Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal sites afgezocht, maar kan maar niet een degelijke site vinden waar echt staat wat de specs van de kaarten staan.\r\n\r\nIk zoek een SATA pci insteek kaart.\r\nen dan moet de overdracht snelheid 3GB/s bedragen (geloof dat dat SATA 2 is).\r\n\r\nhet liefst 2X intern SATA . extern maakt niet zoveel uit.\r\n\r\nalvast bedankt voor de moeite.
Link naar reactie
was SATA 300 niet 300MB/s?\n\nSATA 2 niet 3GB/s?\n\nzo nee, welke versie was dan 3GB/s?\n\nwant kennis van mij heeft een 3GB/s SATA hardeschijf gekocht, maar de pci kaart van hem haalt maar 150MB/s geloof ik.\n\n*Edit*\n\nheb zelf even gekeken op de site van alternate\nen een kaartje gevonden. die SATA en SATA 300 ondersteunt. en deze heeft een snelheid van 300MB/s\n\ndus lijkt mij echt dat SATA 2 3.000MB/s is.\n\nde link ([url]http://www.alternate.nl/html/product/details.html?artno=fpbp27&showTechData=true[/url])
Link naar reactie
Beetje verwarrend, maar S-ATA II bestaat helemaal niet. Zo wordt het vaak wel genoemd, maar de officiële naam is SATA 300 of SATA 3.0 Gbit/s. De vorige versie was SATA 150 of SATA 1.5 Gbit/s. De huidige SATA kan met 3 Gbit/s communiceren, maar door een paar technische factoren komt dat neer op 300 MB/s. Dus 150 voor de vorige versie.\n\nOverigens maakt het geen bal uit welke van de twee je hebt, want de eerste harde schijf die 300 MB/s aan data door dat kabeltje kan persen, moet nog uitgevonden worden. De snelste schijf (volgens Tom\'s Hardware) is een Western Digital Caviar schijf van 750 GB, die ruim 94 MB/s door de kabel weet te rammen. Maar dat was zelfs voor de oude IDE controllers nog geen probleem, die konden immers 133 MB/s aan.\n\nDus, even samengevat:\nPATA = IDE = ATA - maximaal 133 MB/s\nSATA = SATA 1 = SATA 2\n\"SATA 1\" - maximaal 150 MB/s\n\"SATA 2\" - maximaal 300 MB/s\n\nOverigens werkt een \"SATA 2\" schijf ook op een \"SATA 1\" controller, en je merkt dus niet eens dat hij de maximale snelheid van de controller niet haalt, omdat de schijf zélf gewoon niet harder kan.\n\nVergelijk dat maar met een racecircuit waar je 200 km/u mag rijden, en waar je dan met een lelijk eendje rondjes gaat rijden. Je mag dan misschien wel 200, maar dat eendje haalt dat gewoonweg niet. Dat is vergelijkbaar met \"SATA 1\". Als je dan overstapt naar \"SATA 2\", dan zetten ze een nieuw bordje weg, dat je voortaan 400 km/u mag. Maar die eend gaat er geen kilometer harder door...
Link naar reactie
[QUOTE=JohnL;335416]Beetje verwarrend, maar S-ATA II bestaat helemaal niet. Zo wordt het vaak wel genoemd, maar de officiële naam is SATA 300 of SATA 3.0 Gbit/s. De vorige versie was SATA 150 of SATA 1.5 Gbit/s. De huidige SATA kan met 3 Gbit/s communiceren, maar door een paar technische factoren komt dat neer op 300 MB/s. Dus 150 voor de vorige versie.\r\n\r\nOverigens maakt het geen bal uit welke van de twee je hebt, want de eerste harde schijf die 300 MB/s aan data door dat kabeltje kan persen, moet nog uitgevonden worden. De snelste schijf (volgens Tom\'s Hardware) is een Western Digital Caviar schijf van 750 GB, die ruim 94 MB/s door de kabel weet te rammen. Maar dat was zelfs voor de oude IDE controllers nog geen probleem, die konden immers 133 MB/s aan.\r\n\r\nDus, even samengevat:\r\nPATA = IDE = ATA - maximaal 133 MB/s\r\nSATA = SATA 1 = SATA 2\r\n\"SATA 1\" - maximaal 150 MB/s\r\n\"SATA 2\" - maximaal 300 MB/s\r\n\r\nOverigens werkt een \"SATA 2\" schijf ook op een \"SATA 1\" controller, en je merkt dus niet eens dat hij de maximale snelheid van de controller niet haalt, omdat de schijf zélf gewoon niet harder kan.\r\n\r\nVergelijk dat maar met een racecircuit waar je 200 km/u mag rijden, en waar je dan met een lelijk eendje rondjes gaat rijden. Je mag dan misschien wel 200, maar dat eendje haalt dat gewoonweg niet. Dat is vergelijkbaar met \"SATA 1\". Als je dan overstapt naar \"SATA 2\", dan zetten ze een nieuw bordje weg, dat je voortaan 400 km/u mag. Maar die eend gaat er geen kilometer harder door...[/QUOTE]\r\n\r\nik snap het. het is eigelijk net als met internet.\r\nje koopt 3mb (woon niet in randstad) internet en je download dan met 300KB/s\r\ndus met harde schijf je koopt een met 3GB/s en die zet vervolgens 300MB/s gegevens max over.\r\n\r\nmaar ik heb nu een IDE schijf. (welis waar uit 2002) maar die zet de gegevens over met een gemiddelde snelheid van 115MB/s.\r\nnou wil ik wel als ik een sata hardeschijf koop dat die sneller is zoals menig deskundige mij vertelde.
Link naar reactie
[quote=ALT+F4;335439]ik snap het. het is eigelijk net als met internet.\nje koopt 3mb (woon niet in randstad) internet en je download dan met 300KB/s\ndus met harde schijf je koopt een met 3GB/s en die zet vervolgens 300MB/s gegevens max over.\n\nmaar ik heb nu een IDE schijf. (welis waar uit 2002) maar die zet de gegevens over met een gemiddelde snelheid van 115MB/s.\nnou wil ik wel als ik een sata hardeschijf koop dat die sneller is zoals menig deskundige mij vertelde.[/quote]\n\nDat haalt \'ie nooit, die 115 MB/s. De snelste schijven zitten rond de 90, misschien als je met een RAID opstelling gaat werken, dat je dan wel sneller uitkomt, maar zelfs dan betwijfel ik het...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...