\r\n\r\na)\r\nJe kan een BIOS update doen ja, al weet ik niet of de fabrikant die limiet inmiddels heeft \"weggeschreven\".\r\n(Limiet is eigenlijk 137 GB, maar dat ligt aan de weergave, want HDD bites worden iets anders berekend als \"normale\" bites)\r\n\r\nb) je kan proberen een DDO aan te leggen (Direct Drive Overlay). Dat wil effectief zeggen dat je met software een extra \"vertaallaag\" tussen de BIOS en het besturingssysteem installeert. (is wat werk)\r\n\r\nc) je kan er mee leren leven, als je de ruimte niet echt nodig hebt, en het vanaf nu dus niet meer als enge fout, maar als simpele tekortkoming zien.[/QUOTE]\r\n\r\nIk las over SP2 andere verhalen. \r\n\r\nOverlay wordt door sommige schijffabrikanten op hun site ter download aangeboden.\r\n\r\n136/137 drempel nog niet eerder gelezen, heette steeds 120.
Link naar reactie
Inderdaad bij de fabrikant zoeken:\r\n\r\nDe genoemde DDO is meestal van Ontrack, maar heel vaak daarbij ook merkgebonden. \r\nHet slimste is inderdaad op de website van je harddisk fabrikant te zoeken voor DDO, Ontrack Disk Manager, want zij bieden hun klanten vaak een gratis programma voor dit doel.\r\n\r\nIk meen dat MaxBlast ook dit soort software heeft, al weet ik niet hoe freeware.\r\n\r\nOf XP sp2 dit heeft weet ik nog steeds niet.\r\n[QUOTE=AVV;]Alternatief is dat je in de Registry de 48-bits LBA nog aan moet zetten[/QUOTE]\r\nAVV schijnt daar dus info over te hebben
Link naar reactie
[QUOTE=willem1940;336694]XP_SP2 installeren lijkt mij betrouwbaarder en veiliger dan aan de Bios te gaan zitten smurfen.[/QUOTE]\r\n\r\nIk heb van meerdere computers de BIos geüpdatet zonder problemen.\r\nKwestie van de goede software (Y).\r\n\r\nPs jij smurft je computer?:D\r\n\r\nMisschien moet er een symbool komen zodat je aan kan geven voor wie de tip bedoeld is?\r\n(beginner gevorderde expert)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...